Lille Nokia på væggen der…

En flot, original og ganske cool telefon, som er lige så intuitiv at anvende som en grankogle.

Når vi tester en telefon som denne, ved vi sjældent, hvor vi skal begynde. ­Nokia 7380 er nemlig så besynderligt udformet, at den ligner alt andet end en telefon. Telefonen er en ren designting, hvor formen har været vigtigere end funktionaliteten.

Det indebærer, at du formentlig bliver gal i skralden, når du forsøger at anvende den som en almindelig telefon. Men telefonen er vel også mest tænkt som et udstyrsstykke – en gå-i-byen-telefon.

Nokia 7380 er formentlig det tætteste, vi kommer på en mobiltelefon, der er udformet som en chokoladebar. Du vil uden problemer kunne gemme den i papiret fra en Snickers og smugle den med ud af landet uden at blive holdt tilbage i tolden.

Men der, hvor telefonen skiller sig mest ud, er trods alt ved den totale mangel på taster.
Ved første øjekast ser du bare et spejlblankt ydre og en cirkelformet navigationsfunktion med en lampe, som lyser præcis på samme måde som HAL 2000's onde røde øje i Stanley Kubricks klassiker 2001 – A Space Odyssey.

”Indtastning” af tal og bogstaver og navigation klares ved hjælp af en drejeskive, der er som hentet fra en gammeldags telefon.

Der skal ikke herske tvivl om, at denne telefon er flot. Bag det spejlblanke ydre gemmer sig en billedskærm med en opløsning på 104 x 208 pixels, som viser 65.000 farver. Når Nokia 7380 er slukket, fungerer skærmen aldeles udmærket som spejl.

Ved at dreje på skiven vælger du hvilke bogstaver, du vil anvende, når du skriver en SMS-meddelelse. Telefonen har en automatisk tekstgenkendelsesfunktion, som i lighed med T9 foreslår næste bogstav og placerer de meste sandsynlige valgmuligheder tættest ved markøren. Et eksempel på, hvordan systemet fungerer: For at skrive ordet ”signalerne” skal du trykke ikke mindre end 12 gange!

At slå et telefonnummer op er lige så bøvlet som at skrive en SMS. Telefonen kan ikke gætte, hvilket nummer du vil ringe op. For at gøre anvendelsen smidig bør du lægge dine kontaktpersoner ind i telefonen.

Det tager tid at bladre igennem kontakterne, fordi du skal dreje hen til den kontaktperson, du vil ringe til. Med et par ekstra klik kan du angive det første bogstav i det navn, du søger efter, og gå direkte til de kontaktpersoner, hvis navn begynder med det aktuelle bogstav.

Til alt held anvender Nokia 7380 dog samme geniale talegenkendelse som mange andre nyere Nokia-modeller. Du skal bare sige navnet på den kontaktperson, du vil ringe til, hvorefter telefonen – overraskende godt – gætter, hvem du søger efter.

Telefonen er udstyret med et kamera på to megapixels, men hvis du vil tage et billede, er du nødt til at dreje en del på hjulet, før du kommer til det rigtige sted. Og så er spørgsmålet, om det er ulejligheden værd, for de billeder, du tager, er ikke noget at råbe hurra for.

Sim-kortet er nemt at udskifte, fordi det sidder bag en låge, og det betyder, at du ikke behøver at tage batteriet ud.

Der er en smart ting ved denne telefon, som vi ikke tror, Nokia har tænkt på, og det er, at du med al sandsynlighed ikke kommer til at sende pinlige SMS'er eller for den sags skyld udstille din brandert i telefonen, når du er til fest.

Det er ganske enkelt for svært. Skulle det alligevel lykkes dig at få afsendt en SMS, vil modtageren ikke kunne begribe, hvad meningen er med den. Hvis du ikke har en mobil med alkolås, er 7380 et godt alternativ.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere