Mobiludfald generer arbejdsnomader

Mobilselskaberne siger, at deres sendemaster nu dækker næsten hver en afkrog af Danmark. Alligevel bliver mobilsamtaler og dataoverførsler stadig afbrudt. Det giver irritation og ærgrelser hos det stigende antal moderne arbejdsnomader, der er stærkt afhængige af en pålidelig forbindelse i dagligdagen.

Mobildækningen i Danmark er stadig en hullet si. Godt nok bliver hullerne efterhånden mindre og sjældnere, men ikke sjældnere, end at mobile medarbejdere jævnligt lander i disse huller og mister forbindelsen. Andre steder er velforsynet med master, men de kan være optaget af for mange mobilsnakkere. Der kan desuden være en del andre tekniske årsager til, at man får en uønsket dame at høre, computerstemmen, der siger: "Der er ingen forbindelse til mobiltelefonen i øjeblikket".

- Det er dødirriterende, hvis man ringer op til en kunde og dårligt nok får sagt sit navne, før man bliver smidt af. Derfor er jeg begyndt at holde op med at ringe til kunder fra bilen.

Sådan siger en erhvervskvinde, der jævnligt må konstatere, at mobiltelefonen stadig ikke fungerer lige så godt som en fastnettelefon. Anette Krogh lever af at formidle en horde af flyvske freelance-konsulenter som adminstrerende direktør i selskabet Cell Free Agents.

Død linie midt i produktdemonstration

En softwaredirektør i Århus, Christian Dalsgaard, forbander også af og til svigtende mobildækning. I hans firma Resource Software Engineering producerer de nemlig blandt andet systemer, der skal kunne styres via en mobiltelefon.

- Mobilsvigt er frustrerende for os, der udvikler realtime content management til trådløs. For eksempel oplevede jeg en dag at skulle demonstrere vores produkt hos Navision. Selve softwaren kørte fint, men der viste sig ikke at være dækning på mobiltelefonen. Jeg var nødt til at gå hen til vinduet og stå og holde den op i luften, før det lykkedes, fortæller Christian Dalsgaard.

Han har langt bedre erfaringer med stabiliteten og kvaliteten i mobilnettet i Japan, hvor han også har demonstreret produkter. Christian Dalsgaard håber, at europæerne snart vil lære noget af japanerne.

Altid på - øh næsten da

De generende huller og udfald er ikke noget, der fylder meget, når mobilselskaber og mobiltelefonproducenter markedsfører apparaterne. Det er derimod friheden til at kunne "være på", kommunikere, surfe og arbejde overalt. På mobiludbydernes websteder nøjes man typisk med at bringe et såkaldt dækningskort - et Danmarkskort med forskellige kulører, der skal vise, hvor chancerne er gode og mindre gode for at få hul igennem på mobilen. De er dog ikke så detaljerede, at man for eksempel kan aflæse, om man kan arbejde fra sit sommerhus.

Mobildækningen uden for de større byer har Sonofon og TDC hidtil alene stået for, men to andre er på vej: Telia og Orange fik for godt et år siden licens til de såkaldte 900-licenser. Alle øvrige mobilselskaber på markedet i Danmark lejer sig ind på enten Sonofons eller TDCs mobilnet.

Sonofon oplyser stolt på sit websted, at selskabets mobilnet dækker 97 procent af Danmarks befolkning og tilføjer, at "det er bedre end nogen anden mobiloperatør i landet". Den påstand vil man næppe godtage hos konkurrenten TDC, hvor det oplyses at dækningen er 99 procent.

Går man til nogle af de øvrige mobilaktørers websteder - de som lejer sig ind på TDC's og Sonofons net - forsvinder forbeholdene for dækning fuldstændig. Hos Orange erklærer man uden vaklen, at "med en Orange telefon kan du altid ringe og selv blive ringet op. Uanset hvor i landet du befinder dig. En sjælden gang kan du endnu komme ud for, at vi ikke dækker. Hvis det sker, kan du stadig tale ? bare på et andet teleselskabs net. Det kaldes "roaming"."

Har de sorte huller på rygraden

Realiteterne ser dog af og til anderledes ud: Et længe ventet vigtigt forretningsopkald kimer på mobilen, mens du kører igennem en lille flække, hvor mobildækningen svigter og forbindelsen bliver afbrudt midt i en sætning. Den situation kender reklamedirektør Jørgen Hansen fra Viborg alt for godt.

- En dag, jeg kørte lidt uden for Brande, blev jeg ringet op af Bryan Adams, som jeg ville booke som fotograf til en opgave. Men jeg tabte ham, inden vi nåede at aftale noget og fik ikke nummeret. Heldigvis lykkedes det at få kontakt tidsnok senere, siger Jørgen Hansen, der driver firmaet Par No. 1. Han kører en del i sit job, og især i en radius på 100 kilometer omkring Viborg i Midtvestjylland. Mobilmasterne skulle dække mellem 97 og 99 procent af befolkningen, afhængigt af om der står Sonofon eller TDC i mobilens display.

- Jeg ved i hvert fald, hvor nogle af de 1-3 procent er henne. Jeg har det mange steder helt på rygraden, hvor jeg ved, at jeg ikke kan ringe op eller bliver afbrudt i samtalen. Det er rent ud sagt skideirriterende og kan i værste fald være fatalt. Jeg tror ikke, man kan gøre konsekvenserne op i kroner og ører, men mobiludfald er kimen til en masse irritation. Som mobilkunde kan man ikke gøre meget andet end at acceptere det, men man burde kunne forlange en ordentlig service for pengene, mener Jørgen Hansen.

I Danmark er der mere en 3,6 millioner mobilkunder på enten abonnement eller taletid. De ringer ialt omkring halvanden milliard minutter om året.

TDC Mobils netdirektør Per Ole Heltov synes selv, det er irriterende, når forbindelsen smutter midt i en mobilsamtale. Han er ansvarlig for, at mobilkunderne i TDC er dækket ind, når de taler trådløst over GSM-nettet. Og det er de faktisk i meget stor stil, mener Per Ole Heltov.

- Jeg tør godt sige, at vores dækning er i verdensklasse. Vi dækker mere end 99 procent af befolkningen med vores sendemaster, og også nogenlunde 99 procent af hele landet, dog med undtagelse af meget øde, tyndt befolkede egne. For eksempel inde midt i Rold Skov uden for stier og veje, siger Per Ole Heltov.

Dermed korrigerer han også den information, Computerworld Online fik om mobildækning, da vi ringede til TDCs mobilhotline. Her oplyste en medarbejder, at TDC dækker 95 procent. På TDC Mobils websted oplyses det, at man er i gang med at opdatere dækningskortet for øjeblikket - derfor er dette ikke tilgængeligt.

TDCs egne målinger og tests af mobildækningen på deres net viser, at der sker afbrydelser i under en procent af mobilsamtalerne. Selskabet modtog omkring et par hundrede klager over mangelfuld mobildækning i år. Sidste år var der dobbelt så mange henvendelser, siger Per Ole Heltov.

- Vi er meget glade for at modtage de klager, fordi det hjælper os med at opdage huller. Det kan for eksempel være et sted på en vej ned mellem et to bakker eller i nærheden af en skov, der har vokset sig større, forklarer han.

Prioriterer toglinier og veje højt

TDC udbygger fortsat nettet med nye basisstationer (sendemaster), og inden udgangen af år 2002 vil TDC mobildækning være total ifølge Per Ole Heltov. Især vej- og togstrækninger har høj prioritet samt rekreative områder.

- 100 procents dækning vil vi aldrig få, men det kommer tæt på. Der er nogle områder, vi ikke har tilskyndelse til at dække. Vi er nødt til at tænke på, om det kan betale sig. Hvis der for eksempel viser sig at være en enkelt ejendom ude på landet, hvor personen kun kan bruge sin mobil uden for huset, er det meget sjældent, at vi sætter en mast op, for sådan en koster omkring en million kroner. I stedet vælger vi måske at opsætte en modtager på huset for at løse problemet, siger Per Ole Heltov.

Metal bremser mobilbølger

Når også brugere af TDCs mobilnet oplever udfald, skyldes det en lang række faktorer. Dels kan der være trængsel i kanalerne på sendemasterne, når mange mennesker taler i mobil i samme område på samme tid.

DSBs nyere IC3-toge volder også problemer. Her bremses radiobølgerne af både den "metalkasse", toget består af og af en særlig antireflekterende belægning på ruderne.

- Vi arbejder meget med toghovedstrækningerne og har opsat 20 nye basisstationer det sidste års tid. Vi ved jo, at mange erhvervsfolk bruger togene til at pendle, arbejde undervejs og sende data, siger netdirektøren.

På Per Ole Heltovs egen arbejdsplads, TDC Mobil, har man endnu ikke skrottet fastnettelefonerne.

- Men på et tidspunktet har vi ikke fastnettelefoner mere her, forventer Per Ole Heltov.

Links til teleselskabers mobildækningskort og dækningsinformation

Orange

Sonofon

Tele2

Telia

Club Blah Blah

Dublyooh

TDC har for øjeblikket ingen informationer på sit websted om mobildækning i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere