Pas på spamfiltre, når du sender nyhedsbrev

Klumme: Spamfiltre bliver mere og mere aggressive, fordi brugerne er rigtig trætte af spam.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Når man sender nyhedsbreve ud, skal man huske, at spamfiltre bliver mere og mere aggressive. Det gør de af den simple årsag, at folk er ved at være rigtig trætte af spam, og det kommer der mildt sagt rigtig meget af.

Problemet er, at forskellen på spam og et nyhedsbrev er meget, meget flydende og kan være meget svær at vurdere både for mennesker og for spamfiltrene.

Derfor skal man være meget varsom med, hvordan man klarer opgaverne. Og tro ikke, at det er et lille problem. Man mener, at hen ved 25 procent af alle nyhedsbreve ender i spamfiltre, så det er noget, der virkelig koster penge!

Det er svært at sige noget klogt, da det er et mål, der hele tiden ændrer sig, så det bedste, man kan gøre, er at søge på Google og undersøge sagen.

Amino.dk indeholder også nogle gode debatter om emne, som bestemt er værd at læse. Der er dog nogle få elementer, der helt sikkert er interessante:

- Undlad i emnefeltet at bruge ord som: Urgent, Viagra, look now, sex, cheap loans, eller andre aggressive eller sælgende udtryk.

- Undlad i emnefeltet at skrive med store bogstaver.

- Lad professionelle sende nyhedsbreve ud. De har mandskab, der ikke laver andet end at holde dig fri af filtrene.

- Brug så få links som muligt i nyhedsbrevet, og link aldrig til erotiske eller andre dubiøse websider.

- Undgå store fonttyper.

- Undgå animerede GIF’er.

- Gør det nemt at melde sig fra dit nyhedsbrev.

- Nar ikke folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

- Send ikke nyhedsbreve til folk, der ikke specifikt er inter­esseret i dit budskab.

- Tjek om dit domæne er endt i et 'Black hole' – for eksempel hos InternetFrog.com.

Slutteligt skal du have styr på SPF (Sender Policy Frame­work). Det er et projekt, der skal skære ned på antallet af spammails. Sender du mails til dine kunder uden at have styr på din SPF, kan du godt regne med, at endog rigtig mange af dem ender i modtagerens spamfilter.

Ideen er, at SPF er en form for certifikat, der viser, om den mailserver, du sender fra, også har lov til det. Så det er rigtig vigtigt, at det domæne, du sender fra, også er sat op med SPF på mailserveren.

Jeg har på ingen måde sat mig ind i det tekniske, og jeg er også hamrende ligeglad med det. Så hvis du vil vide mere, så besøg Wikipidia.com og søg på SPF.

Hvis du, som jeg, er totalt ligeglad med teknik, så ring til din mailudbyder og spørg, hvordan du får styr på det. Det vil nok koste dig lidt penge, men de er godt givet ud. Generelt er spamfiltre rare, andet kan jeg jo ikke mene, men for marketingfolk er de et seriøst problem, og hvis du ikke gør noget ved det, så koster det dig rigtig mange penge.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S