Avatar billede Uvanga Ekspert
28. september 2017 - 18:14 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Zip fil - opfølgende spørgsmål

Jeg havde tidligere et spørgsmål vedr. zip filer, og fik gode svar. Jeg har nu afprøvet det zip program der ligger i windows, og er meget enkelt at bruge. Dog kan jeg konstatere at PDF-filer, samt billede-filer ikke bliver meget mindre, de fylder faktisk det samme før og efter zip. Er det normalt, skal der et andet zip program til at komprimere disse filer? Eller kan PDF og billedfiler bare ikke komprimeres...
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. september 2017 - 18:30 #1
..lige en ting mere, jeg synes der er meget forskel på hvor meget forskellige typer filer komprimeres, alt fra stort set ingenting, helt op til 10 gange..
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2017 - 18:31 #2
En Zip-fil er jo en pakke med komprimerede data som f.eks billeder. Når zip-filen er pakket, kan man ikke se indholdet. Det kan man først når man åbner pakken, og så vil indholdet vise den normale størrelse. Ellers ville man jo have et problem med gendannelsen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2017 - 18:35 #3
Der er mange forskellige komprimerings algoritmer - nogle fungere godt til nogen ting, andre til andet... - men i dag er der ikke ret stor forskel på de forskellige, så det skal du ikke spekulerere så meget over.

Billedefiler som JPG, PNG mm er i forvejen et format, som er komprimeret - her vinder du uendelig lidt på at pakke enkelte filer - men pakker du mange sammen, vinder du en lille smule plads.
PDF kan indeholde forskellig data, og noget kan komprimeres, andet kan ikke.

Generelt - tekstfiler og databasefiler kan komprimeres rigtig meget - det kan grafiske filer som regel ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2017 - 18:36 #4
Jeg har lige prøvet at pakke en lille mappe med ikoner. Mappen fylder 6.85MB
Men pakket fylder den kun 2.54MB.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2017 - 18:55 #5
Der er faktisk meget rigtigt i #3. Jeg pakkede 45 jpg filer. De fylde 4.77MB.
Efter pakningen fylder de nu 4.25MB.. Så der er ikke sparet megen plads.
Nu er der så andre muligheder med WinRar. Man kan give pakken sit eget ikon og har rman brug for det, kan man låse den med et pasword, gøre den selvudpakkende.
Avatar billede Uvanga Ekspert
28. september 2017 - 19:34 #6
Ad #3
"Generelt - tekstfiler og databasefiler kan komprimeres rigtig meget "
Det er også det jeg oplever, jeg har en Access database der reduceres fra 9MB til 2MB.

Tak for alle input, det er meget rart med forskellige vinkler/erfaringer.
"Viden skal gemmes, men ikke skjules"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2017 - 19:48 #7
Ikonfiler er meget små billeder, og de er formatteret som bitmap - d.v.s. hvert enkelte punkt på billedet er beskrevet med en position og en farvekode. Det er et meget grundlæggende format, lige som BMP og (ukomprimeret) TIF. Disse billedetyper kan komprimeres en hel del...

Forestil dig sætningen:
pixel 1 = hvid
pixel 2 = hvid
pixel 3 = hvid
Pixel 4 = hvid
Pixel 5 = sort
Pixel 6 = grøn
Pixel 7 = grøn
Pixel 8 = hvid
Pixel 9 = hvid
Pixel 10 = hvid

.....det fylder ret meget plads for et 12-megapixel billede :-)

Hvis i stedet man så formatterer det som:
Pixel 1-4,8-9=hvid
Pixel 5=sort
Pixel 6-7=grøn

Så er teksten meget kortere, og fylder dermed mindre.

Det er selvfølgelig ikke sådan komprimerings algoritmen fungerer, men i princippet er det.

Samme princip med tekst - ens mønstre erstattes af korte koder.

Så var der i 90´erne nogle smarte mennesker der tænkte: Hvorfor i alverden skal vi PAKKE filerne for at de bliver mindre - hvorfor laver vi ikke et grafikformat, der gemmes pakket? - og JPG formatet op. Det var ret grimme filer man fik ud af det til at starte med, dels fordi råbillederne var langt lavere opløsning end de er i dag, dels fordi algoritmen ikke var optimeret - men det blev den de kommende år.

TIFF formatet blev iøvrigt modificeret fra at være ukomprimeret til at være komprimeret i samme filtype. Så var det bare et spørgsmål om at grafikprogrammerne blev i stand til at indlæse de ny formater - og MSPaint på Windows 3,0 kunne eks. ikke forstå JPG filer... (og heller ikke TIFF).

Det at komprimere som vi gør med 7-zip, Winzip (tidl PKZip), WinRAR o.s.v. er i øvrigt meget ældre. I Microsoft verdenen kunne man allerede få PKZip til MS-DOS.
Faktisk var det i 80´erne populært at "pakke" hele harddisken - en 20MB harddisk var en dyr sag, så når den var fyldt op, var det noget skidt.
Et firma kom med produktet "Stacker", som komprimerede hele installationen til én stor pakket fil, og rettede boot-filen til blot at åbne den pakkede fil og kalde den egentlige DOS eller Windows opstart. Gud nåde og trøste, hvis der opstod én lille fejl i den store pakkede fil :-)

Det korte af det lange - der er mange forskellige typer data i filerne. Noget er allerede komprimeret/pakket, mens andet ikke er. Derfor kan nogen ting komprimeres mere end andet. Og yderligere - jo større datamængder der er tale om, jo lettere har komprimeringsalgoritmen ved at finde sammenfald, og jo mere kan det pakkes sammen.

Har man iøvrigt et pakket arkiv, hvor man skal slette eller tilføje data, kan det som regel betale sig at pakke alt ud, og så pakke det hele igen

Tænk selv eksemplerne igennem med eks. en Tetris bane med hhv. mange eller få klodser - og pil et par stykker ud, eller læg til...