Der er bare ingen vej uden om telefonsupport

Klumme: IP-telefoni gør det billigt at ringe verden rundt. Blandt andet derfor bliver e-butikken med internationale ambitioner også nødt til at bruge penge på en ordentlig telefonsupport til kunderne.

Artikel top billede

Enhver e-købmand ved, hvor vigtig telefonsupport er for en e-butik.

Der er stadig mange mennesker, der ikke er trygge ved at handle på nettet, og det at kunne ringe og stille spørgsmål er vigtigt for netop den del af befolkningen.

For resten af os, der jævnligt handler på nettet, er et telefonnummer bare et af de parametre, vi bevidst eller ubevidst bedømmer en e-butik på, før vi beslutter os for, om vi vil handle i den.

At have et telefonnummer er nemlig en af de ting, der forsikrer kunden om, at butikken er i orden og er til at få fat på, hvis noget går galt.

Det er også et godt tegn på, at butikken ikke blot er ejet af en bebumset teenager, der mister interessen for biksen, lang tid før garantien på varen udløber.

Når man vil sælge til udlandet, er telefonen endnu mere vigtig.

Danmark er relativt langt fremme med e-handel, men mange andre lande er knap nok begyndt.

Så at have en telefon tilknyttet sin internationale butik er vigtigt, men også en kæmpe udfordring.

I SPAMfighter var telefonerne kun åbne i almindelig dansk åbningstid, og det var bestemt ikke godt nok. Folk ringer 24 timer i døgnet, og vi blev derfor nødt til at udvide vores supportfunktion med kontorer i USA og Thailand.

Lige nu arbejder vi på at forbinde kontorerne, så folk automatisk bliver sendt derhen, hvor der er åbent.

Før vi åbnede de udenlandske kontorer, mistede vi meget salg. Folk forventer at kunne komme i kontakt med en e-butik, når de selv er vågne, og det var dyrt og dumt ikke at tilbyde dem den hjælp.

At etablere sine egne internationale kontorer er dog en dyr og besværlig opgave, og det er nok de færreste, der kan give sig i kast med det.

En alternativ mulighed er at hyre et firma til at tage sig af supporten.

I Indien kan man få et internationalt call-center til at tage sin telefon 24 timer i døgnet med besvarelse på engelsk, og det koster cirka 25.000 danske kroner om måneden.

Pengene kan være rigtig godt givet ud, men problemet er, at man skal sikre sig, at inderne ved, hvad det er, der foregår.

Man skal styre processen stramt. Det er ikke let, og det kan derfor godt være lidt af en udfordring.

Mange vil måske mene, at e-mail-support er nok, og at folk med tiden vil stoppe med at bruge telefonen.

Men ­udfordringen er, at rigtigt mange mennesker i øjeblikket installerer IP-telefoner, og at de derfor kan ringe jorden rundt for næsten ingen penge. Og de gør det!

Det betyder, at folk i stigende omfang bruger telefonen til at få support, og den udvikling tror jeg ikke vil stoppe i den nærmeste fremtid.

Så hvis drømmen er at indtage verden, så forvent, at du på et tidspunkt skal indregne telefonsupport i budgettet. Det er irriterende, men nødvendigt.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter,
administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt
forfatter til ­bogen E-pusher.

Læses lige nu

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Nordjylland

    Styrelsen For It og Læring

    Teknisk medarbejder til it-styring og studieproduktion

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S