Fortæl kunden om dine fejl og sælg mere

Klumme: Enhver e-købmand vil have en tendens til at lovprise sig selv på sit website, men det virker faktisk mere troværdigt, hvis man også fortæller lidt om de mindre stærke sider.

Artikel top billede

Det er jo egentlig logisk nok, at man helst vil fortælle om alle de ting, man er god til, og at man ikke er så vild med at fortælle om alle de ting, man måske ikke er så god til. Derfor ser man ofte websites overplastret med, hvor gode produkter man har, og hvor dygtigt personalet er og så videre. Og det er bestemt ikke nogen fejl!

Men er der noget, der virker troværdigt på folk, er det, at man tydeligt fortæller, hvad man for eksempel ikke er god til, og det er umiddelbart til at forstå, for hvem har lyst til at fortælle om de ting, man er dårlig til?

Men det kan faktisk være en god idé, og jeg bruger den selv. På min bog, E-pushers, website har jeg en FAQ. Der har jeg for eksempel spørgsmålet: "Kan jeg ikke komme frem til de samme resultater uden at læse bogen?" Og der kunne jeg let svare: "Nej, min fantastiske viden har ingen andre, og derfor skal du købe min bog". Men det gør jeg ikke. Jeg svarer (let forkortet), at det kan man godt, men at det vil tage lang tid.

Det er for det første sandheden, og for det andet giver det en øget troværdighed, som, tror jeg, sælger flere bøger, og det er jo ikke så ringe endda.

Hvis du selv har en e-butik, kunne du for eksempel skrive: "Vi er ikke den e-butik, der leverer hurtigst, da vi typisk har fem dages leveringstid. Det er måske længere end vore konkurrenter. Til gengæld garanterer vi, at alting er i orden, og at priserne er helt i bund".

Eller for eksempel: "Vi garanterer, at vi leverer i morgen. Til gengæld må vi også erkende, at vi ikke nødvendigvis er de billigste. Men det er også en af grundene til, at vi altid kan levere i morgen". Hvad man skal skrive, kommer meget an på målgruppen og de værdier, man har valgt at bygge sin forretning på.

Så hvis man på en eller anden måde kan flette ind, at der er et eller andet, man ikke er god til, men til gengæld giver det en styrke på et andet sted, så kan det have en meget gavnlig effekt på salget. For der er ikke nogen, der er gode til alt.

Denne strategi er også en, man kan tage ud og bruge i "offline"-verdenen. Jeg bruger den selv ofte i forhandlingssituationer. Hvis jeg skal sælge en vare, lægger jeg altid ud med at fortælle om nogle af de ting, produktet ikke kan - og selvfølgelig kun ting, som, jeg selv mener, er ligegyldige for kunden.

Så tænker folk, at hvis han virkelig fortæller om det, produktet ikke kan, så kan de også virkelig tro på de ting, jeg siger, produktet kan. Det giver en meget høj troværdighed omkring de ting ved produktet, som jeg så fremhæver, og det giver ganske enkelt mere salg.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S