Artikel top billede

"For eksempel nytter det ikke at se it-strategi og forretnings-strategi som to uafhængige dele. Det er det samme. Og det er det budskab, vi skal have kommunikeret ud," siger Kenneth Egelund Schmidt om udfordringerne i 2008. (Foto: Mikael Rieck)

Danfoss IT skal på opdagelsesrejse

CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, vil sende it-medarbejderne ud på en opdagelsesrejse i 2008. De skal lære forretningen at kende.

Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.

CIO hos Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt, der i juni blev kåret som Årets CIO, får i 2008 brug for at mobilisere alle sine færdigheder inden for kommunikation, forandringsledelse og overbevisningsevner.

Opgaven er nemlig ikke simpel: Han vil sørge for, at it kommer til at gøre en endnu større forskel i at forsøget på realisere Danfoss-koncernens forretningsstrategier – vel at mærke helt derude i forretningen, hvor selv bittesmå justeringer fra et teknologisk synspunkt kan virke som landvindinger for brugerne.

Skal tænke nyt

Og det kræver, at der tænkes på en helt ny måde, hvis it-afdelingen skal reagere på andet end kravspecifikationer.

"For eksempel nytter det ikke at se it-strategi og forretnings-strategi som to uafhængige dele. Det er det samme. Og det er det budskab, vi skal have kommunikeret ud," siger Kenneth Egelund Schmidt.

Og hvorfor så den erkendelse? Jo, sagen er, at Danfoss IT gennem projektet Smartworker, der blandt andet har gjort de ansatte bedre til at bruge værktøjet Outlook som en hjælpende hånd i hverdagen, har fået øjnene op for, at der ligger et kæmpe potentiale gemt ved at opdage it-potentialet ved at sætte sig i forretnings-kollegernes sted.

Forståelse for kollegernes udfordringer

Hemmeligheden ved smartworker var nemlig at sætte sig ind i den enkelte medarbejderes hverdag, hvor ambitionen ofte er at få mere tid.

Så i stedet for at it-afdelingen kommunikerede, hvordan medarbejderne kunne anvende Outlooks mange features, tog de i stedet udgangspunkt i, hvilke funktioner og kombinationerne af dem, der var relevante for at skabe mere tid.

Samme udfordring findes der i alle andre led i virksomheden, fortæller Kenneth Egelund Schmidt:

Ikke raketvidenskab

"Vi skal, endnu mere end vi gør i dag, have vores gode konsulenter ud og tale med forretningen om kunder, logistik og produktion. Er det for eksempel god kundeservice? I så fald skal it-afdelingen bidrage til, at alle får den oplevelse," siger Kenneth Egelund Schmidt.

I virkeligheden ikke raketvidenskab – og så alligevel:

"Det kræver et fælles billede og et fælles begrebsapparat. For at en it-konsulent skal se, hvordan it kan bidrage, skal vedkommende selv fornemme udfordringerne. 80 procent af arbejdet er altså den menneskelige integration," siger it-direktøren hos Danfoss.

Glem kravspecs

Han understreger samtidig, at it-afdelingens ansatte i denne fase af arbejdet skal glemme alt om kravspecifikationer og projektplaner.

"Det kommer i næste fase," siger Kenneth Egelund Schmidt.

Ud over opgaven med at udvide både mindsettet hos Danfoss-medarbejderne, står 2008 også på globaliseringsdagsorden, konsolideringsprojekter, understøttelse af vækst både igennem opkøb og organisk vækst, business intelligence, crm og meget mere.

It-afdeling: 461 ansatte
Danfoss-koncernen: 21.268 personer

Tilbage til: Fem danske it-topchefer sætter ord på 2008.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere