Du kan tjene penge på at opføre dig ordentligt

Klumme: Der kan heldigvis være gode penge i at opføre sig ansvarligt. Derfor bør etik sættes højt på virksomhedens agenda.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Se godt på billedet oven for denne artikel.

Ville du gøre forretninger med den mand eller den virksomhed, han repræsenterer?

Eller se på annoncerne her i avisen.

Vil du have din virksomheds image forbundet med disse virksomheder, deres produkter, holdninger eller brand? Hvis ikke, overvejer du sikkert, om du skal rette i din leverandørliste eller kundeliste.

Måske er du lidt ligeglad, men det bliver du i så fald formentlig ikke ved med: Etik i værdikæden skal på agendaen.

Vis mig dit netværk

For det har jo stigende betydning, hvem vi er forbundet med.

Det gælder for virksomheden – vis mig dine partnere, og jeg skal fortælle dig, hvem du er. Og for den enkelte – vis mig dit netværk, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.

Det mest synlige tegn på, at ansvarlighedens og anstændighedens vinde blæser henover også it-branchen er vel grøn it.

Den klart vigtigste grund til, at der er stor interesse fra både leverandører og kunder, er godt nok af noget mere jordnær art: Der er penge at spare.

Men det betyder også i stigende grad noget, hvordan man opfører sig: Adfærd og brand er tæt forbundet, og det kan koste på mange fronter, hvis man bliver forbundet med ulovlig eller uetisk opførsel.

Også selvom man ikke selv har gjort noget galt.

Naser Khader er godt eksempel

Det skete jo for Naser Khader under valgkampen. Pludselig blev han stillet til ansvar for, hvordan økonomien hang sammen hos den virksomhed, han havde valgt til at bygge sin port.

Eller det skete for tøjgiganten H&M, da den skulle stå til ansvar for, at der bliver anvendt børnearbejdere til plukning af bomuld der senere ender som tøj i H&M’s butikker.

H&M’s svar var som bekendt “vi har et forretningsmæssigt forhold til vores leverandører. Ikke til vores leverandørers leverandører”.

H&M valgte ikke at gøre noget.

Det er da også svært at påvise en faktisk konsekvens af på den måde at blive taget med leverandørens fingre i den forkerte kagedåse – om man så må sige.

(Hvis nogen læsere af denne klumme skulle have gode eksempler på en reel konsekvens af at blive forbundet med ”de forkerte” hører jeg meget gerne fra jer).

Så vidt jeg har hørt, har H&M ikke oplevet kortere køer i butikkerne. Og det var jo nok heller ikke sagen om porten, der afgjorde valget for Khader.

Jeg tror, at den største risiko ligger i frygten for effekten.

Blakket ry

Og den er relevant nok, for den kan afholde virksomheder fra at gøre forretning med dig, fordi de er bange for, hvad der kan ske, hvilken hvis de bliver forbundet med en virksomhed med et blakket ry.

Også derfor er det en rigtig god at tage “etik i værdikæden” med i overvejelserne, når man planlægger sin virksomheds profil og adfærd.

Det kan blive dyrt at lade være, alene på grund af risikoen for at blive valgt fra af gode kunder eller leverandører.

Og således viser det sig, at der heldigvis er kan være gode penge i at opføre sig ansvarligt …

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job