Intel-processorer koster kun 250 kroner at producere

Billig produktion og høje salgspriser er fundamentet for Intels store overskud. Det koster således kun 250 kroner at fabrikere en af Intels processorer.

Indhold

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af analysevirksomheden In-Stat koster det i gennemsnit Intel 250 kroner at producere en processor.

Det er en ganske god forretning, når man tænker på, at processorerne sælges for mellem 500 og 8.000 kroner.

Prisen har faktisk ligget på cirka 250 kroner siden 2003. Men man skal naturligvis holde sig for øje, at Intel også bruger mange penge på markedsføring og udvikling af sine processorer.

Forklaringen på den lave produktionspris er, at Intel altid er blandt de første til at tage nye produktionsteknologier i brug.

I dag har Intel fire fabrikker, som laver processorer med 90 nanometer produktionsteknologi og i 2006 bliver fire nye fabrikker, som vil bruge 65 nanometer produktionsteknologi, taget i brug.

Ifølge In-Stats beregninger sparede Intel 6,5 milliarder kroner sidste år, fordi firmaet var hurtig til at skifte produktionsteknologi.

Intel har ikke kommenteret In-Stats oplysninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil