Mobiludfald generer arbejdsnomader

Mobilselskaberne siger, at deres sendemaster nu dækker næsten hver en afkrog af Danmark. Alligevel bliver mobilsamtaler og dataoverførsler stadig afbrudt. Det giver irritation og ærgrelser hos det stigende antal moderne arbejdsnomader, der er stærkt afhængige af en pålidelig forbindelse i dagligdagen.

Mobildækningen i Danmark er stadig en hullet si. Godt nok bliver hullerne efterhånden mindre og sjældnere, men ikke sjældnere, end at mobile medarbejdere jævnligt lander i disse huller og mister forbindelsen. Andre steder er velforsynet med master, men de kan være optaget af for mange mobilsnakkere. Der kan desuden være en del andre tekniske årsager til, at man får en uønsket dame at høre, computerstemmen, der siger: "Der er ingen forbindelse til mobiltelefonen i øjeblikket".

- Det er dødirriterende, hvis man ringer op til en kunde og dårligt nok får sagt sit navne, før man bliver smidt af. Derfor er jeg begyndt at holde op med at ringe til kunder fra bilen.

Sådan siger en erhvervskvinde, der jævnligt må konstatere, at mobiltelefonen stadig ikke fungerer lige så godt som en fastnettelefon. Anette Krogh lever af at formidle en horde af flyvske freelance-konsulenter som adminstrerende direktør i selskabet Cell Free Agents.

Død linie midt i produktdemonstration
En softwaredirektør i Århus, Christian Dalsgaard, forbander også af og til svigtende mobildækning. I hans firma Resource Software Engineering producerer de nemlig blandt andet systemer, der skal kunne styres via en mobiltelefon.

- Mobilsvigt er frustrerende for os, der udvikler realtime content management til trådløs. For eksempel oplevede jeg en dag at skulle demonstrere vores produkt hos Navision. Selve softwaren kørte fint, men der viste sig ikke at være dækning på mobiltelefonen. Jeg var nødt til at gå hen til vinduet og stå og holde den op i luften, før det lykkedes, fortæller Christian Dalsgaard.

Han har langt bedre erfaringer med stabiliteten og kvaliteten i mobilnettet i Japan, hvor han også har demonstreret produkter. Christian Dalsgaard håber, at europæerne snart vil lære noget af japanerne.

Altid på - øh næsten da
De generende huller og udfald er ikke noget, der fylder meget, når mobilselskaber og mobiltelefonproducenter markedsfører apparaterne. Det er derimod friheden til at kunne "være på", kommunikere, surfe og arbejde overalt. På mobiludbydernes websteder nøjes man typisk med at bringe et såkaldt dækningskort - et Danmarkskort med forskellige kulører, der skal vise, hvor chancerne er gode og mindre gode for at få hul igennem på mobilen. De er dog ikke så detaljerede, at man for eksempel kan aflæse, om man kan arbejde fra sit sommerhus.

Mobildækningen uden for de større byer har Sonofon og TDC hidtil alene stået for, men to andre er på vej: Telia og Orange fik for godt et år siden licens til de såkaldte 900-licenser. Alle øvrige mobilselskaber på markedet i Danmark lejer sig ind på enten Sonofons eller TDCs mobilnet.

Sonofon oplyser stolt på sit websted, at selskabets mobilnet dækker 97 procent af Danmarks befolkning og tilføjer, at "det er bedre end nogen anden mobiloperatør i landet". Den påstand vil man næppe godtage hos konkurrenten TDC, hvor det oplyses at dækningen er 99 procent.

Går man til nogle af de øvrige mobilaktørers websteder - de som lejer sig ind på TDC's og Sonofons net - forsvinder forbeholdene for dækning fuldstændig. Hos Orange erklærer man uden vaklen, at "med en Orange telefon kan du altid ringe og selv blive ringet op. Uanset hvor i landet du befinder dig. En sjælden gang kan du endnu komme ud for, at vi ikke dækker. Hvis det sker, kan du stadig tale ? bare på et andet teleselskabs net. Det kaldes "roaming"."

Har de sorte huller på rygraden
Realiteterne ser dog af og til anderledes ud: Et længe ventet vigtigt forretningsopkald kimer på mobilen, mens du kører igennem en lille flække, hvor mobildækningen svigter og forbindelsen bliver afbrudt midt i en sætning. Den situation kender reklamedirektør Jørgen Hansen fra Viborg alt for godt.

- En dag, jeg kørte lidt uden for Brande, blev jeg ringet op af Bryan Adams, som jeg ville booke som fotograf til en opgave. Men jeg tabte ham, inden vi nåede at aftale noget og fik ikke nummeret. Heldigvis lykkedes det at få kontakt tidsnok senere, siger Jørgen Hansen, der driver firmaet Par No. 1. Han kører en del i sit job, og især i en radius på 100 kilometer omkring Viborg i Midtvestjylland. Mobilmasterne skulle dække mellem 97 og 99 procent af befolkningen, afhængigt af om der står Sonofon eller TDC i mobilens display.

- Jeg ved i hvert fald, hvor nogle af de 1-3 procent er henne. Jeg har det mange steder helt på rygraden, hvor jeg ved, at jeg ikke kan ringe op eller bliver afbrudt i samtalen. Det er rent ud sagt skideirriterende og kan i værste fald være fatalt. Jeg tror ikke, man kan gøre konsekvenserne op i kroner og ører, men mobiludfald er kimen til en masse irritation. Som mobilkunde kan man ikke gøre meget andet end at acceptere det, men man burde kunne forlange en ordentlig service for pengene, mener Jørgen Hansen.

I Danmark er der mere en 3,6 millioner mobilkunder på enten abonnement eller taletid. De ringer ialt omkring halvanden milliard minutter om året.

TDC Mobils netdirektør Per Ole Heltov synes selv, det er irriterende, når forbindelsen smutter midt i en mobilsamtale. Han er ansvarlig for, at mobilkunderne i TDC er dækket ind, når de taler trådløst over GSM-nettet. Og det er de faktisk i meget stor stil, mener Per Ole Heltov.

- Jeg tør godt sige, at vores dækning er i verdensklasse. Vi dækker mere end 99 procent af befolkningen med vores sendemaster, og også nogenlunde 99 procent af hele landet, dog med undtagelse af meget øde, tyndt befolkede egne. For eksempel inde midt i Rold Skov uden for stier og veje, siger Per Ole Heltov.

Dermed korrigerer han også den information, Computerworld Online fik om mobildækning, da vi ringede til TDCs mobilhotline. Her oplyste en medarbejder, at TDC dækker 95 procent. På TDC Mobils websted oplyses det, at man er i gang med at opdatere dækningskortet for øjeblikket - derfor er dette ikke tilgængeligt.

TDCs egne målinger og tests af mobildækningen på deres net viser, at der sker afbrydelser i under en procent af mobilsamtalerne. Selskabet modtog omkring et par hundrede klager over mangelfuld mobildækning i år. Sidste år var der dobbelt så mange henvendelser, siger Per Ole Heltov.

- Vi er meget glade for at modtage de klager, fordi det hjælper os med at opdage huller. Det kan for eksempel være et sted på en vej ned mellem et to bakker eller i nærheden af en skov, der har vokset sig større, forklarer han.

Prioriterer toglinier og veje højt
TDC udbygger fortsat nettet med nye basisstationer (sendemaster), og inden udgangen af år 2002 vil TDC mobildækning være total ifølge Per Ole Heltov. Især vej- og togstrækninger har høj prioritet samt rekreative områder.

- 100 procents dækning vil vi aldrig få, men det kommer tæt på. Der er nogle områder, vi ikke har tilskyndelse til at dække. Vi er nødt til at tænke på, om det kan betale sig. Hvis der for eksempel viser sig at være en enkelt ejendom ude på landet, hvor personen kun kan bruge sin mobil uden for huset, er det meget sjældent, at vi sætter en mast op, for sådan en koster omkring en million kroner. I stedet vælger vi måske at opsætte en modtager på huset for at løse problemet, siger Per Ole Heltov.

Metal bremser mobilbølger
Når også brugere af TDCs mobilnet oplever udfald, skyldes det en lang række faktorer. Dels kan der være trængsel i kanalerne på sendemasterne, når mange mennesker taler i mobil i samme område på samme tid.

DSBs nyere IC3-toge volder også problemer. Her bremses radiobølgerne af både den "metalkasse", toget består af og af en særlig antireflekterende belægning på ruderne.

- Vi arbejder meget med toghovedstrækningerne og har opsat 20 nye basisstationer det sidste års tid. Vi ved jo, at mange erhvervsfolk bruger togene til at pendle, arbejde undervejs og sende data, siger netdirektøren.

På Per Ole Heltovs egen arbejdsplads, TDC Mobil, har man endnu ikke skrottet fastnettelefonerne.

- Men på et tidspunktet har vi ikke fastnettelefoner mere her, forventer Per Ole Heltov.

Links til teleselskabers mobildækningskort og dækningsinformation

Orange

Sonofon

Tele2

Telia

Club Blah Blah

Dublyooh

TDC har for øjeblikket ingen informationer på sit websted om mobildækning i Danmark






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.