Nyhedsbreve kan fastholde kunderne

Klumme: Nyhedsbreve kan bruges til rigtig mange ting, og de er uden tvivl mit foretrukne marketingmedie.

Artikel top billede

Næsten alle, der sælger på nettet, får med tiden deres eget nyhedsbrev, og det eneste, de fortryder, er, at de først fik det på et sent tidspunkt. Så lad være med at begå den fejl og kom i gang i dag!

En af de ting, nyhedsbreve er rigtig gode til, er at fastholde kunderne, når de først har købt. Køber man for eksempel en campingvogn, så går der noget tid, før man skal have en campingvogn igen. Til den tid har kunden totalt glemt, hvem det var, de havde købt den campingvogn af.

Men hvis man sender dem et nyhedsbrev hver tredje måned og fortæller dem, hvad der er kommet af nye ting til campingvognen, og hvordan man plejer og passer den, så kan man for det første sælge ekstraudstyr m.m. til dem hen ad vejen.

Dertil kan man, når campingvognen er 5-10 år gammel, måske sælge dem en ny vogn. For på det tidspunkt er man "top of mind", da forbrugeren jævnligt er blevet påvirket gennem nyhedsbrevene, og chancen for at de køber den nye campingvogn af dig, er meget større, end hvis der ingen kommunikation havde været.

Så nyhedsbrevet kan også fastholde forbrugerens interesse for ens forretning på langt sigt og påvirke positivt, så kunden tænker godt om forretningen.

Samtidig kan nyhedsbreve bruges til at fastholde de forbrugere der f.eks. via en søgemaskine rammer ens webside, og som ikke er klar til at købe et nyt produkt.

En person, der for eksempel står med en defekt vaskemaskine og derfor går ind på Google og skriver "reparation af vaskemaskine", ender måske inde på Snehvides website med vaskemaskiner. Hendes formål var at få maskinen repareret, men hvis Snehvide er dygtige, så kan de måske overtale hende til at købe en ny og energirigtig vaskemaskine i stedet for.

Det gøres selvfølgelig først og fremmest ved at have en indbydende landingsside og en masse god information på websitet, men hvis hun ikke er sikker på, hvad hun vil, er chancen for at hun i stedet abonnerer på nyhedsbrevet, stor.

Bliver hun så i nyhedsbrevet påvirket med facts om, hvor meget hun kan spare i vand og strøm, og hvor billig en ny vaskemaskine er, så vil hun måske købe, når hun opdager, hvad det koster at få repareret den gamle maskine.

Årsagen til, at mange netbrugere abonnerer på nyhedsbreve, er, at de ser en spændende side, der på sigt kan blive relevant for dem, og de er derfor bange for at glemme den. Når de abonnerer på et nyhedsbrev, så bliver de løbende mindet om sitet og får måske dertil gode tilbud m.m.

Så nyhedsbreve er ikke kun gode til at sælge her og nu, de kan også bruges til løbend, at huske kunderne på, at man lever, og dertil kan man forsøge at sælge dem tilbehør og dimser, og det er jo ofte der, de gode penge laves.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S