It-chef klager til Dansk Standard over OOXML

Dansk Standard har stemt ja til en ukendt standard og ignoreret de største repræsentanter i sit eget udvalg, mener it-chef fra Århus Kommune. Derfor har han klaget til Dansk Standard.

Dansk Standard har modtaget den første officielle klage over OOXML-processen.

Klagen kommer fra Jens Kjellerup, it-chef ved magistraten for Børn og Unge i Århus kommune, der sad med i tekniske udvalg, som Dansk Standard nedsatte i forbindelse med vurderingen Microsoft-formatet OOXML skulle godkendes som en ISO-standard.

Hovedanken er, at Dansk Standard har stemt ja til en standard, som ingen kender det reelle indhold af, fordi den endelig version endnu ikke er publiceret.

"Det er jo mærkeligt, at man stemmer ja til en standard, som stadig kunne være fyldt med fejl og mangler. Der kan i princippet stå, at månen er en grøn ost i standarden, og det har man stemt ja til," forklarer Jens Kjellerup til Computerworld.

Han har i indsigelsen også udtrykt undren over, at Dansk Standard med et enigt udvalg i ryggen stemmer "nej med kommentarer" ved den første afstemning i september for derefter at ændre sin stemme til et ja i marts - selvom udvalget denne gang var rygende uenigt.

"De eneste udvalgsmedlemmer, der har anbefalet et ja, er de kommercielle parter. Både repræsentanter fra forskningsverdenen og brugergrupperne anbefalede et nej," lyder det fra Jens Kjellerup.

Derfor mener Jens Kjellerup, at de største interessentgrupper fra forskningsverdenen og brugerrepræsentanterne er blevet direkte ignoreret i udvalgsarbejdet.

Lægger op til stemme-ændring
Dansk Standard har endnu ikke svaret it-chefen fra Århus Kommune.

"Århus Kommune lægger op til, at vi skal ændre vores ja-stemme, men det kan vi ikke," lyder det fra vicedirektør i Dansk Standard Jesper Jerlang.

Han forklarer dog, at konsekvensen for klager kan være, at den endelige godkendelsesproces bliver trukket i langdrag.

"Men Dansk Standard skal dog sørge for, at tingene bliver implementeret ordentligt. Det kan dog først lade sig gøre, når vi har muligheden for at se standarden," lyder det fra Jesper Jerlang, der som hovedopgave har at sørge for, de 168 danske forbehold til standarden er kommet med.

Alle kan klage
Alle kan i princippet klage til Dansk Standard over organisationens afgørelse i OOXML-spørgsmålet. Derefter er det op til ledelsen hos Dansk Standard at tage stilling til de indkomne klager.

"En klage skal dog gå på, at de lovede ændringer ikke er implementeret ordentligt i standarden," forklarer Jesper Jerlang.

"Men ofte er det dog medlemmer fra udvalget, der har den største indsigt i de konkrete diskussioner og derfor mere at have deres klage i frem for dem, der ikke har deltaget i udvalgsarbejdet," fortæller han videre.

I sidste ende er det reelt kun Dansk Standard og andre nationale standardiseringsorganisationer, der kan klage over og øve indflydelse på ISO's tekniske bestyrelse.

Læs meget mere om OOXML-processen hos Dansk Standard i fredagens trykte udgave af Computerworld


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

28. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

30. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
KMD: Derfor har vi opsagt tryghedsaftalerne for medarbejderne: Se det fulde svar fra selskabet efter kritik
KMD vil ikke stille op til interview i sagen om selskabets opsigelser af to tryghedsaftaler med en del af selskabet medarbejdere. Men i en lang mail afviser KMD den kritik, som arbejdsmarkedsforsker Bent Greve har fremsat. Han mener blandt andet, at KMD som en direkte konsekvens af de opsagte tryghedsaftaler kan miste flere medarbejdere.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.