11. december 2017 - 15:17 Der er 17 kommentarer

Hvor hurtigt får en kommune besked når jeg har sendt dem noget via e-boks?

Hej

Vil høre om nogen herinde kan hjælpe mig med følgende problemstilling.

Jeg har sendt en besked til min kommune med vedhæftet fil. Kan se at den ligger i sendt bakken i e-boks kl 11.34. Kommunen siger nu at de først har modtaget den 13.46. Der var deadline kl 12.00 for mig for at svare kommunen.

Hvordan hulen kan jeg som menig borger bevise at jeg har sendt kommunen det sendte rettidigt? For de afviser mig.

Nogen der har erfaring med en tilsvarende situation og råd til hvad jeg kan gøre?

Kommunen må da have en log af en slags for hvad de modtager og evt. konverterer til e-mail. Hvis ja - hvad hedder en sådan en?

Mvh -
Torsten Topbjerg
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. december 2017 - 15:21 #1
Jeg ville sende den et screenshot af siden og henvise til at du har afsendt rettidigt. Du har ingen jordisk chance for at vide hvilke interne processer den skal igennem, førend de modtager den. Du har blot afsendt indenfor tidsfristen som anvist
11. december 2017 - 15:39 #2
Til moddi100: Har jeg også gjort - hvorefter de henviser til "Bekendtgørelse af lov om Digital Post fra offentlige afsendere" https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181901
"§ 10. Meddelelser, der sendes under anvendelse af Digital Post, anses for
1) at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, og
2) at være afsendt af den angivne afsender."

Herefter sender di mig en log, som efter min bedste overbevisning kun viser at der en service hos kommunen som flytter fra deres e-boks over på deres e-mail - dette da den viser at de har modtaget en e-mail fra "indgaaende@prod.e-boks.dk" kl. 13.46
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. december 2017 - 17:06 #3
I min optik så har du gjort dit idet den været tilgængelig for dem via e-boks, hvis de selv havde logget ind på e-boks. Ergo var mailen modtaget fra dig på omtalte tidspunkt.
(At de enkelte medarbejdere sandsynligvis ikke kan logge ind direkte er irrelevant, da myndigheden stadigvæk har fået den leveret i e-boks jf. ovenstående paragraf)

Men for at komme videre vil jeg dog foreslå dig at tage fat i e-boks' kundeservice og bede dem dokumentere, hvornår data har været tilgængeligt for modtager - specielt med henvisning til hvornår du har sendt det.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2017 - 19:51 #4
Denne sag bør føres hele vejen gennem "systemet". Få fat i en journalist på Computerworld, der selvfølgelig må være interesseret i sagen. Som borger kan vi da ikke være afhængig af et internt system hos myndighederne. Du har respekteret deadline, og det skal vi have stadfæstet er tilstrækkeligt.
11. december 2017 - 20:11 #5
Til ink: Jeg danser allerede med e-boks support på tiende dag. De fastholder også at det indsendte er modtaget i samme øjeblik det ligger i sendt mappen. De skriver igen og igen til mig, at kommunen må fejlsøge hos e-boks hvis kommunen ikke mener at have modtaget det indsendte. Jeg ligger gerne ryg til den her sag ift. Computerworld. I kommunens brev til mig, bliver jeg netop opfordret til at bruge "Besvar" knappen som ligger som en del af det sendte og det inden deadline kl 12.00. Jeg føler mig netop taget som gidsel i at kommunens interne system "forsinker" mig med næsten to timer - hvis det skal stå til troende at den log jeg har fået tilsendt viser at sagsbehandleren først får overført sin e-boks henvendelse 13.46 til sin e-mail. Hvor ofte synker denne service og skal det virkeligt være mit problem? En stor del af problemstilingen er også, at det er jurister uden it system kendskab der afsiger konklusioner uden netop at forstå hvordan det indsendte bliver transporteret rundt hos kommunen.
Avatar billede Xenu Juniormester
11. december 2017 - 21:31 #6
Problemet er e-boks. Har kæmpet en brav kamp med disse unge mennesker som på mig virker som om de er mentalt udfordret og næsvisse. De er i alle henseene frataget ethvert ansvar for deres egne fejl som de slet ikke kan gendkende. De har også en facebook side, som de er meget glade for. Næste gang brug en direkte email addresse  til kommunen og undgå altid e-boks. Ved ikke om det hjælper dig her og nu, men du kan altid bede om at få et skrifteligt afslag fra kommunen, med deres begrundelser og en klage vejledning. Du skal ikke lade dig tryne.
11. december 2017 - 21:59 #7
Xenu: Hvordan kan det være e-Boks problem at kommunen selv skriver, i deres følgebrev, at man skal besvare deres skriv digitalt via elektronisk post /e-Boks? Det må da være kommunen der så må udvise god forvaltnings praksis ift deres egen deadline. Hvorfra kan jeg vide hvor lang tid der går fra jeg sender noget.til kommunen modtager det et eller andet sted?
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. december 2017 - 22:21 #8
Teknisk set har kommunen modtaget det få øjeblikke efter du har sendt det via hjemmesiden - det er også hvad e-boks support siger.

Det svarer lidt til at postbuddet ligger et brev i min røde postkasse. Jeg betaler så naboens søn for at tømme min postkasse hver 3. time og ligge posten ind på køkkenbordet. De har jo stadigvæk modtaget det, men blot valgt ikke at hente pakken selv i postkassen. Det kan aldrig være dit problem.
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. december 2017 - 22:22 #9
Og så ville jeg aldrig sende så personfølsomme oplysninger via almindelig mail, som der af og til er behov for, når vi snakker det offentlige. Dertil kommer at der er mange styrelser, der - helt korrekt - nægter at modtage personfølsomme oplysninger via e-mail. Dine oplysninger kan ses på alle de servere mailen passerer igennem på vej til kommunen.
Avatar billede Xenu Juniormester
11. december 2017 - 23:49 #10
Du skriver "Kommunen siger nu at de først har modtaget den 13.46." og det er sikkert helt rigtigt - e-boks er en selvstændig privat virksomhed og det er ikke altid at tingene fungere hos dem. Der er mange klager over e-boks og kommunerne kan ikke rigtig gøre noget ved det tekniske hos e-boks. De forholder sig til deres retnings linjer.  e-boks har f.eks den "Service" at de sender en SMS og/eller en mail når der ligger et nyt brev, meen det kan man ikke altid regne med og iflg. loven er det din egen pligt at checke din post og selv se om der skulle ligge et brev. Så e-boks kan man ikke regne med og de fralægger sig ethvert ansvar. Jeg logger altid ind på borger.dk og undgår helt e-boks. Selvom det sikker ryger den vej omkring aligevældet , men jeg stoler mere på borger.dk
Avatar billede Xenu Juniormester
12. december 2017 - 00:03 #11
12. december 2017 - 09:41 #12
I bund og grund handler dette også om fortolkning af Lov om Digital Post https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181901,
§ 10. Meddelelser, der sendes under anvendelse af Digital Post, anses for
1) at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, og
2) at være afsendt af den angivne afsender.

Hvornår er "meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen"?

Den sociale ankestyrelse har beskæftiget sig med problematikken allerede via deres principafgørelse -
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181838

"Et brev sendt digitalt anses for at være kommet frem, når det er tilgængeligt for adressaten – for eksempel i indbakken i e-Boks. Det er ikke et krav, at brevet er blevet åbnet og indholdet læst af adressaten."

Jeg kan kun læse det sådan, Aalborg Kommune har fået beskeden når den er leveret af e-Boks til deres indbakke. Hvad er bekræftet af e-Boks support. Ikke først i den situation hvor den er læst eller flyttet rundt.

Aalborg Kommunen har heller ikke fremført et systembevis for hele processen fra e-Boks til sagsbehandler - kun for overflytning til e-mail. Ikke andet.

Så generelt har jeg et billede af en myndighed der enten ikke har styr på deres egne processer og som i en situation med problemer, ikke vejer borgerens retssikkerhed og godt forvaltningsskik særligt højt.

Gode råd til handling og hjælp modtages meget meget gerne. Lige nu er jeg løbet ind i en mur af bureaukrati og det som er værre.
Avatar billede finb Ekspert
12. december 2017 - 09:44 #13
#4:
I EkstraBladet kommer det bredt ud.
Avatar billede Xenu Juniormester
12. december 2017 - 10:32 #14
12. december 2017 - 10:51 #15
Har lige været omkring borger.dk og her står det indsendte også til kl. 11.34. Ydermere kan jeg se, at Aalborg kommune har sendt deres afgørelse klokken 12.05 - altså fem (5!) minutter efter deadline. Jeg har svært ved at se dette være i tråd med god Forvaltningskik som tager udgangspunkt i tiltro til borger fremfor it-systemer som man måske har en erfaring med som ikke altid så stabile som ønsket.

Man kan blot gå ind på digitaliser.dk for at få sine værste anelser bekræftet. F.eks. er der en dialogstreng derinde om at der igen er fejl på videresendelse af e-mail til og fra e-boks for f.eks. Hjørring Kommune. En dialog mellem ansatte i kommunen vel at mærke og ikke et "tossehoved" som undertegnede.
26. oktober 2018 - 09:47 #16
Dette er en gammel tråd, men jeg har faktisk nyt i sagen :-)

Sophie Løhde, Minister for offentlig innovation, har svaret på SF's spørgsmål om problemstillingen som vi også var havnet i.

Spørgsmål:
"Er ministeren bekendt med, at der kan opstå forsinkelser, når en borger f.eks. sender post via e-boks til stat, regioner eller kommuner, dvs. at der kan være stor forskel på afsendelses- og modtagertidspunktet? Og i lyset, at dette kan forhindre borgerne i at overholde givne tidsfrister og dermed skade borgernes retssikkerhed, hvad vil ministeren så gøre for at sikre, at disse forsinkelser ikke sker?"

Svar (i uddrag):
"Jeg er bekendt med, at der kan opstå forsinkelser, når borgere sender Digital Post til offentlige myndigheder, hvor myndighederne i praksis anvender egne fagsystemer til behandlingen af henvendelsen.

Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at så snart en Digital Post-meddelelse er afsendt fra en borger og dermed tilgængelig for myndigheden i Digital Postløsningen, anses den, jf. lov om Digital Post, for at være tilgængelig for myndigheden og dermed modtaget.

.....en Digital Post-meddelelse tilgængelig for myndigheden, så snart den er afsendt fra borgeren eller virksomheden."

Se hele svaret her:
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/sou/spm/171/svar/1462974/1852528.pdf

Svaret er ret klokkeklar - også ift. de jurister jeg kort har snakket med om svaret de sidste dage. Svaret er også ret klokkeklar ift. vores egen sag. Vi har ret i vores fortolkning af loven.
Avatar billede finb Ekspert
31. oktober 2018 - 10:50 #17
Altså dit
AFSENDELSES-tidspunkt = modtaget
gælder ?