Helt ærligt: Fokusgrupper er da for tabere

Klumme: Fokusgrupper har en tendens til at beskæftige sig med ønsketænkning i stedet for realiteterne.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Et af mine hadeobjekter er fokusgrupper.

Det vil sige der, hvor man samler 15 mennesker, før man lancerer noget nyt. Så sidder man og hører, om de synes, det er en god ide, og om de kan lide konceptet.

Problemet med den slags er, at for det første fortæller folk sjældent sandheden.

Hvordan vil du gerne være?

Folk har en tendens til at idealisere sig selv.

Alle folk kan bedst lide at stille sig selv i et pænt lys, og derfor vil de altid sige ting, der får dem til at fremstå, som de gerne selv ville være.

Et eksempel er Hugo Boss.

Virksomheden lavede en helt ny duftserie til mænd og lavede fokusgruppe til formålet.

Fokusgruppen vendte tommelfingrene kraftigt nedad. Det var det, troede man.

Men der var altså alligevel nogen hos Hugo Boss, der havde nosser og tænkte “skidt være med det, lad os prøve alligevel,” fordi de troede så meget på ideen.

Det endte med at blive Hugo Boss’ bedst sælgende linje af dufte.

Man skal passe meget på med fokusgrupper.

En dominerer det hele

Der vil næsten altid være en person, der dominerer mere end andre i fokusgruppen, som så vil påvirke de andres input.

Dertil, hvis det endelig lykkes at finde noget, der danner bred konsensus, bliver det ofte så fladt og ligegyldig et produkt, at der ikke er nogen, der gider have det, når dagen er omme.

Jeg må indrømme at jeg bedst kan lide at kigge på målgruppen og selv bedømme, hvad jeg synes, de skal have.

Det betyder, at produktet får en kant, som ikke kan laves, hvis man prøver at opnå konsensus om alting.

Men okay, der er selvfølgelig også nogle, der har haft god hjælp fra fokusgrupper og er glade for det.

FORTSÆTTES

Er det nogensinde lykkedes?[/

Men jeg må indrømme, at jeg har til gode at se et eneste eksempel, hvor det egentlig er lykkedes, og hvor det ikke bare har været spild af tid og penge.

Den største fare ved fokusgruppen er, at man får det samme produkt, som alle konkurrenterne har.

De produkter, der virkelig får succes, er dem, hvor firmaet har kigget på konkurrenterne og fundet hullerne i konkurrenternes strategi.

Det er de firmaer og produkter, som har slået til hårdt, brutalt og fuldstændig med en hård kant, og som af kunderne i målgruppen bliver opfattet som en stærk, stærk mærkevare.

Så husk, at ethvert stærkt varemærke, ethvert stærkt produkt altid vil have en tro følgeskare af meget, meget glade mennesker og vil have en stor gruppe, der overhovedet ikke bryder sig om det.

Enes de to parter om noget, så er det bare ikke en god ide.

Martin Thorborg er forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Københavnsområdet

    Epona A/S

    IT Support Specialist

    Sydjylland

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser til datamatikeruddannelsen

    Midtjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil