Lille og let, men stærk GPS-navigator

Navigons mindste GPS er både lille i størrelse og pris, men følger med de store på design og funktioner.

Lille og let, men stærk GPS-navigator

Allerede på IFA-messen sidste forår løftede Navigon sløret for 2100-serien, men det var først i efteråret, vi fik mulighed for at købe 2100 og 2110, som er seriens to modeller.

Begge vejer 160 gram og har en skærm på 3,5 tommer. Forskellen på de to navigatorer ligger i kortene, hvor 2100 har Skandinavien og 2110 hele Vesteuropa (21 lande).

Sidstnævnte, som vi har haft til test, koster 1.599 kroner.
Vil man have hele Europa med (38 lande), så kan man på Navigons online-shop købe det for små 600 kroner.

Her kan man også købe den smarte 3D-funktion, ”Reality View”, som viser komplicerede trafikknudepunkter som motorvejsudfletninger i 3D.

Køb ekstra funktioner

Vi har før rost Navigon for netop ”Reality View”, og selvom vi er skuffede over, at funktionen ikke er indbygget i 2110’eren, så er vi glade for, at man i det mindste kan købe den i ”løs vægt”. Det er sjældent, at vi ser den slags muligheder for funktionsudvidelser af GPS’er.

Den lave pris gør 2110’eren oplagt for en førstegangskøber, og her går man ikke galt i byen. Der er nemlig tale om en ganske gedigen GPS, der kan klare de fleste opgaver, og som samtidig kan erhverves for en fornuftig pris.

Lidt for små ikoner

Navigon 21-serien fås i både en sort og en hvid model, og uanset farve, så er dimensionerne 102,9 x 78,4 x 18,4 millimeter. Vores køkkenvægt slår ud på 162 gram, når 2110’eren bliver lagt på den.

Designet har den arvet efter 5110’eren, men 2110’eren har en lidt mere kedelig, stålgrå farve. Navigon er dygtige til at designe GPS’er, men til gengæld skal de kigge en ekstra gang på deres holder.

Der er tale om en helt klassisk passiv sugekop-holder, som godt nok holdt GPS’en godt og roligt, men hvor det var meget besværligt at indstille vinklen.

Lille skærm, mange informationer

En anden væsentlig anke mod Navigon 2110 handler om skærmen. Eller måske snarere om det, der vises på skærmen.

Navigon har valgt at lægge den samme software på 2110’eren som i 7110’eren, der som bekendt har en væsentligt bredere skærm. Men når skærmen er mindre, så betyder det, at ikonerne og bogstaverne bliver meget mindre.

Det er ikke et problem i menuerne, hvor man godt kan bruge en tyk pegefinger, men når man skal indtaste en adresse, så skal man bruge et fuldt tastatur med 25 bogstaver. Hele alfabetet er på blot 3 x 4 centimeter, og det betyder, at hvert bogstav er blot 6 x 6 millimeter, og det er simpelthen for småt. Resultatet er, at man ofte kommer til at trykke forkert.

God TMC-modtagelse

Til gengæld er det en fornøjelse at bruge de indbyggede interessepunkter – POI’erne. Man trykker blot på ”Ny destination”, og så kan man vælge at finde en tankstation, en parkeringsplads eller en restaurant.

Så kommer en liste med de nærmeste. Tankstationerne er tilmed udstyret med firmaernes logoer, som også vises på kortet, når man kører forbi. Så har man benzinkort, så kan man let finde sin yndlings-station.

God GPS til pengene

Navigon 2110 minder meget om sin storebror, 5110 (se anmeldelse her), men på et væsentligt punkt er 2110’eren faktisk forbedret. Hvor TMC-modtageren i 5110’eren er en lang, tynd antenne, som skal ligge og flagre i forruden, så er det indbygget i kablet til 2110’eren.

Det betyder godt nok, at man stadig altid skal have den sat til cigartænderen, hvis man vil modtage TMC-meldinger om trafik-situationen, men det roder væsentligt mindre i kabinen.

Samtidig var vi særdeles positivt overrasket over, hvor god modtagelse af TMC-signaler, der var. Det vrimlede faktisk med TMC-meldinger, og de kom hurtigt og var klar kort efter, vi var begyndt at køre. Det er absolut ikke standard på alle GPS’er, så Navigon skal have ros for at gøre det godt.

God til pengene

Navigon 2110 har også et par andre kendte Navigon-funktioner, blandt andet vognbaneassistenten, som fortæller dig, hvilken vognbane, du bør placere dig i, når du kører på motorvejen. Det er ganske brugbart – bare man husker at gøre, som den venlige stemme siger i god tid.

En anden god funktion, som nok vil glæde mange professionelle bilister, er den indbyggede logbog, som kan lave et helt præcist kørselsregnskab.

Data kan hentes ud ved hjælp af et USB-kabel og lægges direkte ind i et regneark, lige til at aflevere til økonomiafdelingen eller skattevæsenet.

Navigon 2110 er en ganske udmærket GPS. Har man ikke brug for Bluetooth eller bredformatsskærm, men vil have det pæne design og ikke mindst TMC-modtageren, så er Navgion 2110 et godt bud på en stærk GPS med kort over Europa til en rimelig billig penge.

Navigon 2100 og 2110 er ude på det danske marked til vejledende priser på henholdsvis 1.599 og 2.199 kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere