Artikel top billede

Alvorlig CSC-fejl sender offentlige systemer i sort

Skat har lukket alle sine it-systemer på grund af en alvorlig fejl, som aldrig er set før. Skats leverandør, CSC, ville rette i en database, men begik en kæmpe brøler.

Det, der ikke burde ske, er sket.

På grund af en følgefejl i en database har Skat siden klokken 9.30 fredag morgen været helt i sort, fordi stort set alle it-systemer er blevet lukket ned.

Derfor kan Skat på nuværende tidspunkt ikke betjene sine kunder ved hverken skattecentrene, motorekspeditionerne, på telefonen, ligesom TastSelv også er lukket ned.

Følgefejlen har ikke kun ramt Skat. Også en række andre store offentlige kunder, som kører på samme main frame og databasesystem, er blevet ramt.

Forbløffet

"Vi forventer, at systemerne fungerer hos vores leverandør. Derfor er vi noget forbløffede over, at den slags fejl kan forekomme i det hele taget,” siger fagchef for it-service hos Skat, Kim Troels Rasmussen.

Lige nu koncentrerer fagchefen sig om at få et overblik over, hvad der er foregået og på at minimere konsekvensen for kunderne.

Situationen bliver betragtet som særdeles alvorlig hos Skat, og samarbejdet med CSC trækker ikke i den positive retning.

Ikke nogen lille fejl

”Det er ikke nogen lille fejl,” siger Kim Troels Rasmussen.

Skats leverandør CSC har lagt en patch på sin db2 database forrige weekend, og det har medført en fejl i databasen, som for alvor slog igennem fredag morgen klokken 9.30.

Det kan have skabt fejl i Skats data, som ikke bliver skrevet korrekt ned i databasen. Derfor lukkede Skat systemerne klokken 10.30.

”Der er ingen grund til, at vi opdaterer ting, som ikke bliver gemt. Nu er vi i gang med at finde ud af, hvor store konsekvenser det her får på det arbejde, der er foregået på systemerne i løbet af ugen,” forklarer fagchefen.

Når Kim Troels Rasmussen har et overblik, vil han tage stilling til, hvad der skal gøres.

”Vi skal finde ud, af om vi er så heldige, at vi bare kan starte systemerne og køre videre, eller om der forestår et større rydningsarbejde,” fortæller han.

Vil data gå tabt?

I værste tilfælde består oprydningsarbejdet i, at der er blevet indtastet data i CSC-systemerne, som risikerer er gået tabt i større eller mindre grad.

Hvis databaserne har været korrupte i ugens løb kan det i værste fald betyde, at andre systemer, som trækker på de data, har trukket forkerte data og brugt dem i videreberegninger og lagringer i andre systemer.

”Det kan gå hen og blive temmelig omfattende,” erkender Kim Troels Rasmussen.

Han forventer, at IBM og CSC, som undersøger sagen, kan give en melding i løbet i dag.

”Jeg tør ikke sætte noget tidspunkt, men vores kraftige forventning er i dag,” siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere