Manglende tillid til netbutikker

Næsten to tredjedele af alle europæiske forbrugere har afbrudt en bestilling på internettet på grund af bekymringer om sikkerheden

Europæiske onlineforretninger har svært ved at opnå kundernes tillid, fordi de ikke klart og tydeligt fortæller, at det er sikkert at handle på deres webside, fortæller en undersøgelse, som TNS Research har foretaget i juli måned på vegne af firmaet VeriSign, der blandt andet udsteder de såkaldte SSL-certifikater, der fortæller om betalingen foregår sikkert på nettet.

I snit har mere end 60 procent af europæerne afbrudt en bestilling, fordi de ikke følte, at webstedet, de besøgte, var sikkert.

Danmark er sammen med Sverige de mest bekymrede for sikkerheden. 65 procent af danskerne har afbrudt en bestilling, fordi de ikke mente, at sikkerhed og tryghed var i orden, da de skulle betale i onlinebutikken.

65 procent af alle online-forbrugere har undladt at gennemføre en transaktion på internettet, fordi de ikke følte sig trygge ved sikkerheden i forbindelse med afgivelse af kontoinformation til betaling.

61 procent af danskerne mener, at det er onlinebutikken, der skal tage ansvaret for beskyttelsen af personlig information.

Og 58 procent mener, at det er vigtigt, at en e-forretning har en eller anden form for garantimærke eller sikkerhedssegl. Dette tal er markant lavere end hos vores naboer i Sverige og Tyskland, hvor tallene er 75 procent og 68 procent.

I Danmark er der markant større sandsynlighed for, at forbrugerne vil validere sikkerheden i den butik, de skal handle i ved at klikke på garantimærket i 2006 (61%) sammenlignet med i 2005 (45%).

Til gengæld er Danmark det land i Europa, hvor der er den mindste bekymring for online identitetstyveri med 45 procent, der udtrykker bekymring.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job