AltaVista tabte to milliarder kroner

Søgemaskinen mistede sidste år tre dollar for hver dollar, den omsatte. AltaVista tabte to milliarder kroner, mens omsætningen kun lød på 686 millioner kroner.

Af Kim Nielsen, IDG Online

Ifølge den norske internetavis digi.no kan milliard-tabet læses på bundlinien af AltaVista seneste årsregnskab, som blev afsluttet den 31. juli. Det bliver Compaqs aktionærer, der kommer til at bære tabet, da computervirksomheden ejede AltaVista frem til august.

Her blev søgemaskinen overtaget af selskabet CMGI, som købte 81,5 pct af virksomheden.

CMGI ønsker at børsnotere AltaVista næste år og er gået i gang med at rekonstruere AltaVista. Det kan der ifølge senior analyst hos konsulentfirmaet Bloor Research i England , John Collins være god brug for.

Ingen strategi
Han mener, at turen i den økonomiske bølgedal kan tilskrives en manglende strategi for AltaVista´s udvikling.

- Digital, som etablerede AltaVista, og siden Compaq fandt aldrig ud af, hvad de ville med søgemaskinen - og i hvilken retning den skulle udvikle sig, hvad angår tilbud til brugerne, siger John Collins om firmaet, der blev grundlagt i december 1995.

- Manglen på strategi gjorde, at firmaet satte sit forspring over styr. Man talte ellers ikke om søgemaskiner, men sagde bare "AltaVista". Imidlertid kom der nye på banen som Yahoo, der hele tiden udviklede sig og tilbød nye tjenester. Når så AltaVista endelig kom med det, sagde brugerne: "Hvad så, det findes allerede.", forklarer John Collins.

Fornuftigt salg
IT-analytikeren mener, at Compaq gjorde det mest fornuftige ved at sælge søgemaskinen.

- Compaq er et computerfirma, mens søgemaskinen er et system. Det er svært at binde to så forskellige kulturer sammen. Derfor skulle AltaVista sikres autonomi for at kunne leve sit eget liv, slutter John Collins, senior analyst hos Bloor Research.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere