Software som service er endelig på vej

Klumme: I årevis har man talt om software som service under forskellige navne, uden at der er sket ret meget, men nu er det ved at blive virkelighed.

Artikel top billede

Indrømmet, det kan godt være lidt svært at blive ved med at tro på det.

Vi har talt om det i årevis under forskellige navne: Software-as-a-Service (SaaS), ASP, On-­Demand, Utility Computing.

Men det findes altså stadig, og der er faktisk tegn i både sol, måne og analytikerens krystalkugle på, at der langt om længe kommer til at ske noget med software som service.

Vækstforventningerne er høje: En gennemsnitlig årlig vækst i de næste fem år på op mod 30 procent på verdensplan er absolut i den høje ende af markedet, og mere end 40 procent af nordiske virksomheder siger, at de enten allerede køber software som service eller har planer om det.

Meget lille del

I dag er det stadig kun en meget lille del af den samlede softwarepark, der leveres som service – ofte små ikke-strategiske applikationer som for eksempel telefonkonferencesystemet eller e-mailmarketing-applikationen.

Men sådan bliver det ikke ved med at være.

Tag bare vores hjemlige Premitech, der for nylig annoncerede, at de fremover kun vil levere deres it-managementløsninger på servicevilkår.

Eller tag SAP, der for nylig annoncerede en ny løsning, A1S, udelukkende solgt som SaaS.

Men hvad er det så, der skulle gøre forskellen denne gang? Hvorfor tror vi på, at SaaS bliver til noget, efter så mange varsler om, at “nu er det nu”?

(Det minder mig faktisk om den gamle anekdote om den amerikanske opfinder, der opfandt en læskedrik, han kaldte for “1Up”. Den blev ikke til noget, hvorefter han forsøgte sig med “2Up”, som heller ikke blev til noget og så videre, indtil han som 90-årig lancerede “6Up” og døde uden at vide, hvor tæt han var på verdenssuccesen).

Der er en række grunde til, at vi tror, at vi denne gang er nået til succespunktet, “7Up” om man vil.

Teknologiske forudsætninger til stede

For det første er de teknologiske forudsætninger til stede både i form af nødvendig båndbredde og applikationer, der er designet til at blive leveret som service.

Serviceorienteret arkitektur (SOA) kan vise sig at være en væsentlig bølgebryder på teknologisiden, da SOA kan være med til at gøre løsningerne så fleksible, at de faktisk kan opfylde virksomheders behov for tilpassede løsninger.

For det andet mangler de store it-løsningsleverandører en vej ud til de mange små og mellemstore virksomheder, der især globalt set udgør et kæmpe vækstmarked, men som er svære at håndtere med den gammeldags måde at gå til markedet på.

Den er bedst egnet til at nå de største kunder.

Denne “lange hale” af virksomheder er oplagte som målgruppe for SaaS, og tager vi eksemplet med SAP’s A1S fra før, er det da også et produkt, der er tiltænkt mindre og mellemstore virksomheder.

Dedikeret opbakning

Og for det tredje har SaaS nu dedikeret opbakning fra nogle af de største softwareleverandører i verden; SAP (eksempelvis A1S), Microsoft (Live), IBM (On Demand) og Oracle (On Demand) har alle indset, at software som service er fremtidens måde at levere løsningerne på.

Det i sig selv kan være årsag nok til, at det sker.

At giganterne nu har taget fat på en forretningsmodel, der i sin yderste konsekvens kan betyde, at de kan levere direkte til kunden uden om implementeringspartnere og forhandlere er en helt anden snak, som vil være et passende emne for en kommende klumme.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse