Asger Jensby, bestyrelsesformand i IT Factory. Foto: Torben Klint

Jensby: IT Factory-aftale er en pengemaskine

IT Factorys bestyrelsesformand og medejer, Asger Jensby, nedtoner betydningen af selskabets egne produkter. Asger Jensby bebuder en vækst i overskud før skat på 163 procent.

"IT Factory har egne systemer, men det er ikke dem, der trækker forretningen. Det, der er rugbrødmotoren for IT Factory, er et spin off af det samarbejde, vi lavede med softwareselskabet Bowstreet."

Sådan lyder meldingen fra bestyrelsesformanden for IT Factory, Asger Jensby.

"Hvis ikke IBM havde købt Bowstreet, havde vi ikke været, hvor vi er i dag," fortsætter han. Hvor det er, fremgår af hans bud på overskuddet i 2008. Det ligger på 420 millioner kroner før skat, mod godt 160 millioner for 2007, altså en stigning på 163 procent.

Amerikanske Bowstreet var pioner inden for værktøjer til at skabe og sammensætte tjenester på nettet, vel at mærke koblet til kundernes bagvedliggende, tunge virksomhedssystemer (ERP).

Målgruppen var Fortune 500-selskaber, og Bowstreet blev rost til skyerne af analytikere, men alligevel måtte der flere runder venturepenge til.

I november 2004, i forbindelse med det seneste indskud af kapital, fik IBM tildelt retten til distribution verden over af produktet Business Web Factory. Bowstreet kunne noget, som IBM ikke selv havde evnet.

Samtidig fik IT Factory (ITF), der er en af IBM's største Lotus Notes-partnere, en bid af kagen.

Ifølge Asger Jensby fik ITF eksklusivret til distribution i Norden, men også en distributionsret i resten af Europa.
IBM havde brug for alle gode kræfter for at få givet de mange applikationer, der er udviklet på Lotus Notes et ekstra liv på nettet, så kunders og partneres store investeringer i de gamle miljøer ikke var spildte.

Microsoft var med sin Exchange- og Share­pointplatform for længst blevet en alvorlig trussel for Notes.

Bowstreet kunne mere
IT Factory havde puklet for at skabe netfunktionalitet sammen med den store indiske it-koncern Wipro. Produktet hed CO-EX. '

I første omgang vedrørte det at få specialudviklede Notes-applikationer glat igennem IBM's opgraderinger af Lotus Notes, men der var også ambitioner om at bygge et værktøj, der uden videre kunne flytte en Notes-applikation over på IBM's WebSphere, altså på nettet.

IT Factorys administrerende direktør Stein Bagger fik dog et wake up call.

"Nogle sagde nærmest, hej venner, der er altså nogen, der er meget længere fremme end jer, og det er måske klogt at snakke med dem, og de er i øvrigt også meget tæt på IBM."

Og det gjorde ITF.

"Vi så, at Bowstreet kunne tage en XML-fil og konvertere den til Javascript. Det er den korte udgave."
Ifølge Stein Bagger indebærer det let genvej til en "portlet", hvad enten det er til IBM's middleware WebShere, eller til Oracles eller SAP's.

"Der var en række adaptorer. Vi fortæller så Bowstreet, at vi kan rigtig meget med Lotus Notes, så om vi ikke skal udvikle en "builder", der kan "connecte" helt ned i Notes-databaser, tage hele applikationer, og så "deploy'e" dem på Web­Sphere," fortæller Stein Bagger fra IT Factory.

Det blev til et ja, og med aftalen fik ITF også rådighed over Bowstreets egne applikationer, der giver genveje til ekstra funktionalitet hos SAP's virksomhedskunder og andre.

Stein Bagger anslår, at ITF har solgt omkring 500 af disse såkaldte "corporate performance dashboard"-løsninger.
Da IBM opkøbte Bowstreet i december 2005 lød Stein Baggers vurdering, at det sandsynligvis ville medvirke til en fordobling eller tredobling af ITF's omsætning og overskud.

Gennemfakturering
I dag hedder produktet WebSphere Portlet Factory, men ITF's oprindelige Bowstreet-distributionsaftale havde også givet pote.

"Hver gang IBM i det lokale marked skulle bruge Bowstreet, måtte IBM afgive bestillingen gennem en forhandler, der så bestilte hos ITF, der fakturerede forhandleren, der efterfølgende fakturerede IBM," fortæller bestyrelsesformanden Asger Jensby.

Nu er aftalen genforhandlet med IBM, og ITF har fået øget sine salgsmuligheder. Nu kan selskabet også sælge rene IBM-produkter, altså også uden ITF's Notes-funktionalitet, til forhandlere.

"Vi er udpeget til at sælge til mindre og mellemstore virksomheder, mens IBM sælger til Fortune 2000-virksomheder til en høj licenspris. Vi har så aftalen, at vi kan få lov til at bruge WebSphere uden at betale den licens til at sælge til SME-markedet, som var det software as a service, altså med en afgift per bruger, og det er der ret store marginer i for IT Factory," siger Asger Jensby.

Han påpeger, at også IBM vinder på dette, idet man får solgt produkterne under WebSphere-paraplyen til et marked, hvor man ellers ikke er i stand til at sælge noget.

"ITF kan tage hele IBM's Blue Stack af produkter, pakketere, slice dice, og alt til en månedlig afgift. Det er billigt og attraktivt for kunderne, og IBM får flere kunder," siger Jensby.

Fra konkurs til kæmpeudbytte
Et IT Factory, der for blot fem siden lå i ruiner, er dermed endt som en sand profitmaskine for Jensbys investeringsselskab, JMI-Invest, som blandt andre har entertaineren Finn Nørbygaard med i partnerkredsen.

JMI Invest købte de sunde rester ud af konkursboet sammen med Stein Bagger via dennes investeringsselskab Agios United. De betalte to millioner kroner kontant og overtog et gældsbrev på to millioner - i alt fire millioner kroner.

Tidligere aktionærer som 2M Invest, Merkantildata og ITF-ledere havde lagt over 100 millioner kroner forgæves.

De to nye ejere har dog siden stiftelsen af det nye ITF skudt lidt mere i firmaet, men alene de to seneste år har resulteret i udbyttebetaling på 48 millioner kroner.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
En onsdag i juni bliver DSB's it-systemer ramt af et 48 timer langt nedbrud: "Min første tanke er, at vi må være ramt af et DDoS-angreb"
Få historien om, hvordan DSB fandt løsningen på det to dage lange nedbrud, som selskabet blev ramt af 24. juni klokken 14.45.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Mængden af skyggedata stiger voldsomt – få tips til hvordan du bekæmpe det
Moderne virksomheder er drevet af data. Men for at udnytte de data, skal de være tilgængelige for medarbejderne, kunderne og samarbejdspartnere – og det er bare de data, som it og virksomheden kender. For den eksplosive udvikling i cloud og data betyder også, at de fleste organisationer generer store mængder af ”skyggedata”, data som bliver delt, opbevaret og ofte glemt et sted i virksomhedens mange systemer. I dette whitepaper kan du derfor læse om omfanget af problemet med skyggedata i skyen samt få ideer til, hvordan du kan begrænse og beskytte det.