Dansk topmøde giver gratis it-reklame for millioner

Klima-it: Klima-topmødet næste år giver grønne danske it-firmaer gratis reklame, der svarer til minimum 50 millioner kroner, vurderer mediebureau. Foghs grønne computer kan komme i centrum.

Artikel top billede

"Når Fogh står der med sin powerpoint, er computeren måske en special grøn computer, som man efterfølgende kan fortælle historien om," siger ekspert.


Hvis danske it-firmaer skal fortælle 15.000 NGO'ere, journalister og topembedsmænd bare én gang, at verden skal satse på grøn it fra
Danmark, vil det koste minimum 50 millioner i annoncekroner.

Tallet er endda meget konservativt, da det kan blive væsentlig højere, hvis it-firmaerne under klima-topmødet i Danmark går professionelt til værks, forklarer direktør Michael Stein fra mediebureauet OMD.

"Gør branchen sig bare lidt umage, og får gjort opmærksom på egne produkter, ført trafik til sine hjemmesider og kører på med budskabet igen og igen, så bliver reklameværdien mange gange større," siger Michael Stein.

Beregningen er foretaget af OMD, der har taget udgangspunkt i målgruppen og kender annoncepriserne i de forskellige lande.

Tallet er sat efter, at målgruppen kun rammes en gang af en helsides annonce.

Men Michael Stein forklarer, at PR-værdien af artikler fra topmødet og ansigt til ansigt-møder kan være meget mere værd.

Foghs powerpoint

Også selvstændig rådgiver Donald Nekman med 20 års erfaring i den internationale reklamebranche mener, at platformen er til stede.

Han peger på, at ideen fortsat er afgørende for udbyttet af topmødet for de danske it-firmaer.

"Når Fogh står der med sin powerpoint, er computeren måske en special grøn computer, som man efterfølgende kan fortælle historien om," siger han.

Donald Nekman forklarer, at andre brancher også står på spring til at fange de mange mødedeltageres opmærksomhed.

Samtidig advarer han it-firmaer mod at tale om grøn it, hvis de ikke har rent mel i posen.

"Omkring grønne budskaber taler mange om det, uden reelt at have noget at have det i. Det kan give frygteligt bagslag," siger den selvstændige konsulent.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S