Kommunerne brænder blindt millioner af it-kroner af

Leder: Kommunerne sender blindt millioner af kroner til KMD samtidig med, at de piner udgifterne til deres kerneopgaver ned. Forklaringen: Kommunerne fatter ikke, hvad KMD egentlig er.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Computerworld mener: Det er i dag mere end et år siden, at Kommunernes Landsforening efter intens og langvarig debat solgte KMD til pensionsselskabet ATP og kapitalfonden EQT for to milliarder kroner.

Inden da havde KMD i mange år formelt opereret på det kommercielle it-marked som selvstændigt selskab - og altså formelt i fri konkurrence med de øvrige aktører på det milliard-store kommunale it-marked.

Figenbladet var dengang, at KMD ikke var ejet af kommunerne, men af en forening, KL, som kommunerne var medlemmer af og som ejede 100 procent af aktieselskabet KMD.

Ude i kommunerne var man ikke helt i sync med den opfattelse. Her opfattede man i meget stort omfang KMD som kommunernes selskab og som leverandøren med særlig forståelse for og særlig indsigt i de kommunale it-behov og it-udfordringer.

KMD's reelle forretningsmæssige uafhængighed blev grundlagt med frasalget til ATP og EQT for godt et år siden og var på mange måder den naturlige udvikling af, at KMD's andel af de it-markeder, som ikke berører kommunerne, var kraftigt stigende.

Med overgangen til privatejet selskab blev profit-maksimering først for alvor skrevet ind i KMD's formålsparagraf, en forretningsorienteret bestyrelse satte sig til rette i bestyrelseslokalet, og alt sammen har det helt naturligt ført til voldsomme prisstigninger på de kommunale systemer, som KMD er den eneste leverandør af herhjemme.

Danske konkurrence-eksperter taler med hævede øjenbryn om monopol-misbrug, mens KMD selv bedyrer, at der blot er tale om, at priserne er ved at komme på niveau med det, som varen reelt er værd.

Med andre ord: KMD hæver priserne, fordi det kan lade sig gøre. Sådan taler et monopol, der har fokus på at tjene penge.

Her er problemets kerne

Problemets kerne skal vi finde ude i kommunerne.

Her føler man sig mange steder fortsat tæt forbundne med KMD og opererer stadig på samme måde som dengang, KMD og kommunerne delte de samme mål.

Kommunerne føler sig så tæt forbundne med KMD, at de mange steder ikke finder det nødvendigt overhovedet at tage noter og føre oplysninger om forhandlingsmøder, aftalegrundlag, udlandsture og andre vitale emner med forbindelse til KMD til protokols. Det kan du læse mere om her

Det tætte forhold gør også, at faretruende mange kommuner ikke finder det nødvendigt at gå i udbud. I stedet sender de blindt millioner og atter millioner af kroner i retning af KMD - uden udbud, uden skelen til prisen og uden nogen undersøgelse af, hvad varen reelt er værd - samtidig med at de på en række helt centrale borgernære serviceområder piner udgifterne i bund.

For kommunerne stoler stadig blindt og naivt på KMD, som kun kan grine højt hele vejen ned til den i forvejen bugnende bankkonto.

Selv højtplacerede kommunefolk føler stadig i høj grad et medejerskab til KMD og deler en fortrolighed med selskabet ud fra en helt utidssvarende idé om, at KMD og kommunerne også i dag har samme mål.

KMD er som trimmet og tjekket selskab selvfølgelig ikke sen til at udnytte denne naive opfattelse til at gøre det, som nu er KMD's primære opgave som privatejet selskab: At tjene penge.

Profit, profit, profit

KMD - der i mange år har været dygtigt drevet af formanden for IT-Branchen, Lars Monrad-Gylling - bærer naturligvis det fulde ansvar for sine priser, sin policy og sine prisstigninger - også hvis de er på kanten af rimelighed og konkurrence-lovgivningen.

Mest alvorligt er dog indstillingen hos KMD's kunder. Kommunerne må og skal forstå, at KMD ikke længere er deres ven, som sejler i samme båd, men en profit-orienteret aktør, der vil tjene penge. Mange penge. Og de skal komme fra kommunerne.

Kun hvis den holdningsændring slår igennem i kommunerne, vil konkurrerende selskaber dukke op i arenaen og give KMD den konkurrencemæssige kamp til stregen, som er påkrævet for,at markedet kommer i balance.

Det kræver politisk lederskab i kommunerne. Er det mon det, der mangler?

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job