Avatar billede Yogge Seniormester
06. november 2017 - 14:40 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formel til flere opslag

Hej alle

Jeg har 2 ark som jeg skal prøve at kode sammen.
Sagen er den at jeg kan have flere rækker hvor der på ark2 skal returneres de flere forskellige værdier. (se eksempel).
På ark1 ønsker jeg at returnere "invoice" fra ark2, men kan derfor ikke bruge Lopslag da den kun vil returnere en af værdierne.

Giver det mening? Og har i en fiks løsning? :)

https://www.dropbox.com/s/gp8l6m5u6t3xwrj/Til%20Computerworld.xlsx?dl=0

Med venlig hilsen

Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. november 2017 - 17:34 #1
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. november 2017 - 17:37 #2
Hej du kan godt bruge Lopslag. Du skal blot ændre i dine formler.
Du skal starte din  tabel matrix i forskelige linjer. Forskyd din matrixstart med en linje som vist. Lopslag vil vælge den første celle der opfylder dit kriterie. Når du så ændre din matrix vil den finde den efterfølgende Invoice.

Dette virker kun hvis du indtaster dine IO lige under hinanden i såvel matrix som på dit ark1.

Se vedlagte eksempel

https://www.dropbox.com/s/b34k6sieggffmnd/Formel%20til%20flere%20opslag.xlsx?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. november 2017 - 20:17 #3
Hej

xl-Enthuslast endnu en af dine fantastiske formler. Hatten af for det.

Jeg havde nårt at lavet et husmandsforslag, før jeg se din løsning. Så jeg sender et link.

https://www.dropbox.com/s/vww8k3bden631j4/Formel%20til%20flere%20opslag_2.xlsx?dl=0
Avatar billede Yogge Seniormester
07. november 2017 - 10:04 #4
Hej alle

Mange tak for svar alle, jeg har lidt svært ved at gennemskue jeres super forslag. (Måske mine manglende kompetencer).

Sagen er den at vedhæftede var et eksempel og jeg har mange mange celler med sådanne, og det behøver ikke være 4 linjer, det kan ligeså vel være 3 og 5 ville de stadig fungere?

Forstår i hvad jeg mener? :)

Hilsen

Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. november 2017 - 15:50 #5
Det skulle virke, men i øjeblikket er formlen i den fil jeg linkede til kun kopieret ned til række 20. Det kan være nødvendigt at kopiere formlen længere nedad.

Kan du ikke prøve om det virker?

Bemærk at formlen er en såkaldt matrixformel. Det betyder, at ved indtastning skal du holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter. Herved sættes der tuborgparenteser {} omkring formlen. Når én formel er indtastet korrekt, kan du kopiere til andre celler på normal måde.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. november 2017 - 09:17 #6
Var du ikke interesseret alligevel?
Avatar billede Yogge Seniormester
15. november 2017 - 12:47 #7
Hej xl-Enthusiast

Jeg tror det virker, tak for dit svar og undskyld min sene tilbagemelding!

Hilsen

Jens
Avatar billede Yogge Seniormester
15. november 2017 - 12:51 #8
Jeg så lige igen, det virker som et avanceret filter? Det jeg mener er at jeg har 1000 indkøbsordre i kolonne A som har flere forskellige fakturaer (som i eksempel ark2).
Jeg ønsker ikke et filter få at få dem vist.
Mistforstår jeg et eller andet?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. november 2017 - 16:02 #9
Hvis ikke det allerede viste løser din opgave kan du så ikke uploade en fil og manuelt vise, hvad det er, du ønsker?
Avatar billede Yogge Seniormester
16. november 2017 - 09:06 #10
Hej igen

Jeg uploader hermed en fil.
Jeg ønsker en formel som kan finde alle de fakturanumre som nu måtte være linket til indkøbsordren i kolonne B. Hvis jeg f.eks. bruger et Lopslag, så vil den jo kun finde den første værdi og returnere den hele vejen ned af. Jeg skal bruge samtlige værdier.

Giver det mening? :)

https://www.dropbox.com/s/gp8l6m5u6t3xwrj/Til%20computerworld.xlsx?dl=0

Hilsen

Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. november 2017 - 09:36 #11
Hvordan fremkommer det du har i Ark1, manuelt eller?

Hvodan vides at der skal være for eksempel tre linjer til AIR-006522?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. november 2017 - 09:42 #12
Er dit input det du viser i Ark 2 og skal dit output være det du viser i Ark1 med tilhørende fakturanummer?
Avatar billede Yogge Seniormester
16. november 2017 - 10:11 #13
Nemlig :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. november 2017 - 10:18 #14
Det vil sige Ark1 og Ark2 kommer til at se fuldstændig ens ud.

Kan du ikke uploade den faktiske fil i stedet for det der ser ud til at være en højst konstrueret ting.
Du svarede i øvrigt heller ikke på mit første spørgsmål i #11
Avatar billede Yogge Seniormester
16. november 2017 - 11:12 #15
Hej igen

Ja de skulle gerne komme til at se ens ud, det er med vilje, jeg har 2 ark som skal flettes sammen, hvor de har hver sine informationer.

Det er konstrueret da der er oplysninger i arkene jeg ikke kan sende ud på webben :)

Kan du evt bruge dette upload?

Mht. spørgsmål 11 fremkommer linjerne manuelt ja, og det vides ikke at der skal være 3 linjer til AIR-06552.

Det er i det store og det hele 2 ark som skal merges.

Forklare jeg mig utydeligt? Beklager den store forvirring.

https://www.dropbox.com/s/gp8l6m5u6t3xwrj/Til%20computerworld.xlsx?dl=0

Hilsen

Jens
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. november 2017 - 11:54 #16
Jeg tror ikke jeg har forstået opgaven, men du kan da prøve at se.

https://www.dropbox.com/s/tx2uj8yuk193ccd/Faktura_ID.xlsx?dl=0
Avatar billede Yogge Seniormester
16. november 2017 - 12:14 #17
Hej XL

Jeg spørger ydmygt om du evt. har en mail jeg kan sende noget til?
Hvis du har lyst til at hjælpe mig i al fald, og helt ok hvis ikke.

Tror jeg kan forklare bedre derover.

Med venlig hilsen

Jens