Her får du international PR til favørpris

Klumme: Afsøg markedet for små specialiserede PR-bureauer i de enkelte lande og få langt mere for pengene.

Artikel top billede

Som du måske husker, så startede jeg før jul en lille serie om, hvordan man angriber internationale markeder med sin e-butik. Den serie vil jeg fortsætte lidt endnu, og dagens klumme handler om, hvordan man håndterer PR i forskellige lande.

Spamfighter er, lige som Jubii, bygget på et fundament af effektiv PR. Der er selvfølgelig også mange andre metoder til at gøre sig kendt på, men PR er uendelig billigt, og det virker!

Problemet med at arbejde med PR i udlandet er, at man ofte ikke selv kan varetage opgaven. Jeg har forsøgt at udsende pressemeddelelser i både Tyskland og Sverige, og det uden resultat overhovedet. Kulturen er helt anderledes, og pressen fungerer også på helt andre måder.

I Tyskland er de for eksempel meget mere detaljeorienterede, så en dansk pressemeddelelse bliver ofte dobbelt så lang, når den har været igennem vores tyske PR-bureau.

I Australien er det forbudt ved lov at udsende pressemeddelelser direkte til medierne. De skal godkendes af et statskontor, og bryder man den regel, så vanker der bøder.

En nem måde at løse problemet på er at hyre et internationalt PR-bureau. De kan nemt løse opgaven, og man får sikkert bunker af omtale. Men for at sige det som det er, det er hammer dyrt, og jeg hader at betale mange penge til konsulenter.

Jeg spurgte et af de førende bureauer, og de ville have 35.000 kroner pr. land pr. måned. Vi ville gerne i gang i 12 lande til en start, så det blev en lille halv million pr. måned, og det er sgu mange penge i vores lille biks.

Små og målrettede PR-bureauer

Så vi fandt en anden løsning. Vi har valgt at bruge tiden på at finde nogle små og meget målrettede PR-bureauer i de enkelte lande. Det er selvfølgelig ikke nemt at finde den slags PR-bureauer, men det kan lade sig gøre.

Vi har fundet små bureauer i Tyskland, Spanien, USA, Belgien, Frankrig og Holland, og vi søger konstant efter bureauer i andre lande. Der kan vi typisk køre ret heftig PR for 2-7.000 kroner om måneden pr. land, og det giver resultater, skal jeg hilse og sige!

Vi har blandt andet fundet de små PR-bureauer via Linked­In.com. Jeg har søgt på en kombination af ordene PR og shareware og på den måde fundet folk og virksomheder, der arbejder med begge dele. De små bureauer har i nogle tilfælde også kendt andre tilsvarende bureauer i andre lande, og det har også givet pote.

Arbejdet med de små bureauer har båret frugt. Hvis du søger efter Spamfighter på Google, vil du se, at der dukker rigtigt mange artikler op, og det på mange forskellige sprog.

Det giver selvfølgelig en del direkte besøgende, men da vi også sørger for at arbejde links til vores eget website ind i artiklerne, så er det også med til at bringe os højere op i søgemaskinerne, og det er mindst lige så vigtigt.

Så snyd ikke dig selv for omtale i den store verden, og afsøg markedet for små specialiserede PR-bureauer, det kan gøre forskellen på succes og fiasko og det til en fornuftig pris.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car