Ifølge den norske internetavis digi.no kan milliard-tabet læses på bundlinien af AltaVista seneste årsregnskab, som blev afsluttet den 31. juli. Det bliver Compaqs aktionærer, der kommer til at bære tabet, da computervirksomheden ejede AltaVista frem til august.
Her blev søgemaskinen overtaget af selskabet CMGI, som købte 81,5 pct af virksomheden.
CMGI ønsker at børsnotere AltaVista næste år og er gået i gang med at rekonstruere AltaVista. Det kan der ifølge senior analyst hos konsulentfirmaet Bloor Research i England , John Collins være god brug for.
Ingen strategi
Han mener, at turen i den økonomiske bølgedal kan tilskrives en manglende strategi for AltaVista´s udvikling.
- Digital, som etablerede AltaVista, og siden Compaq fandt aldrig ud af, hvad de ville med søgemaskinen - og i hvilken retning den skulle udvikle sig, hvad angår tilbud til brugerne, siger John Collins om firmaet, der blev grundlagt i december 1995.
- Manglen på strategi gjorde, at firmaet satte sit forspring over styr. Man talte ellers ikke om søgemaskiner, men sagde bare "AltaVista". Imidlertid kom der nye på banen som Yahoo, der hele tiden udviklede sig og tilbød nye tjenester. Når så AltaVista endelig kom med det, sagde brugerne: "Hvad så, det findes allerede.", forklarer John Collins.
Fornuftigt salg
IT-analytikeren mener, at Compaq gjorde det mest fornuftige ved at sælge søgemaskinen.
- Compaq er et computerfirma, mens søgemaskinen er et system. Det er svært at binde to så forskellige kulturer sammen. Derfor skulle AltaVista sikres autonomi for at kunne leve sit eget liv, slutter John Collins, senior analyst hos Bloor Research.