Artikel top billede

(Foto: Ole Hartmann Schmidt/TDC)

TDC mærker øget pres på omsætning og indtjening

Danmarks største teleselskab TDC er presset på indtjening og omsætning. Tilbagegangen er et resultat af de nye ejeres defensive strategi, lyder det fra teleanalytiker.

TDC mærker for alvor konkurrencen på det danske marked og går tilbage i første kvartal af 2008.

Teleselskabets omsætning faldt i første kvartal med 0,7 procent til 9,6 milliarder kroner, og resultatet før afskrivninger (EBITDA) faldt med 3,5 procent.

"Vi ser fortsat et hårdt pres på både indtjening og omsætning på det danske marked på grund af faldende priser, men samtidig styrker vi vores markedsposition ved at øge antallet af kunder inden for bredbånds-, mobil- og tv-området," siger TDC's adm. direktør og koncernchef, Jens Alder i en pressemeddelelse.

Omsætningen blev trukket ned dels af lavere omsætning på traditionel fatsnettelefoni, dels af mobilterminerings- og roamingpriser samt færre engroskunder.

Faldet i indtjeningen skyldes derimod øgede omkostninger i forbindelse med salg og tilbageleasing af ejendomme og markedsføringsomkostninger til at hive flere kunder i land, oplyser TDC.

Jens Alder understreger derfor vigtigheden af at fokusere benhårdt på effektiviseringer og omkostningsreduktioner på tværs af hele TDC for at kunne indfri forventningerne til hele året, der fastholdes på trods af resultatet for første kvartal.

Defensiv strategi skyld i tilbagegang

Teleanalytiker Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis mener, at TDC er ramt af de samme faktorer, som stort set alle europæiske teleselskaber i øjeblikket rammes af.

Der er dog også en klar forskel til mange af selskabets konkurrenter.

"TDC står med en skrumpende forrentning, og det skyldes at selskabet ikke har investeret i højvækstområderne geografisk og for så vidt heller ikke tjenestemæssigt," siger Bernt Stubbe Østergaard.

"Der hvor TDC's norske og svenske søsterselskaber (Telenor og TeliaSonera, red.) tjener penge, er på investeringer i mobiltelefoni i Østeuropa og Asien."

Derfor afspejler regnskabet en forsigtig, konsoliderende strategi fra TDC's side, hvilket er helt efter bogen, mener han.

Det skyldes, at TDC's ejere, fem kapitalfonde, styrer strategien ud fra rentabiliteten, og her ligger selskabet stort set på linje med forrige kvartal med en EBITDA-margin på 31 procent mod 31,9 procent forrige år.

"TDC har solgt en masse virksomheder, man har ikke investeret særligt meget, udover i HTTC i Ungarn og Sydøsteuropa, som på sigt måske kan give lidt penge, men aldrig erstatte det tab, som man får, når man kører en ren, defensiv strategi med det nye ejerskab," siger Bernt Stubbe Østergaard.

Færre fastnetabonnenter

Torben Rune, teleanalytiker fra Netplan, mener samtidig, at TDC's tilbagegang skal ses som led i udviklingen i danskernes brug af telefonen.

"TDC mærker det voldsomme fald på fastnettelefoni. Det er og har altid været TDC's hovedforretning. Og det guldæg er nu ved at krakelere," siger Torben Rune fra Netplan.

Det går direkte ind på bundlinjen, mener Torben Rune, der forudser at problemet kun kan stige i fremtiden, fordi omkostningen ved at drive nettet er stort set konstant.

Ny ejerkreds nødvendig for vækst

Torben Rune mener også, at TDC vil blive ekstra hårdt ramt på indtjeningen, fordi selskabet har troet alt for meget på, at kobbernettet ville vedblive med at blive en god forretning for TDC.

"TDC har haft en cementeret tro på, at kobbernettet kunne bære forretningen mange år frem i tiden. Den tro bliver der sat spørgsmålstegn ved nu, fordi vi både ser et skift fra fastnet til mobil, men også at kobberledningerne droppes til fordel for fiber," siger Torben Rune.

For at vende tilbagegangen er TDC nødt til at foretage nye, store investeringer, mener Torben Rune.

Også Bernt Stubbe Østergaard peger på, at der skal foretages nye, store investeringer i en opdatering af hele selskabets telenet.

"Nu vil TDC selvfølgelig sige, at selskabet har investeret to milliarder kroner i telenettet, men det er bare ikke nok. Der skal helt andre boller på suppen, hvis der skal laves et Next Generation Network, der kort betyder, at alle tjenester kan leveres til alle slags terminaler," siger Bernt Stubbe Østergaard.

Men det sker ikke med de nuværende fem kapitalfonde som ejere, mener han.

"Det kræver en ny ejerkreds, fordi de nuværende ejere står på en forrentning af deres investeringer, og derfor har utroligt svært ved at igangsætte nye investeringer," siger Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis.

Brug for konsolidering

Teleanalytikeren peger derfor på, at TDC eventuelt kunne blive del af den igangværende europæiske telekonsolidering.

"Det ville ikke skade med konsolideringer på det europæiske telemarked. I og med at Europa bliver et mere og mere integreret økonomisk fællesmarked, er der brug for små, nationale teleselskaber, der drives ud fra snævre nationale hensyn, og som ikke leverer den bedste tjeneste," siger Bernt Stubbe Østergaard.

I den sammenhæng er TDC bare ikke særlig attraktiv for de store teleselskaber.

"TDC er ikke særlig interessant for de store teleselskaber. Et selskab som TeliaSonera er jo interessant, fordi selskabet har 80 millioner kunder i vækstområderne. Det har TDC ikke," siger Bernt Stubbe Østergaard.

Han peger dog på, at der ikke er særligt mange teleselskaber til salg, og at TDC derfor alligevel kunne blive opslugt af for eksempel Deutsche Telekom.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere