Artikel top billede

Kommunale it-muskler har fået vokseværk

Kommunalreformen har givet kommunerne flere kræfter på it-området. Når de sidste ting er på plads, kan kommunerne for alvor spille med økonomiske og organisatoriske muskler over for it-leverandørerne.

Kommunerne er ikke blevet sprøjtet i bagdelen med anabolske steroider, men i stedet har kommunalreformen givet dem svulmende it-muskler. Dog har kommunerne fortsat et stykke vej, inden de for alvor kan folde deres nye styrke ud.

For kommunerne har haft nok at gøre med at komme på plads i det første år efter reformen. Så selv om leverandørerne i dag står over for 98 store kunder i stedet for 267 af meget forskellig størrelse, så har det endnu ikke sendt chokbølger gennem markedet. Men de skal nok komme.

Og organisationerne har allerede fået større styrke, som det er tilfældet i Viborg.

Roger Buch, kommunalforsker på Danmarks Journalisthøjskole, forklarer, at også den økonomiske pondus er blevet en realitet.

“De er blevet større kunder, med større it-afdelinger og mere økonomisk råstyrke til store satsninger, så de vil efter alt at dømme blive stærkere kunder på dette område og de fleste andre områder, hvor kommunerne handler ude i byen,” siger Roger Buch.

Skarpere konkurrence

Han bakkes op af Ejvind Jørgensen, underdirektør i Rambøll Management og formand for Dansk IT’s udvalg for offentlig it.

“Konkurrencen blive skarpere, fordi det bliver mere professionelle indkøbere, som også stiller højere krav,” siger Ejvind Jørgensen.

Alligevel lader forandringerne vente på sig, hvis man spørger en af dem, som repræsenterer leverandørerne.

Vicedirektør i IBM Kim Østrup, der er formand for det udvalg under IT-Branchen, som beskæftiger sig med digital forvaltning, mener, at kommunerne stadig ikke har overstået kommunalreformen og lagt planer, der for alvor kan indfri det store potentiale.

“De kører mere eller mindre på samme måde som før. Nu har de strukturen på plads, men vi har ikke set den effektiviseringsbølge, man kunne have forventet,“ siger Kim Østrup, der håber, den snart kommer.

“Man er ikke kommet til at se på, hvordan man kan gøre tingene på nye måder,” siger han og tilføjer, at der vil komme et ydre pres for at nytænke arbejdsgangene.

Simpelthen på grund af mangel på kvalificerede medarbejdere til at levere den kerneservice, danskerne forventer.

“De kæmpe flaskehalsproblemer, som vi vil se i de kommende år, presser kommunerne til at være innovative,” siger Kim Østrup.

Tager op til fem år

Seniorkonsulent i Rambøll Management Steen Skovgaard er serviceansvarlig for it-strategi og governance. Han arbejder tæt sammen med en række kommuner, som udformer nye it- og digitaliseringsstrategier.

“Nogle vil komme langt inden for to år, mens andre nok skal overstå et valg først, så det kan tage op til fem år,” siger Steen Skovgaard.

Han mener, at det er betingelserne, når man har med mennesker at gøre. Kommunerne går trinvis til værks og tager en udfordring ad gangen. Og Steen Skovgaard forklarer, at processen simpelthen ikke er så langt endnu.
“Man kan sige, at de startede med sikker drift. Derefter går de i gang med it-strategier og begynder at se på sourcing,” siger konsulenten.

Han vurderer, at de tekniske dele af reformen stadig giver it-folkene masser af arbejde.

“Der er stadig store udfordringer – it-området skal nå en konsolidering. Du får ikke taletid hos politikerne, hvis ikke driften kører,” siger Steen Skovgaard.

Giv os tid

Formanden for foreningen af kommunale it-chefer, Jørgen Kristensen, er enig i, at der stadig er et stykke vej, før kommunerne indfrier alle de forventninger til stordriftsfordele, som blev stillet op inden kommunalreformen.

