Er din leverandør som en svinestald?

Klumme: Har du problemer med en leverandør? Måske er du offer for 'svinestalds-syndromet'.

Artikel top billede

Problemer med en leverandør? Måske er du offer for 'svinestalds-syndromet'.

Begrebet er inspireret af en tidligere kollega, der på et tidspunkt kom med følgende poetiske betragtning:

"I svinestalden vender alle svinene røven mod kunderne og koncentrerer sig om truget i midten."

I flere store firmaer er det på samme måde. Man taler om kunderne, men alle ved, at det bedre kan betale sig at kigge indad og opad.

Jeg overhørte på et tidspunkt en samtale mellem to medarbejdere i en sådan virksomhed.

Snakken gik om, hvordan man hurtigt kunne gøre karriere, og den yngre medarbejder fortalte entusiastisk sin ældre kollega om et stort projekt hos en vigtig kunde.

Forfremmelsen venter

"Det projekt skal nok blive en succes – og så burde vejen være banet for en forfremmelse."

Den ældre medarbejder smilede overbærende og måtte øse ud af sin erfaring.

"At bruge tiden hos kunderne er IKKE vejen til forfremmelse hos os. Du skal nok få nogle fine diplomer, du kan hænge op på væggen. Måske endda en lille bonus – og de vil sørge for at lænke dig med jobklausuler og konkurrenceklausuler, men forfremmet bliver du ikke.

Nej, forstår du, at bruge tiden hos kunderne har to store ulemper som de fleste da gudskelov opdager med tiden. For det første er det utrolig farligt. Ude hos kunderne kan man lave alle mulige fejl."

"Det kan man da vel også, hvis man arbejder med interne ting," indvendte den unge, og nu tydeligvis forvirrede, medarbejder.

"Ja, men forskellen er bare, at fejl hos kunderne er meget sværere at skjule og camouflere og løbe fra. Det er altså fejl, der betyder noget.

Sådan nogle fejl starter store interne processer, hvor det vigtigste formål er at placere ansvaret og opfinde nye processer og kvalitetssikringsprocedurer."

Tydeligt rystet

"Hvad er så den anden grund?" spurgte den nu tydeligt rystede medarbejder.

"Den anden grund er, at kunderne flytter dit fokus fra det vigtige – nemlig at pleje karrieren. Kunder tager utrolig megen tid, og det bliver stort set umuligt at markedsføre sig selv for de ledere, der skal sikre din vej videre op i systemet."

Du vil ikke være i tvivl, når du står over for en svinestalds-leverandør:

Du vil typisk møde masser af mellemledere, når I er ved at indgå en aftale. Personer der er fuldstændig ligeglade med din virksomhed, og som ikke har sat sig ind i dine problemer.

De skal bare være en del af succesen.

Når der skal leveres, vil nøglemedarbejdere ofte blive skiftet ud, fordi der er andre projekter, der er vigtigere, og tilbud og salgsprocesser, hvor de kan gøre mere nytte.
Når der er problemer, vil det være helt umuligt at få fat i de ansvarlige. I bedste fald vil ildsjæle som vores unge ven hjælpe dig, og du vil forstå, at det er på trods af alle regler og processer.

Når der er STORE problemer, vil du klart fornemme, at ingen ønsker at eje dem.

Du møder kun de personer der har tabt en intern 'stoledans'. Her handler det nemlig for enhver pris om IKKE at ende med at blive ansvarlig. Det kan koste karrieren.

Og hvad skal man så stille op, hvis man er kunden?

Sørg for at have fat i pengene. Indgå aldrig aftaler med denne type virksomheder, uden at du kan holde substantielle beløb tilbage, når der er problemer.

Hvis de ikke vil sætte pengene på spil for en god kundeservice, bør man slet ikke handle med dem.

Det er utrolig svært at forsøge at påvirke en gris, når man står og taler til bagenden samtidig med, at den snadrer i det fyldte trug. Hvis man derimod tømmer truget, kan man meget nemmere få dem til at flytte sig.

Henrik Zangenberg er managing partner hos Gartner Danmark.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird