Artikel top billede

Derfor vinder e-mail-marketing

Klumme: Vi har et helt andet forhold til e-mails og sms end til sociale medier som Facebook og Twitter. Det er vigtigt at forstå forskellene, når man planlægger en marketingkampagne.

Der er STOP- medier, og der er STRØM- medier. Det er vigtigt at kende forskel.

E-mail er et STOP-medie.

Når vi modtager en e-mail, stopper vi op et kort sekund og forholder os til den. Vil vi læse den? Vil vi klikke i den? Vil vi gemme den til senere?

Vi forholder os ikke bare til de fleste mails, som vi modtager. Vi forholder os til hver evig eneste mail.

Bevares, nogle gange går det meget hurtigt med at lægge flagene ned, markere dem som læst, slette dem, vi ikke gider læse, eller hvad vi nu ellers gør, når vi kigger i dagens elektroniske stak breve.

Men vi forholder os og tager en beslutning.

Og derfor kan vi blive sure

Og netop fordi vi reagerer på alle e-mails, bliver vi også sure, når vi får uinteressante e-mails, som vi ikke har bedt om.

Spam stjæler vores opmærksomhed, fordi vi ikke kan undgå at forholde os til den.

I den elektroniske verden kan kun sms'en brøste sig af den samme metodiske interesse for alt, hvad der modtages.

Vi læser ALLE vores sms'er uden undtagelse.

Og fordi mobiltelefonen indeholder vigtige her-og-nu beskeder fra mennesker, vi kender, læser vi beskederne med det samme. Og derfor bliver vi ekstra sure, når vi får spam på mobilen.

Facebook er et STRØM-medie. Her flyder beskederne som en strøm af nyheder fra venner og bekendte.

Når vi logger på, ser vi ikke hele strømmen, men blot de seneste beskeder.

Når vi ikke er på, passerer strømmen fortsat forbi, og beskederne er ulæste. Det gør ikke noget.

Her ligger vi bare i strømmen

På Facebook logger vi på strømmen og ser, hvad der er sket for nylig. Det vi ikke har set, er lige meget. Ude af øje, ude af sind. Det er mediets natur.

Det samme gælder for andre populære sociale medier. Vi kan ikke forholde os til det hele, men tager gerne en tår af strømmen i ny og næ.

STOP-medier som e-mail og sms er klart det bedste bud, når man vil have kontakt til en bestemt gruppe mennesker. Vi når dem allesammen, og vi ved, at de forholder sig til det, vi sender til dem.

Derfor er e-mail-marketing, nyhedsbreve og mail-notifikationer fortsat i udvikling. Derfor bliver der hele tiden flere af dem.

Kan sprede budskaber

STRØM-medier som Facebook og Twitter kan noget andet.

De sociale medier kan sprede budskaber fra menneske til menneske.

De kan være helt fantastiske til at få et budskab ud til nye mennesker i ens målgruppe.

Men sociale medier kan aldrig slå e-mail, når det handler om at få kontakt til en gruppe mennesker, man kender i forvejen.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere