Skat: Vi har givet en forholdsvis god service

Trods nedbrud og lange svartider mener Skat, at der er blevet ydet en god service i forbindelse med årets skatteopgørelser.

Artikel top billede

For blot et par år tilbage kunne man altid se en kø foran banken den første i måneden. I dagene op til jul i sidste år var der som altid stress på Storebæltsbroen.

Men på nettet forventer borgerne, at tingene er klar her og nu, og der skal ikke gå mange sekunder, før brugeren bliver irriteret på en hjemmeside, hvis den ikke viser tegn på liv.

Det har været tilfældet med Skat.dk i den seneste uge.

Alligevel er Skat godt tilfreds.

"Vi har givet en forholdsvis god service for brugerne i år. Vi kan ikke ud fra en driftsøkonomisk betragtning købe maskiner, der står halvtomme det meste af året," siger Søren Kjær Jensen, kontorchef i Skat.

"Jeg medgiver gerne, at vi har haft udfald. CSC, der er vores leverandør, har hele tiden folk til at kigge på trafikken. Vi mener, at vi har et setup lige nu, der virker meget stabilt. Men det kan sagtens være, at vi oplever, at der stadig vil være folk, der oplever lange svartider."

Fremtidige løsninger

Man er i Skat gearet til, at 50.000 brugere skal kunne logge på i timen, hvilket i nogle peak-perioder har været for lidt.

For de borgere, der forgæves har måttet vente på en offentlig service, er der måske håb i fremtiden.

"Vi skal gætte på folks ændrede adfærdsmønstre. Altså skal vi spå om, hvor mange mennesker, der vil benytte sig af vores online-services. Vi evaluerer selvfølgelig på forløbet her," siger Søren Kjær Jensen.

"Det er en del af den årlige evaluering, når vi skal se på, hvordan vi kan blive bedre næste år. Vi har hele tiden fulgt med i udviklingen, og vi vil da også se på mængden af datakraft, vi har til rådighed. Vi har allerede skaleret op."

Et muligt alternativ til at købe faste løsninger kunne være brugen af cloud computing. Men det har man ikke planer om at bruge i Skat.

"Vi har ingen konkrete overvejelser om cloud computing på nuværende tidspunkt, men det kan godt være, at man kan kigge konkret på mulighederne, når vi har færdigevalueret det her forløb," siger Søren Kjær Jensen.

Skat.dk havde i torsdags vist 1,4 millioner årsopgørelser, hvoraf Skat selv mener, at 80 procent er unikke. Det vil sige, at en million danskere har været online for at se deres årsopgørelser.

Sidste år var der tre millioner opslag på årsgørelser, og Skat forventer ud fra de nuværende tal, at der vil være i omegnen af 3,5 til fire millioner opslag på årsopgørelser i år.

It er ikke nogen actionfilm

Men brugerne af den offentlige it har måske haft for høje forventninger til den.

"It er en usynlig teknologi. Det er ikke ligesom ved Storebæltsbroen, hvor man har kunnet se brobisserne kæmpe mod vind og vejr for at bygge den, og hvor man fysisk kan se, at der er trafikprop," siger Peter Bøgh Andersen, professor i forståelig teknologi ved Aarhus Universitet.

"Folk har en helt anden opfattelse af de brobisser, der byggede Storebæltsbroen end de programmører, der sidder om natten og kæmper med at få en programkode til at virke. It-programmering er ikke noget, man laver en film om."

De offentlige it-systemer har haft deres problemer at se til den seneste uge.

Borgerne forventer en offentlig service, der fungerer upåklageligt, og hvis den ikke gør det, så er der med det samme klager fra brugerne.

"Når folk ikke kan se de vanskelligheder, der er ved it, så er det svært for dem at forstå, hvorfor de lige pludselig skal vente et minut eller mere på, at en hjemmeside vises frem," siger Peter Bøgh Andersen.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

Københavnsområdet

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S