Hvilken teknologi vil vi kalde normal i fremtiden?

Klumme: Der sker et interessant skift, når en teknologi går fra at være niche til at være det normale. Spørgsmålet er, hvad der bliver det næste ny normale?

Artikel top billede

For ikke så længe siden var mobiltelefonen et supplement. Det var ikke alle, der havde en mobil, og man sparede lidt på den, for den var dyr at bruge.

I dag er det fastnet-telefonen, der er supplementet. Ifølge telestyrelsen passerede vi sidste år det punkt, hvor danskerne taler flere minutter i mobiltelefon end i fastnet telefon. Mobilen er det ny normale.

Det er heller ikke så længe siden, man spurgte, om folk nu havde en såkaldt e-mail-adresse?

Det var ikke givet.

I dag er der ikke mange pensionister tilbage, som ikke er online. Og hvis man skriver et rigtigt gammeldags, håndskrevet brev med konvolut og det hele, så er det noget, man fortæller andre om. Det er ikke normalt.

Der sker et interessant skift, når en teknologi går fra at være niche til at være det normale. Fra at være en mulighed for nogle entusiaster med særlige behov, bliver teknologien uundværlig, hvis man vil være en del af det normale liv i samfundet.

Og pludselig bliver det, der før var normalt, til niche.
Samfundet indrettes på, at alle har mail, homebanking, egen vaskemaskine, digitale tv-signaler, bil og så videre.

Har man det ikke, bliver man i stigende grad handikappet i takt med, at postkasser, bankfilialer, møntvaskerier, analog tv-sending og offentlig transport nedlægges.

Af og til er det lidt svært at finde ud af, hvad der er normalt. Hvis man stiger om bord i en bus, så træder man ind i en zone, hvor det pludselig ikke længere er normalt at betale med Dankort.

Så hvis man normalt ikke går rundt med kontanter, kommer man ikke langt.

I Stockholm er det omvendt: Her kan man ikke købe billetter om bord i bybusserne længere, til gengæld er det helt almindeligt at betale via sin mobiltelefon.

Tilsvarende fungerer mange parkometre ud fra en forestilling om, at det er normalt lige at have en 70-80 kroner i mønter på sig.

Parkometre, der kun tager betalingskort

Det kan imidlertid ikke vare længe, før man lige så vel kan risikere at støde på parkometre, der kun tager kort.

Det er heller ikke let for virksomheder. Det giver nogle svære dilemmaer, når man kan se, at markedet rykker videre til Blu-ray, hybridbiler eller rent digitale medier, medens man sidder med hele ekspertisen, produktionsapparatet og distributionen investeret i det, der plejer at være det normale.

Pludselig skifter balancen mellem niche og normal. Hvornår skal man afskrive det, der var, og satse på det næste?

Spørgsmålet er, hvad der bliver det næste ny normale?
Jeg tror, det kun er et spørgsmål om få år, før det er unormalt at være off-line - og det gælder både for mennesker og ting.

Det, vi foretager os, de muligheder vi har, og det vi ser og forstår af omverdenen, vil være så snævert forbundet med det digitale netværk, at vi ikke kan fungere normalt uden at være forbundet.

En afledt effekt af sammenkoblingen bliver, at anonymitet bliver usædvanligt. Normalt vil vores identitet være synlige, og vi vil kunne holdes ansvarlige for alt, hvad vi foretager os.

Vi vil være på, fra vi fødes til vi dør, og vi vil være digitalt forbundet med stort alle de dimser, vi benytter os af undervejs. Det bliver det ny normale.

Peter Hesseldahl er journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S