Corporate bullshit skræmmer kunderne væk

Klumme: Oplysninger på forsiden om global udbredelse, antal medarbejdere, datterselskaber og omsætning er ubrugeligt tidsspilde, der keder kunderne.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Mange e-butikker har en tendens til at skrive en masse corporate bullshit på forsiden af deres e-shop. Det er måske for at optjene lidt street credibility nede i golfklubben, eller hvad ved jeg.

Men informationer som “Vi er den største bla-bla-butik i branchen”, “Vi har eksisteret siden sådan og sådan”, “Indehaver Bent Hansen er en bla-bla” og så videre.

Alt dette hører ikke hjemme på forsiden, med mindre man har en meget klar mening med det.
Man kender det også fra foredragsholdere fra større virksomheder.

Som tilhører undgår man sjældent de 10 obligatoriske slides om firmaets globale udbredelse, dets datterselskaber, omsætning, antal medarbejdere og andet ubrugeligt tidsspilde.

Den slags keder alle, også i e-butikker, og tro mig, du har ikke lyst til at kede dine kunder!

Undtagelsen bekræfter reglen

Den skarpsindige læser vil nok påpege, at SPAMfighters forside forbryder sig en smule mod netop dette råd, og det er helt rigtigt.

Men det er kort, og det har det klare sigte at fortælle vores danske brugere, at vi er store rent internationalt og på den måde høste lidt patriotisk anerkendelse.

På vores fremmedsprogede sider er formålet at fortælle, at vi er et europæisk alternativ til vores 350 amerikanske konkurrenter og derfor trygt kan bruges af både arabere, franskmænd og andre, der ikke nødvendigvis hylder de amerikanske værdier.

Med andre ord: Gør ikke som far gør, men som far siger.

Nå, tilbage til “The Corporate Bullshit”. Det er noget, man kan have på en “om os”-side, hvor man kan fortælle alt om butikken.

Det, kunderne leder efter på forsiden eller den side, de kommer ind på websitet på, er, om butikken rent faktisk kan dække deres behov.

Det vil sige, at hvis de leder efter en stegepande, så leder de efter ordet “stegepande” eller et billede af en stegepande.

Det er det, der interesserer kunderne først og fremmest. Hvis de så ser et billede og en tekst om en stegepande, og det ligner noget, de godt kunne tænke sig, er det muligt, at de går over på “om os”-siden for at se, om denne butik nu også har en historie, der gør, at de tør betro deres penge til butikken.

Men denne information skal ikke befinde sig på forsiden eller på produktsiderne. Det er noget, der foregår på en separat side, som kunderne kan vælge at gå over at kigge på, hvis de føler behov for det.

Produktsiden og forsiden skal primært bruges til information om de produkter, man har. Husk at man har cirka tre sekunder til at overbevise kunderne om, at de skal spendere yderligere 10-15 sekunder.

Det gør man i hvert fald ikke ved at fortælle, at man er et aktieselskab og krydre det med et billede af direktøren og opadgående salgskurver.

Så få styr på egoet og fokuser på bundlinjen, det er nok mest lønsomt på lang sigt.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S