Artikel top billede

Svend Olling har ansvaret for hele den praktiske gennemførsel af det internationale klimatopmøde i 2009 med op imod 15.000 mødedeltagere i København. Foto: Torben Klint.

It-chef står i spidsen for verdens klimatopmøde

Den tidligere it-chef Svend Olling fra Udenrigsministeriet står for den praktiske planlægning af klimatopmødet i Danmark i 2009. "En kæmpe it-opgave," lyder det.

Fire år som it-chef i Udenrigsministeriet.

Sådan lyder et af punkterne på 40-årige Svend Ollings lange cv.

Ved udgangen af 2009 kan han ligeledes bryste sig af, at have haft ansvaret for hele den praktiske gennemførsel af det internationale klimatopmøde med op imod 15.000 mødedeltagere i København.

Svend Olling er ikke direkte valgt på grund af sin fortid som it-chef, men forklarer, at indsigten i it bestemt ikke skader.

"I forhold til 1995, da vi havde det sociale topmøde i Danmark, der kan måle sig med klimatopmødet i omfang, er it-udviklingen gået stærkt. Så der er ingen tvivl om, at det er en kæmpe it-opgave," siger han.

Svend Olling er ikke uprøvet i rollen. I 2002 havde han som it-chef i Udenrigsministeriet ansvaret for IT til hele det danske EU-formandskab.

Skalérbar it-container

Dengang var hovedudfordringen fleksibilitet, da EU-formandskabet skulle kunne stille et topmøde op, hvor som helst i landet med meget kort varsel, forklarer Svend Olling.

"Der blev derfor udviklet en mobil, fleksibel og skalérbar containerløsning i samarbejde med Eterra (red i dag TopNordic). Så det endte godt" siger Svend Olling.

At det blev en succes dengang tilskriver Svend Olling ikke mindst sin it-projektleder Søren Galberg-Lund.

"Han har igen sikret min nattesøvn ved også at acceptere ansvaret for it til klimakonferencen," siger Svend Olling.

Karriere diplomat med flair for it

Karriere diplomat med flair for it

Den tidligere it-chef er oprindelig uddannet cand. polit. fra Københavns Universitet, har arbejdet hos Danske Bank, den danske ambassade i Washington og i EU.

Svend Ollings tre børn og kone har også været en smut forbi Berlin, hvor Svend Olling var stedfortræder for ambassadøren og chef for den politiske afdeling.

"Diplomat-livet er jo et frivilligt valg. Så selv om det nogle gange kan være lidt af et rakkerliv, synes jeg oplevelserne og udfordringen langt overstiger stress faktoren," siger han.

Men nogle gange kan det godt blive lidt for meget af det gode, når man bliver med et par års intervaller bliver flyttet mellem Udenrigsministeriet i København og ambassader rundt om i verden, forklarer Svend Olling.

Nede i ministeriets it-maskinrum

Som it-chef i Udenrigsministeriet var en af hans bedrifter, at få alle 2.200 ansatte på 86 ambassader over hele verden over på samme it-platform.

Den øvelse gav en gevinst på 33.000 kroner per medarbejder. Indsatsen blev belønnet med to af de tre digitaliseringspriser i 2004: Bedste digitale ledelse og bedste it-infrastruktur.

Den driftige it-chef nåede også at blive formand for de statslige it-chefers eget netværk "Griffenfeldgruppen".

I dag står han med ansvaret for et samlede budget på adskillige hundrede millioner kroner, hvoraf IT-budgettet udgør en af de større klumper.

Blå bog for Sven Olling.

Blå bog:

2005-2007: Ambassaden i Berlin.

2001-2005: It-chef Udenrigsministeriet.

1998-2001: Ambassaden i Washington.

1994-1998: Udenrigsministeriet.

1990-1994: Den Danske Bank.

1992-1993: EU Parlamentet og Kommissionen.

1994: Cand.polit.

2004-2005 Medlem af Dansk ITs udvalg for digital forvaltning.

2004-2005 Formand for Griffenfeldgruppen.

2003-2007 Medlem af Harvard Alumnni Board of Directors.

Gift med Ann Kjær Olling, og har tre børn: Asbjørn (1997), Astrid (1999) og Ingrid (2004).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere