Drengene blev væk fra KMD - men pigerne var glade

Reportage: Trods et skuffende fremmøde var der positive toner at spore til KMD's arrangement på it-natten. De unge glædede sig over at blive taget alvorligt. KMD imponeret over de unges iderigdom.

Artikel top billede

It-branchen tørster efter ungt blod, og derfor arrangerer man for andet år i træk en 'it-nat' for landets ungdom.

Men på trods af navnet er solen endnu ikke gået ned over KMD's hovedsæde i Ballerup, da den første bus med unge handelsskoleelever ruller op foran hovedindgangen.

KMD er den første destination på de unges tour rundt i it-natten.

Her har man forberedt en case-øvelse, hvor de unge skal give deres bud på, hvordan et nyt elektronisk patientsystem til Region Hovedstaden skal opbygges.

De skal have et realistisk billede

”Vores mål er at give de unge et så realistisk billede som overhovedet muligt af, hvad vi laver. Og så vil vi gerne af med fordommene om it-branchen og fortælle de unge mennesker, at det her også er en branche for pigerne,” fortæller Annika Krogh, der er såkaldt employee brand manager hos KMD.

Hun har været en del af det team på fire personer, der har været med til stable KMD's bidrag til It-natten på benene.

Drengene blev væk

Der var 26 tilmeldte på den første bus, men blot seks handelsskoleelever stiger ud af bussen, da den parkerer foran KMD.

Der er ganske vist også landskamp i tv, og måske derfor er fem ud af de seks fremmødte piger. Den første fordom om, at it-branchen kun er for drenge, står for fald.

”Jeg var også overrasket over, at vi næsten kun er piger. Jeg troede faktisk, at det kun var drengene fra klassen, der ville dukke op til sådan et arrangement,” fortæller Saadet Atinkaya, der er 19 år og går i 3. HHX på Niels Brock i København.

Kønsfordelingen er ikke det eneste, der overrasker Saadeta, der ikke vidste særligt meget om it-branchen før denne aften.

”Ligesom som så mange andre troede jeg, at it kun var sådan noget for kedelige nørder. Men jeg har fundet ud af, at it-branchen ikke kun skal bruge de der fyre med briller, der sidder foran skærmen og programmerer dagen lang,” siger hun.

Saadet Atinkaya ved ikke, om hun...fortsættes

...ligefrem vil vælge en fremtid inden for it-branchen, men aftenen har i hvert fald gjort hende klogere på, hvad it-branchen er.

”Jeg havde faktisk ikke de store forventninger, men det har været en positiv oplevelse. Virksomhederne har taget os seriøst. De har ikke bare holdt kedelige salgstaler, men har også givet os nogle opgaver, der viser, hvad vi kan komme til at beskæftige os med, hvis vi vælger denne her vej,” fortæller hun, mens hun sammen med sine fem andre skolekammerater gør sig klar til at forlade Skandinavisk Data Center i Ballerup, der var aftenens anden destination.

Stort potentiale trods lille fremmøde

Mørket er nu faldet på, og hos KMD er det et stykke tid siden, at den første busfuld elever har forladt bygningen.

Man gør sig nu klar til at modtage den næste bus, som man håber medbringer væsentligt flere unge mennesker end den første.

Men først og fremmest vælger man at hæfte sig ved de unges mange ideer. Det lader ikke til, at have været nogen dum ide at give de unge en case-opgave.

”Vi burde jo have stået klar med ansættelseskontrakterne i døren”, lyder det entusiastisk fra Morten Gregersen, der er it-arkitekt og ligesom Annika Krogh har været med til sammensætte aftenens arrangement hos KMD.

”Jeg kunne virkeligt fornemme, at de forstod at tænke it på et kreativt og konceptmæssigt plan. De havde ikke særlig lang tid til at løse opgaven, men når vi spurgte ind til deres ideer, var det alligevel tydeligt, at de var gennemtænkte,” siger Morten Gregersen.

Han lader sig ikke slå ud af det skuffende fremmøde, så længe de fremmødte er interesserede og lader sig inspirere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil