Sæt prisen op og sælg mere

Klumme: Det er ikke nok blot at lægge en standardavance oven i indkøbsprisen. Leg med prisen og se, hvad der virker.

Dengang jeg begyndte at holde foredrag, gjorde jeg det for tre flasker rødvin.

Efterspørgslen var ikke specielt stor, men den var der. Når jeg kom, var der som regel ingen mikrofon. Jeg kunne dårlig få et glas vand, og jeg skulle selv finde frem til lokalet.

Så fik jeg en agent, og vi satte prisen op. Først til 10.000 kroner, så til 15.000, dernæst til 22.000 kroner og nu 30.000 kr.

Efterhånden som prisen steg, skete det underlige, at efterspørgslen også steg. Når jeg kom ud, var der det, jeg ville have at drikke, der var mikrofon, gerne flere forskellige at vælge imellem, og jeg blev hentet ude på parkeringspladsen og ført ind til foredraget.

Jeg var altså den samme person og den samme vare, der holdt det samme foredrag.

Den ene dag for tre flasker rødvin og blev behandlet som lort med en relativt ringe efterspørgsel. Den næste dag til 30.000 kroner plus moms og transport. Der blev jeg behandlet som en konge.

Efterspørgslen steg. Til sidst måtte jeg simpelthen begynde at sige nej til foredrag, fordi jeg ikke kunne overkomme flere. Så priser er noget mærkeligt noget.

Prisfølsomhed

Det er ikke en strategi bare at sætte sin pris op. Der er bestemte varer, der er meget prisfølsomme. Det er klart, man ikke bare kan sælge normal mælk for 20 kroner literen eller almindelige Michael Jackson-cd’er for 250 kroner stykket. Der bliver man nødt til at kigge på, hvad konkurrenterne sælger det til.

Men varer, som ikke rigtigt kan sammenlignes med andre, eksempelvis et foredrag, hvad er det kontra andre foredragsholdere?

Det er jo ikke nødvendigvis det samme. Eller et spamfilter. SpamFighter har nogle funktioner, de andre ikke har, og omvendt. Så det er blot et spørgsmål om at sælge varen bedre, og en højere pris kan indikere et bedre produkt.

Det sjove er, at mange usikre mennesker er bange for at købe billigt. De forbinder billigt med dårligt og dyrt med godt. Så ofte vil du se, at en højere pris kan sælge flere varer.

Leg med priserne

Så mit råd er at lege med priserne og se, hvad der virker. Den med blot at lægge en standardavance oven i indkøbsprisen går jeg ikke ind for.

Det er muligt, at du i nogle tilfælde vil se et lidt lavere salg, men hvis du tjener det dobbelte, kan det jo være en god ide alligevel.

Nogle kunder vil hyle og pibe. Sådan nogle vil der altid være, uanset hvad man gør.

Stikker man 100 mennesker ude på gaden 100 kroner, selvom de ikke har fortjent pengene, så vil de fem eller ti af dem altid komme og sige: “Jeg ville godt have haft 200 kroner” eller “Jeg vil ikke have dine penge”, eller hvad de kan finde på at sige.

Man kan aldrig tilfredsstille alle. Så pas på med at dømme et sådan projekt efter enkelte kunders meget højtråbende fagter. Døm det på den reelle omsætning, den reelle indtjening, du ender med, når dagen er omme.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil