Service Orienteret Arkitektur (SOA) giver mulighed for at systemer kan stille spørgsmål til hinanden og få svar på forespørgslen.
Og det giver en række meget interessante samfundsmæssige konsekvenser, hvor forskellige offentlige instanser kan udbyde services til resten af markedet.
Det mener Per Tejs Knudsen, der er administrerende direktør hos software-virksomheden cBrain.
SOA giver nemlig mulighed for at stille services til rådighed for andre systemer. Og på den måde kan der opstå en form for konkurrence, hvor myndigheder og virksomheder konkurrerer indbyrdes om at tilbyde oplysninger til den laveste pris, fortæller direktøren.
Ifølge direktøren handler SOA om evnen til at genbruge software ved at sætte komponenter sammen, og om evnen til at genbruge services på tværs af systemkomplekser i såkaldte løstkoblede systemer.
"Lige nu kommer der en meget spændende markedssituation. For nu begynder folk at udbyde services. Og her vil den bedste vinde. Og det er det, jeg håber vil ske i den offentlige sektor," siger Per Tejs Knudsen.
Perspektivet er et effektiviseret marked, hvor en udbyder specialiserer sig i enkelte opgaver. Som eksempel bruger Per Tejs Knudsen CPR-registeret, der ville kunne udøve betydelig konkurrence, hvis de besluttede at udbyde gratis opslag i deres database.
"Hvis alle besluttede sig for at trække på dem, så behøvede vi jo i virkeligheden ikke adresseregistre overhovedet. I dag har vi jo De Gule Sider, Krak og alle mulige andre, der levere den samme service," siger Per Tejs Knudsen.
Offentlig myndigheder på markedsvilkår
Men de tilpassede services gennem SOA giver ikke kun mulighed for helt nye konkurrenceforhold. Det giver samtidig offentlige myndigheder mulighed for at udbyde specialiserede services til andre. Og det kan oven i købet kan give indtægter.
Eksempelvis mener direktøren, at en kommune med en god ide til styring af dagsinstitutionspladser kan sælge applikationen som en service til andre kommuner, som vil betale penge for den udbudte service.
"Det giver en meget skæg konkurrencesituation, fordi kommuner der har fået en god ide kan investere i deres ide, som kan markedsføres og sælges. Og det kan jo give en meget sjov konkurrencesituation," siger Per Tejs Knudsen.
Han mener, at muligheder som denne, vil resultere i diskussioner i den offentlige sektor.
Spørgsmålet bliver ifølge direktøren, om udviklingen af services skal styres centralt, eller om der skal være mulighed udvikle nye services lokalt, som kan udbydes på markedsvilkår.
"Denne her teknologi er til rådighed. Fordi vi pludselig har en standardiseret måde at kommunikere med hinanden på, kan vi få en markedssituation, hvor det enkelte it-system beslutter sig for, hvilken service det vil bruge," siger Per Tejs Knudsen.
Ifølge direktøren er det nemlig ikke umuligt at få systemet til automatisk at afsøge markedet for en bestemt service og vælge den billigste der er til rådighed.