Fiberboss til TDC: I kan bare komme an

Der er lang vej igen, inden TDC har et fibernetværk som elselskabernes, mener Kim Frimer, der er formand for en alliance af 15 elselskaber.

Artikel top billede

TDC er kørt agterud, lyder det fra Company X-formand Kim Frimer. Foto: Verdo.

Danmarks største teleselskab, TDC, pumper nu flere milliarder kroner i udrulningen af fiberkabler. Ikke mindst i Jylland, hvor en række elselskaber allerede har gravet fibernet ned for flere milliarder kroner.

Meldingen fra TDC ryster dog ikke formanden for de allierede elselskabers fiberprojekt, Kim Frimer. Han er formand for Company X, som er en sammenslutning af 15 elselskaber, hvoraf hovedparten har base i det jyske.

"Det kan kun bekræfte, at vores investering ikke er forkert," fortæller Kim Frimer til Computerworld.

TDC's nye strategi indebærer, at selskabet nu skruer op for blusset i forsøget på at skubbe fiberkabler endnu tættere på slutbrugerne. Det vil sige, at fiberkablerne bliver skudt fra telecentralerne og ud til de sidste gadeskabe, som i fagsprog kaldes fremskudte DSLAM'ere.

Herfra er det muligt for TDC at forbinde fiberkabler med de traditionelle kobber-telefonkabler, som går ind i husstandene. Det sker ved hjælp af den såkaldte VDSL-teknologi, der har afløst det tidligere ADSL-bredbånd. På den måde sparer TDC penge, fordi selskabet ikke behøver udskifte kablet det sidste stykke ud til hjemmet.

"Det er jo en relativ billig strategi, og selvom de kan køre ud med VDSL det sidste stykke og øge hastigheden til mellem 50 og 70 megabit, så er det ikke der, at investeringen ligger," siger han og fortsætter:

"Det er tomme ord uden at sætte penge efter det, man siger. Pengene og investeringen flyder rigtigt der, hvor der bliver gravet ud til slutkunden, og hvor der bliver installeret en fiber-forbindelse helt ude ved kunden," siger Kim Frimer, der også er administrerende direktør i energiselskabet Verdo.

Fiberformand bag TDC-strategi

Kim Frimer var tidligere direktør i TDC Totalløsninger, hvor han var med til at udarbejde strategien om at skubbe fiber tættere på slutkunderne. Det er en TDC-strategi, der har været kendt længe, men nu afsætter teleselskabet flere midler til at sætte tempoet op.

"Vi må jo konstatere, at TDC det sidste års tid kraftigt er begyndt at ændre holdning, og vi må konstatere, at de er stærkt bekymrede over, at de ikke har fiber det sidste stykke ud til slutkunden," fortæller Kim Frimer.

TDC samt flere analytikere har påpeget, at forretningsmodellerne i fiberbranchen ikke hænger sammen, fordi der ikke er efterspørgsel efter de høje fiber-hastigheder. En af medejerne af det konkursramte MidtVest Bredbånd fremhævede selv, at efterspørgselen efter fiberbredbånd var skuffende lav, mens fiberselskabet Nianet sidste år var igennem en stor sparerunde.

"Vores timing var måske lige tidlig nok med at grave fiber ned, men samtidig må vi også konstatere, at det tager meget, meget længere tid end forventet, og det koster mange penge at få det gjort. Vi har troet, at vi ville være nået længere med at grave ud til slutbrugerne og få solgt fiberen til dem, end det er tilfældet i dag," fortæller Kim Frimer.

I september sidste år oplyste Dansk Energi, der er interesseorganisation for elselskaberne, at energibranchen havde gravet fiber forbi 640.000 husstande. Det var dog inklusive DONG's fibernet, som TDC købte i november i fjor.

Derfor er antallet af husstande, som fiberalliancen har gravet forbi, nok snarere omkring en halv million af landets 2,5 millioner hjem.

"Vi må bare erkende, at det er et langt større arbejde, end vi havde regnet med, og hvis TDC skal til at lave fiber nu, så vil jeg ønske dem held og lykke, men det tager fem til 10 år, inden de nogensinde når derhen, hvor vi er," siger Kim Frimer.

Frimer: Giv folk mere båndbredde, og så bruger de det mere

Hos TDC lyder det, at det er indholdet, der kommer til at drive udviklingen af bredbånd de kommende år, og her ser teleselskabet ikke umiddelbart tegn på, at 50 til 70 megabit-forbindelser skulle blive utilstrækkelige.

Det er dog en argumentation, som Kim Frimer finder tvivlsom. Han peger på, at trafikken på bredbåndsnettet stiger kraftigt, når forbrugerne først får stillet høje båndbredder til rådighed.

Kim Frimer fremdrager et eksempel, hvor Verdo gav nogle kunder, der havde fire eller otte megabit-bredbånd, gratis fibernet med 60 megabit up- og download i tre måneder. Ifølge Kim Frimer steg disse kunders dataforbrug med 66 procent i løbet af de tre måneder.

"Vi kan bare se, at der kommer et helt vildt skub i trafikken op og ned de steder, hvor vi øger hastigheden, så der er simpelthen et latent behov, som ikke er opfyldt," beretter Kim Frimer.

Han peger endvidere på en omdiskuteret rapport fra it-analysefirmaet Gartner Group. Heri vurderer Gartner, at kravet til båndbredde i år 2020 vil være en gigabit.

"Vi kan se af den nye Gartner Group-rapport, at der er behov for væsentlig mere båndbredde de kommende år med 3D-tv og så videre, og Gartner plejer at ramme nogenlunde rigtigt," siger Kim Frimer.

Hvor vigtig er volumen?

Der er lidt usikkerhed om, hvor mange kunder Company X, der skal levere tjenester på elselskabernes fibernet, har, men det er et stykke under 200.000, og det er markant færre end TDC har. Konsekvensen ifølge TDC's netdirektør, Jess Julin Ibsen, er, at tv-pakkerne hos fiberselskaberne bliver for dyre.

"Selv deres fælles selskab (Company X, red.) har ikke en volumen, der gør dem interessante for eksempelvis Viasat at forhandle fornuftige priser med," siger TDC-direktøren.

Det er dog en sag mellem Viasat og Company X, lyder det fra Kim Frimer.

"Det er noget, som vi har med Viasat og ikke med TDC. Det er ikke nogen hemmelighed, at TDC er større end os, men det arbejder vi på at gøre noget ved. Vi er dog sikre på, at vi nok skal få vores aftale hjem med Viasat," fortæller Kim Frimer.

Han tilføjer videre, at han gerne ser, at udbydere af højhastigheds-tjenester tager kontakt til Company X.

"Kommer der en spiludbyder eller noget andet fancy, så er vi helt åbne over for det. Vi har Company X, som de kan komme ind via, og vi er meget interesserede i at tiltrække spændende nye applikationer, og der er ikke noget lukket i vores net på den måde. Tværtimod. Det står pivåbent," forklarer han.

Det gælder ifølge Kim Frimer også tv-udbydere, selvom Company X som udgangspunkt vil være eneudbyder af tv-pakker i elselskabernes fibernet. Men kan et fremmed selskab tilføre merværdi eller noget nyt til nettet, så er der en invitation til et møde, lyder det.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S