Men han mener ikke, at det er hverken overraskende eller et problem. Tværtimod var det planen. Jørgen Kristensen er også it-centerchef i den sammenlagte Egedal Kommune vest for København, som han nævner som eksempel.

“Vi har lagt det ind i vores strategi, at vi skulle hente de stordriftsfordele stille og roligt frem til 2010,” siger Jørgen Kristensen.

Hvorfor os?
Han forstår ikke, at forventningerne til kommunernes planer er skruet så højt i vejret.
“Hvis du sammenligner os med dem, der er endnu dygtigere end os, så har politiet fået borgfred til udgangen af 2008, og staten har fået fire år til at lave administrative fællesskaber,” konstaterer Jørgen Kristensen.

Jørgen Kristensen understreger, at han ikke undskylder, at kommunerne ikke er på plads.

Kommunernes tidsplaner er nu under pres på grund af besparelser og krav om effektiviseringer. Jørgen Kristensen mener, at det er svært at realisere potentialet, når der ikke er ressourcer til at gennemføre moderniseringen.

“I bund og grund har vi stadig en decentral struktur. Og det er stadig de samme mennesker, der sidder og disponerer, som det var i de gamle kommuner. Men nu er der kommet nye styringsprincipper, og der går et stykke tid, før de bliver udmøntet,” siger Jørgen Kristensen.

Han forklarer, at der går tid, før organisationerne følger med de nye principper.

“Det gælder, uanset om virksomheden er en kommune eller Danske Bank,” siger han.

Satser på selvbetjening

Hos kommunernes organisation, KL, arbejder center for borgerbetjening og it med at strømline en række selvbetjeningsydelser til borgerne. For nylig havde KL inviteret en række leverandører til et møde for at sætte kursen for et projekt, der skal sikre 13 selvbetjenings-løsninger på Borger.dk for alle kommuner.

Målet er blandt andet, at leverandørerne får klar besked om, hvad kommunerne samlet forventer.

Dermed slipper den enkelte kommune for at skulle igennem en diskussion, hver gang der skal købes en selvbetjeningsløsning. Jakob Harder, der er chef for centeret for borgerbetjening og it, forklarer, at målet er mere ensretning og en markering af kundernes magt.

“I lille skala er det et forsøg på at gøre netop det. Vi udpeger de tretten områder, og vi formulerer nogle minimumskrav. Det skal alle så leve op til,” siger Jakob Harder.

Broget landskab

Selv om mange kommuner stadig kæmper med efterveerne fra den store sammenlægning, så er der lyspunkter. Ifølge underdirektør i Rambøll Management Ejvind Jørgensen er forskellene store fra kommune til kommune.

“Nogle kommuner er nået væsentligt længere end andre, også mentalt, fordi de har haft bedre forudsætninger,” siger Ejvind Jørgensen.

De kommuner, som er dannet af flere mindre kommuner, har de største udfordringer, mens de kommuner, hvor lidt større kommuner er blevet lagt sammen med små kommuner, har det lettere.

“Der har du nogen, som kan lede vejen. Når fem små går sammen, starter alle lige, mens der ligger en større strategisk kompetence i en større kommune,” siger Ejvind Jørgensen.

Ejvind Jørgensen fortæller, at de kommuner, som har haft en større strategisk kompetence allerede før reformen, er nået længere.

“Vi så en tydelig forskel på modenheden hos de små og store kommuner, og det var en af de største forskelle, vi forventede efter reformen,” siger Ejvind Jørgensen.

Dansk IT og Rambøll Management udfører den årlige undersøgelse “IT i Praksis”, som forrige år vist en markant forskel på modenhed i de store og små kommuner. Den forskel vil ifølge Ejvind Jørgensen blive udlignet i løbet af de næste par år.

“Effekten ser vi stille og roligt, men det har også trukket store veksler på medarbejderne,” siger Ejvind Jørgensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere