Kommentar: Regeringen skal bryde vanetænkningen

Den største barriere for iværksætterne i dag er kundernes frygt for at prøve nyt. Derfor bør regeringen og det offentlige gå forrest i at satse på de nye iværksættere i stedet for som nu udelukkende at købe ind hos de største. Det mener Stephan J. Engberg, stifter af virksomheden Open Business Innovation.

Regeringen ønsker at støtte iværksættere og dermed gøre op med janteloven herhjemme. Metoden er at støtte samarbejder mellem iværksættere og forskerverdenen.

På en gang ligger der meget rigtigt i dette, men samtidig er det lidt trættende altid at høre om stereotyper om den danske iværksætter som enten en verdensfjern forsker, der ikke tør noget, eller en autodidakt person, der skal bruge lidt iværksætterklip på at starte en kiosk eller en anden lille servicevirksomhed.

Jeg ser en virkelighed, hvor iværksættere i stigende grad er seriøst erfarne folk med dyb indsigt og visioner, og hvor dem uden indsigt forlængst er siet fra i det benhårde udskilningsløb.

Iværksættere er nødt til at være strategisk nytænkende på både produkt og markedspenetrering, fordi alt nyt kopieres hurtigere, end man kan nå at bide sig rigtigt fast. Der er nødt til at være en hel vision bag processen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at kapitalmarkedernes risikovillighed stort set er væk, mens iværksætterne i dag slås med at nedbryde meget stive strukturer, hvor det største problem - som jeg ser det - ikke er mangel på risikovillighed hos hverken de potentielle iværksættere eller hos kapitalsektoren, men derimod mangel på den kritiske risikovillighed i markedet.

Når iværksættervirksomheden har sin første kunde, er det meget lettere at få risikovillig kapital, fordi man har påvist en levedygtighed af løsningerne og evnen til at bære dem fra tegnebordet og frem til salgbare løsninger, der vil kunne faktureres.

Og her bryder processen sammen.

Ingen offentlige kunder
Det offentlige system har stort set lukket sig selv ned som købedygtig kunde og efterspørger kun fra de store. Det gør danske opstartsvirksomheder ekstremt afhængige af de få store virksomheders villighed til at prøve nyt.

Virksomhedernes mangel på risikovillighed i de tidlige faser berøver danske opstartsvirksomheder det absolut kritiske marked til at komme i gang. Der er ganske enkelt for store barrierer ved at skulle gå direkte på eksportmarkederne. Og det er med til at sætte stærke begrænsninger på antallet af nye virksomheder og mindske overlevelsesraten for danske opstartsvirksomheder markant.

Dette bygger på min teoretiske specialisering indenfor innovation, mine erfaringer som tidligere iværksætter med en "born global", tidligere chefkonsulent i den tunge ende af IT-branchen, mine kontakter blandt iværksættere og nu iværksætter påny.

Risikovilligheden i markedet er det punkt, hvor Danmark er dårligst sammenlignet med andre markeder. Det er velkendt, at risikovilligheden er langt større i for eksempel USA, Sverige og Finland.

Det er ikke uden grund, at vi ofte omtales som kartel-Danmark. Det er for eksempel meget karakteristisk, at man ikke laver løsninger møntet på eksport, men kun fokuserer på at reducere konkurrencen i Danmark med en fælles løsning.

Danske virksomheder flytter ganske enkelt senere i fornyelsens livscyklus. Man afventer, at udlandet har testet et koncept, før man rykker. Og man er overbevist om, at det er det rigtige, fordi firstmover opfattes som spild af omkostninger. Den såkaldte dot.com-død er jo vand på denne mølle.

Men lige så lidt som en hvilken som helst firstmover-løsning er en sikker vinder, er fravær af firstmover en sikker fiasko, fordi det danske system undergraver sin egen evne til fornyelse.

Det er med til at forhindre opbygningen af en underskov af nye tiltag, der kan udvikle sig til konkurrencedygtige løsninger på eksportmarkedet, før de skal bruge alle deres kræfter på at slås med mere veletablerede spillere på vej ind på danske virksomheders hjemmemarked.

Hvad skal der til for at ændre dette?

Prøv med nepotisme
En mulighed er, at man appellerer til den gode vilje. Hvis alle gør sig umage for at se deres egeninteresse i at understøtte nye tiltag, kunne vi måske ændre den onde cirkel ved at etablere en slags partnerskaber mellem store og små virksomheder.

Det er velkendt, at innovationsandelen i nye virksomheder er langt højere end i større etablerede virksomheder, så det er i høj grad i de etablerede virksomheders interesse at omgive sig med fornyende kræfter.

På dette område er der heller ikke noget galt med lidt nepotisme. Hellere hjælpe en ny dansk virksomhed med at forbedre sit produkt og blive konkurrencedygtig end at hjælpe dens udenlandske konkurrent. Den danske virksomhed er måske din partner i morgen og med til at forbedre din konkurrenceevne.

Det vil være en yderst sund proces i retning af at rette virksomhedens aktiviteter mere mod værdisystemer i form af flere virksomheders fælles opbygning af værdi til kunder, fremfor at alt skal være in-house produceret.

Regeringen bør derfor i sin iværksætterpolitik sætte fokus på at sikre et risikovilligt marked, hvad enten det er privat eller offentligt.

Det vil i sig selv få flere iværksættere i gang, åbne op for den risikovillige kapital, forbedre netværksdannelsen og skabe grundlaget for sunde iværksættervirksomheder, der drives og modnes af efterspørgsel.

Jeg tror på den danske iværksætterkultur - vi er så lidt autoritetstro og veluddannede, at vi altid vil fokusere på at gøre tingene bedre.

Fremfor at fokusere så meget på janteloven hos iværksætterne, skal man måske fokusere på at nedbryde janteloven og vanetænkningen i både den offentlige og private indkøbsfunktion og forretningsudvikling.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere