Avatar billede HHA Professor
23. oktober 2021 - 11:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med VBA kode

Hejsa,

Jeg har et problem med nedenstående kode.
Den overfører fint som den skal, men så snart den møder et felt med "TEKST" så går det galt med overførslen.
For mig ligner det at den ikke kommer op øverst i koden igen og kigger efter celler med "JA".
Den kludrer noget i det.

Koden skal overføre tekst fra celle D, hvis der er et JA eller TEKST i celle B.
Værdi fra enten celle Q eller R alt efter om der er et JA eller NEJ i celle M og ingen værdi overhovedet, hvis der står TEKST i celle B.

Er der nogen der kan se hvad der er galt med koden?

8Dim ws1 As Worksheet, ws2 As Worksheet, ws3 As Worksheet
    Dim LR1 As Long, LR2 As Long, LR3 As Long, LR4 As Long, n As Long, i As Long, b As Long, Lastrow As Long

    Set ws1 = Sheets("Kalk")
    Set ws2 = Sheets("Tilbud dansk")

    Worksheets("Tilbud dansk").Unprotect
    ws2.Range("A105:A" & Rows.Count).ClearContents
    ws2.Range("B105:B" & Rows.Count).ClearContents
    ws2.Range("C105:C" & Rows.Count).ClearContents
    ws2.Range("D105:D" & Rows.Count).ClearContents
    ws2.Cells.Borders.LineStyle = xlLineStyleNone

    LR1 = ws1.Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    ActiveSheet.Unprotect

    Application.ScreenUpdating = False

    LR2 = 105

    For i = 10 To LR1

        If ws1.Range("B" & i).Value = "JA" Then
            ws2.Cells(LR2, "A").Value = ws1.Cells(i, "A").Value
            ws2.Cells(LR2, "A").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "A").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "A").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "B").Value = ws1.Cells(i, "D").Value
            ws2.Cells(LR2, "B").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "B").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "B").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "C").Value = ws1.Cells(i, "R").Value
            ws2.Cells(LR2, "C").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "C").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "C").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "D").Value = ws1.Cells(i, "Q").Value
            ws2.Cells(LR2, "D").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "D").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "D").Font.FontStyle = "Calibri"

        LR2 = LR2 + 1

        'End If

        ElseIf ws1.Range("B" & i).Value = ("TEKST") And ws1.Range("M" & i).Value = ("JA") Then
            ws2.Cells(LR2, "A").Value = ws1.Cells(i, "A").Value
            ws2.Cells(LR2, "A").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "A").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "A").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "B").Value = ws1.Cells(i, "D").Value
            ws2.Cells(LR2, "B").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "B").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "B").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "C").Value = Clear 'ws1.Cells(i, "AA").Value
            ws2.Cells(LR2, "C").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "C").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "C").Font.FontStyle = "Calibri"
            ws2.Cells(LR2, "D").Value = Clear 'ws1.Cells(i, "AA").Value
            ws2.Cells(LR2, "D").BorderAround xlContinuous
            ws2.Cells(LR2, "D").Font.Size = 12
            ws2.Cells(LR2, "D").Font.FontStyle = "Calibri"

            LR2 = LR2 + 1

        End If

    Next i

Application.ScreenUpdating = True

    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, AllowFormattingCells:=True
    Worksheets("Tilbud dansk").Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, AllowFormattingCells:=True
    Worksheets("Kalk").Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, AllowFormattingCells:=True

End Sub
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2021 - 12:22 #1
test lige med at flytte
LR2 = 105
ned til lige efter
For i = 10 To LR1

og så flytte de to linjer med
LR2 = LR2 + 1
ned til en linje lige før
    Next i
Avatar billede ebea Ekspert
23. oktober 2021 - 13:50 #2
Er det ikke den fuldstændig samme kode, du har i dit andet spørgsmål:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038101

Bortset fra, at i den kode, har du et Ark mere med.

Så hvad er overordnet, egentlig problemet? Ud fra din kode, og beskrivelse i dit seneste spørgsmål, kan jeg ikke se andet, end at den overfører linjer, og når den ser ordet "TEKST" hopper den videre til næste linje hvor ordet "JA" findes.
Avatar billede store-morten Ekspert
23. oktober 2021 - 14:12 #3
ElseIf ws1.Range("B" & i).Value = ("TEKST") And ws1.Range("M" & i).Value = ("JA") Then

Prøv at fjerne ( ) om TEKST og JA
Avatar billede HHA Professor
23. oktober 2021 - 17:26 #4
claes75,

Det hjalp at flytte
LR2 = LR2 + 1
ned til en linje lige før
    Next i

Der gik ged i den, hvis den første ændring blev lavet også.
Takker 👍
Avatar billede HHA Professor
23. oktober 2021 - 17:28 #5
store-morten,

Det med at fjerne parenteser hjalp ikke noget.
Har afprøvet dit forslag 👍
Avatar billede HHA Professor
23. oktober 2021 - 17:34 #6
ebea,

Jo, men det var et andet spørgsmål, hvor spørgsmålet i dette opslag heller ikke virkede.
Men spørgsmålet i denne tråd er nu løst ved at flytte, LR2 = LR2 + 1 ned til en linje lige før Next i, som claes57 foreslog.

Jeg var af den opfattelse, at det er bedre at kun have et spørgsmål i en tråd.

Men er der en der kan hjælpe med spørgsmålet fra den anden tråd, for den har jeg heller ikke gaverne til at løse?