Artikel top billede

(Foto: leveret af miracle)

Miracle-ekspert: Standarder gør SOA nemmere

Tema: Serviceorienteret arkitektur er ikke noget nyt. Men standardiseringer har gjort allerede mulige ting meget nemmere, mener it-konsulent Jakob Tikjøb Andersen.

Serviceorienteret arkitektur (SOA) er med standardiseringen af protokoller blevet nemmere end hidtil for udviklerne.

Standardiseringen gør nemlig udviklingsprocessen med at få systemer til at udveksle services langt nemmere end tidligere.

Det fortæller Jakob Tikjøb Andersen, der er konsulent hos it-firmaet Miracle.

Ny teknologi giver samtidig et højere abstraktionsniveau og gør det lettere at arbejde med SOA. Tidligere skulle udviklerne kende mere til de teknologiske detaljer.

"Standardisering af protokoller gør det i dag muligt for udviklerne at arbejde på tværs af platforme, fordi applikationer via standardiserede protokoller er i stand til at kommunikere på tværs af platforme som .Net og Java," fortæller Jakob Tikjøb Andersen.

Gamle protokoller

På den måde bliver det muligt for koderen at bruge en andens service, selv om den pågældende service er skrevet i et helt andet programmeringssprog på en anden teknologiplatform.

"Hvis jeg udvikler i Microsofts .net, og jeg vil bruge en service fra en applikation, der er udviklet i Java, så vil det kunne lade sig gøre på grund af standardiserede protokoller, som bruges til webservices," siger Jakob Tikjøb Andersen.

Ifølge konsulenten er protokoller til webservices som SOAP (Simple Object Access Protocol) og WSDL (Web Service Description Language) ligesom http efterhånden ved at være meget gamle.

"De er standardiseret af W3C (World Wide Web Consortium), som er en sammenslutning af de større it-spillere som eksempelvis Sun og Microsoft," fortæller Jakob Tikjøb Andersen.

Indbygget i frameworks

Standardiseringen betyder, at protokollerne efterhånden er blevet indbygget i de frameworks, som bruges til udvikling. Derfor er det blevet meget lettere at sætte op, så udviklerne ikke som tidligere skal sørge for beskedudveksling.

I stedet kan koderne nøjes med at fortælle, at koden er en service, og at andre skal kunne nå den udefra.

"Og så er det sådan set det," siger Jakob Tikjøb Andersen.

Her vil kritikerne ifølge konsulenten stille spørgsmålstegn ved det nye i SOA ved at påpege, at det altid har været muligt at udveksle informationer og funktionalitet mellem to databaser ved at koble dem sammen.

Og Jakob Tikjøb Andersen afviser da heller ikke, at dette er en form for service orienteret arkitektur.

Standarders fortjeneste

"Det har altid været muligt at bruge services fra andre systemer. Dog har det oftest ikke virket på tværs af producenternes produkter," siger Jakob Tikjøb Andersen.

Men SOA som begreb er ifølge konsulenten standardernes fortjeneste, fordi de er blevet implementeret i de værktøjer, som udviklerne bruger til daglig.

"Vi har fået de her standarder, som sørger for, at udviklingen af beskeder mellem forskellige services bliver lettere," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere