Derfor flopper det mobile bredbånd

Klumme: Teleselskabernes mobile tjenester er lige så indholdsløse som de grandiose internetportaler, de lancerede i de glade dotcom-dage. Hvorfor har de ikke lært af deres fejltagelser?

Artikel top billede

Hvad blev det til med det mobile bredbånd? Ikke så meget, som teleselskaberne nok havde håbet. Der skal også meget til at hente en investering hjem på knap en milliard kroner, som 3G-licenserne kostede, da de blev udbudt og købt af TDC, Telia, 3 og Orange.

Mobilselskaberne har ellers været ivrige til at smide mobile tjenester i hovedet på os. Jeg har for eksempel en genvej til Planet 3 stående på mit display, som simpelthen ikke kan fjernes.

Desuden kan bogmærkerne til 3’s tjenester ikke slettes – end ikke da jeg skiftede tele­selskab til Telmore, efter bindingsperioden var overstået.

Men hvad kan man på 3’s Planet 3, TDC’s Fly, Sonofons e-Go og Telias Surfport? Se nyheder, udsnit af fodboldkampe, downloade ringetoner, hente nye baggrundsbilleder til telefonen og så videre.

Da jeg så på udbuddet af tjenester, var jeg mildt sagt skuffet. Jeg er en gadgetnørd, og jeg burde være tiltrukket af de tjenester, men det lugter bare alt for meget af teenager.

Jeg er næppe alene. Ellers ville 3 have fået en del flere kunder, da de som de første lancerede 3G-tjenesterne.

Internettes historie gentager sig

Nu står selskaberne så med afbetalinger på 70 millioner om året for deres licenser og et kundegrundlag, som måske udgøres 80 procent af teenagere – ikke helt bredt nok til at tjene en milliard hjem.

Det er internettets historie om igen – i de tidlige internetdage, brugte teleselskaberne formuer på portaler, der skulle give surferne alt, hvad de skulle bruge i én grandios portal, eksempelvis Opasia fra TDC.

Det viste sig dog hurtigt, at en sådan var utilstrækkelig – brugerne opdagede Altavista og andre søgemaskiner, og nettets potentiale foldede sig ud.

Vågn op!

TDC indså hurtigt, at forretningsmodellen baseret på indhold var for konkurrencepræget med lave indgangsbarrierer og gik tilbage til at være leverandør af teleinfrastruktur.

Det er på høje tid, at teleselskaberne “genindser” dette problem. Men det samme gælder brugerne – der findes allerede gode tjenester, som alt for få bruger.

De giver blandt andet oversigt over køer og ulykker på motorveje, billig benzin sorteret efter område, kort, telefonnumre, ruteplan, vejrudsigter, nyheder og Wikipedia på mobilen.

Dem behøver man ikke Planet 3 eller Fly for at anvende. Foruden websites findes også gode Java-programmer, som installeres på mobilen som for eksempel IP-telefoni direkte fra mobilen til udlandet og ordbøger til på mobilen.

Med skærme, der bliver større og større, og teknologier som Turbo-3G, der giver adgang til 3,6 Mbit downloadhastighed, går mobilbrowsing en lys fremtid i møde.

Til teleselskaberne vil jeg sige: Drop portalerne, udfas de strategiske alliancer om indholdsleverance fra TV2 og MTV, giv os mobilnettet i dets rå form med en søgetjeneste og måske en linksamling med de mest populære sites baseret på brugerafstemninger.

Mads Schjølin er direktør for og stifter af onlinemarketing­virksomheden Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Matas A/S

    Join Us as Technical Product Owner

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S