Avatar billede kulawig Professor
02. september 2020 - 09:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vba til print til cutepdf

jeg kan fint få den til at printe til pdf fil MEN jeg får 25 sider, hvordan får jeg den til at stoppe ved side 1

jeg vil helst ikke bruge et range til at definere udskriftsområde (da det er dynamisk)

enlighten me master :-)
Avatar billede bsn Forsker
02. september 2020 - 13:48 #1
Function Udskriv()
Application.Dialogs(xlDialogPrinterSetup).Show
    Sheets("Ark1").PrintOut From:=1, To:=1, Copies:=1, Preview:=True, Collate:=True
End Function
Avatar billede kulawig Professor
03. september 2020 - 10:51 #2
hej BSN

det virker i princippet men giver mig en Save dialog,

jeg har desvære ikke udtrykt mig helt korrekt.. da jeg laver en export til pdf (ikke print)

kan man lave en export der kun generere 1 side.. stadig uden at bruge range ;-)  ??
Avatar billede bsn Forsker
03. september 2020 - 22:25 #3
Underliggende kode ind i et modul...

Function GetFileName(rngNamedCell As Range) As String
    Dim strSaveDirectory As String: strSaveDirectory = ""
    Dim strFileName As String: strFileName = ""
    Dim strTestPath As String: strTestPath = ""
    Dim strFileBaseName As String: strFileBaseName = ""
    Dim strFilePath As String: strFilePath = ""
    Dim intFileCounterIndex As Integer: intFileCounterIndex = 1

    ' Get the users desktop directory.
    strSaveDirectory = Environ("USERPROFILE") & "\Desktop\"
    Debug.Print "Saving to: " & strSaveDirectory

    ' Base file name
    strFileBaseName = Trim(rngNamedCell.Value)
    Debug.Print "File Name will contain: " & strFileBaseName

    ' Loop until we find a free file number
    Do
        If intFileCounterIndex > 1 Then
            ' Build test path base on current counter exists.
            strTestPath = strSaveDirectory & strFileBaseName & Trim(Str(intFileCounterIndex)) & ".pdf"
        Else
            ' Build test path base just on base name to see if it exists.
            strTestPath = strSaveDirectory & strFileBaseName & ".pdf"
        End If

        If (Dir(strTestPath) = "") Then
            ' This file path does not currently exist. Use that.
            strFileName = strTestPath
        Else
            ' Increase the counter as we have not found a free file yet.
            intFileCounterIndex = intFileCounterIndex + 1
        End If

    Loop Until strFileName <> ""

    ' Found useable filename
    Debug.Print "Free file name: " & strFileName
    GetFileName = strFileName

End Function

Sub Testing()
    Dim filename As String: filename = "minpdffil"

    ActiveWorkbook.Worksheets("Ark1").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, _
                                              filename:=filename, _
                                              Quality:=xlQualityStandard, _
                                              IncludeDocProperties:=True, _
                                              IgnorePrintAreas:=False, _
                                              OpenAfterPublish:=True
End Sub
Avatar billede Kasey000 Praktikant
05. september 2020 - 12:25 #4
I have used cutepdf several times. But I like small pdf more https://testmyspeed.onl/
Avatar billede kulawig Professor
07. oktober 2020 - 15:16 #5
jeg kan fint køre modulet og den gemmer fint på skrivebordet :-O
, men den giver stadig 25 sider,