Unge viser stor interesse for Future People

PR-fremstødet Future People, der skal forbedre it's image, har været en succes på uddannelsesmesse.

Artikel top billede

Den velbevarede hemmelighed om, at it er interessant, kreativt, innovativt og taler til enhver, er på vej ud.

Det hjælper kampagnefremstødet, Future People, med.

PR-kampagnen er skabt af it-vest i samarbejde med it-institutterne ved de danske universiteter.

Med en fælles stand på Danmarks største uddannelsesmesse 'Uddannelse uden Grænser' i januar og februar vil universiteterne opfordre flere unge til at vælge en videregående it-uddannelse.

Og det første arrangement i Herning har allerede været en succes.

"Interessen fra de unge har været rigtig god. Standen var fuldstændig booket op," siger Gitte Møldrup, direktør for it-vest, der er et samarbejde mellem Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.

Målet er i løbet af de kommende fire uger at komme i kontakt med så mange som muligt af de 35.000 gæster, der vil besøge Uddannelse Uden Grænser.

Direkte dialog

Med satsningen kommer de danske universiteter erhvervslivet i møde.

"Vi mangler at besætte 5.000 it-stillinger, og mange virksomheder må af den grund nu sige nej til ordrer. Det er af afgørende betydning for Danmarks konkurrenceevne, at flere unge studerer it, så universiteternes fælles it-stand er et super tiltag, som jeg hilser velkomment.

It er ikke kun for nørder, men også for unge, som vil ændre verden, rejse og opleve noget nyt," siger Jakob Lyngsø, administrerende direktør for IT-Branchen.

Men også på kampagnens hjemmeside bliver der satset på direkte dialog mellem kommende og nuværende it-studerende.

www.future-people.dk vil it-studerende skrive blogs om hverdagen på it-uddannelserne, og læserne kan stille spørgsmål og skrive med de studerende.

Desuden skal de unges opmærksomhed fanges gennem spillet übercool, der skal udrydde fordomme om it og it-uddannelser.

Samarbejde

Future People samarbejder med andre initiativer, der også prøver at gøre it-faget mere attraktivt for de unge.

Dansk Erhverv og IT-Branchen er gået sammen om en lignende satsning, der de næste tre år skal styrke de unges valg af it-studier og karrierer i it-virksomhederne.

Et hold af rollemodeller fra it-virksomheder skal systematisk og over hele landet møde de unge på gymnasier, HHX, HTX og på uddannelsesmesser.

It-branchen har valgt uge 46 som koordineret praktikuge for alle unge i 9. klasse.

Desuden er it-natten - arrangeret af IT-Branchen og ITEK - et arrangement, hvor gymnasieelever har mulighed for at komme på besøg hos forskellige it-virksomheder, møde unge it-medarbejdere og se hvad der foregår i danske it-virksomheder i dag.

"Vi samarbejder blandt andet med ITEK og IT-Branchen i den forstand, at vi holder hinanden koordineret. Men det er ikke det samme initiativ," siger Gitte Møldrup fra it-vest.

Fælles initiativ en fordel

Hun mener, at det kan være en fordel at gå sammen om et fælles initiativ.

"Det kunne være fedt, hvis der kom et fælles initiativ fra ministeriet, hvor alle initiativer blev samlet. Men indtil videre gør vi det for egne midler, initiativ og arbejdskraft," udtaler Gitte Møldrup.

Jacob Lyngsø er til gengæld mere end tilfreds med samarbejdet og koordineringen.

"Det ene er med udgangspunkt i universitetsverdenen, det andet er med udgangspunkt i virksomheder. Det, der er øvelsen, er at vi kommer så bredt ud som muligt jo flere vi er. Vi holder hinanden fuldstændig i hånden i det her," siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job