Artikel top billede

Facebook på gammeldaws manér

Klumme: Google Ads og Sydsjællands Lokalaviser kan godt pakke sammen, når jeg lige om lidt indrykker en annonce på Facebook.

Gavmilde moderne virksomheder øser i disse tider oceaner af opmærksomhed ud over glade modtagere på alverdens sociale medier. De taler pænt til folk på Facebook, på Blogs, på Twitter og hvad-det-nu-hedder-alt-sammen.

Det er rigtig fint, for vi ved jo allesammen, hvor skønt det er at få opmærsomhed, og der er helt sikkert nogen, der bliver glade og taler pænt om ­virksomhederne. Men om det giver ­return on investment, om de får smæk for skillingen, ja det står ­fortsat hen i det uvisse. Ingen ved det. Mange gætter. Jeg ­tvivler.

Sjovt nok er Facebook i gang med at opruste på noget så gammeldags som at udvælge mål­grupper til annoncører. Og det kan de blive ­verdensmester i. Med alt det, vi udleverer om os selv på Facebook, kan de naturligvis plukke os ud een ad gangen og levere os ­nydeligt indpakket til dem, der vil betale for det: Annoncørerne.

Annoncøren kan så henvende sig til os med spørge-skemaer, med små spil, med "sider" eller med gammeldags annoncer. Slut med al den snak - det handler om at ­finde de rigtige modtagere af et budskab.

Tag nu mit eget firma. Vi leder ­efter skarpe PHP-programmører til en fast hyre og varm mad fem ­gange om ugen. De er ret svære at finde i disse tider, og en head­hunter vil have en månedsløn for ulejligheden.

Men på Facebook kan man bede om at få sine annoncer vist til, i ­dette eksempel, alle danskere over 20 år med interesse for program­mering.

Dem er der ikke så hulens mange hundreder af, til gengæld kan man ramme dem præcist. I ­øjeblikket ligger prisen på 1,5 krone hver gang en i målgruppen klikker på annoncen. Det er småpenge, så det skal nok blive dyrere.

Klar til kontakt

Til overflod kan jeg følge hver eneste klik fra annoncen videre rundt på vore website. Hvornår blev der klikket, hvilke sider så de, hvor lang tid brugte de? Og hvis de oven i købet har abonneret på ­vores nyhedsbrev, så har jeg også deres mailadresse.

Alt det for halvanden krone - det fås ikke billigere.

Facebook prøver sig frem i øjeblikket. Deres opdeling i mål­grupper er ikke særlig avanceret, men de har informationerne til at gøre det helt fænomenalt. Og jeg er ikke i tvivl om, at de kører fuld fart frem, når de har fundet den ­rigtige ­formel.

Det bliver fantastisk: Google Ads og Sydsjællands Lokalaviser kan godt pakke sammen, når jeg lige om lidt indrykker en annonce til målgruppen "modne kvinder, der har lyst til at gøre rent i en større villa i Næstved". For ironisk nok ­bliver der ikke noget bedre sted at indrykke den annonce end på ­Danmarks mest besøgte hjemmeside: Amerikanske Facebook.

Så snak I roligt videre i alle jeres blogs og statusbeskeder. Imens er størstedelen af befolkningen i gang med at profilere sig i alle tænkelige detaljer på fjæsbogen. Og så ligger de ellers klar, lige så pænt tagget op og pakket ind. Klar til at blive kontaktet, ligesom i gamle dage.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere