Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 11:43 Der er 17 kommentarer

Hvilket styresystem på en gammel Pc ???

Jeg sidder her med en gammel Compaq Pressario CQ50. Den var født med Windows Vista. Processor = AMD Turion Dual-Core RM70 2000Mhz og 4MB ram. Har prøvet med Windows 11, det kører MEGET langsomt. Har tænkt på at prøve noget (ikke Windows !!) . Kan I anbefale et Linux eller Chrome styresystem som kører fint på en gammel PC. Den skal mest bruges ril Internet, lidt E-mail og måske lidt tekstbehandling, altså ikke programmer som kræver vildt mange kræfter.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 12:50 #1
Jeg vil anbefale Mint eller Zorin Os. Mint kan inststalleres i en Mate udgave og Zorin i version der hedder light.
Du skal lige tjekke op på om din pc kan håndtere 64 bit på cpu. Det bør du kunne se på din Windows 11 du kører nu.
Begge ligner meget på Windows brugerflade.
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2024 - 13:16 #2
Du har prøvet Windows 11??? Hvordan har du fået den in på den gamle spand?
Har du prøvet Windows 10?
Men ellers er jeg enig med 220661. Jeg har selv prøvet Mint, den kørte fint.
Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 13:20 #3
#2. Ja jeg har prøvet med Windows 11 og det kan køre, men meget langsomt. Så det ryger af igen. Hvad er bedst, Mint eller Zorin OS ?
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2024 - 13:59 #4
Der findes videoer om Zorin, den findes også i Pro udgave, som kræver betaling.
https://www.youtube.com/watch?v=_FryhC19wu8
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2024 - 14:07 #5
Linux Zorin koster 338 Kr.
Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 14:40 #6
Nu lige er jeg i gang med at installere Linux Mint. Kommer med en tilbage melding senere.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 14:43 #7
Zorin kan hentes i den frie udgave også.  Der er 2 muligheder.
Mint findes i 2 varianter. Den gamle Ubunto version. Og en Debian.  Debian hedder Lmdb 6 mener jeg.
Hvad der er bedst??
Det er sikkert en smagssag.
Som ny bruger tænker jeg Mint, da det er en gammel kending hvor man har god mulighed for at finde hjælp til de problemer der kan opstå. Jeg sidder selv på en Windows 10 som udløber næste år, så jeg er selv begyndt at gå i tænkeboks. Min computer er ikke kompatibel med 11 så enten skal jeg lave en ny installation hvor jeg forbigår de krav som der stilles til 11. Det har man indtil videre kunnet gøre med Rufus. Jeg kunne måske dig have tvivl om at den mulighed vil forefindes til oktober næste år. Jeg tænker nemlig at Microsoft vil gøre alt for til den tid at den kattelem bliver lukket.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 14:44 #8
Jan post se videoer om de to systemer. For mig er de lige gode men vidt forskellige i brugerfladen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 14:48 #9
Mint er blevet et pænere system at kigge på. Der er et hav af muligheder for at tilpasse brugerfladen.  Der er som jeg husker det færre muligheder i Zorin. Der er nogle standard indstillinger primært.
Jeg tror faktisk godt du kan blive glad for Mint.
Avatar billede Jan Post Mester
18. maj 2024 - 14:59 #10
#7. Indtil videre virker det via Rufus. Bruger det selv på PC nr.2 som blev købt med Windows 7. Den kører super med Windows 11. Hvis Microsoft ikke vil opdatere den mere, så er det bare ærgerligt. Der kommer sikker nok nogle løsninger til os.
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2024 - 15:39 #11
Nu har jeg kørt Linux Zorin Core fra en USB.
Mit indtryk var, at den er ualmindelig grim. men det kan vel rettes.
På brugerfladen virker den upraktisk og ikke så nem som Mint.
Og den "smarte" knap, hvor man kan køre skrivebordet rundt i forskellige vinkler,
Kunne jeg ikke se fordelen ved.
Det var en overfladisk gennemgang, måske vinder den noget ved nærmere bekendtskab? Men jeg mistede lysten til yderlige vurdering.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2024 - 16:43 #12
#11 Ja som jeg skrev er det en smagssag.
Som personer er vi ikke ens og vurderer ting forskelligt. Jeg er også mere på Mint nu end for nogle år siden.
Jeg har kun i få tilfælde installeret dem. Jeg har kørt dem fra USB bare for at prøve. Mint og Zorin er de eneste jeg har haft på harddisk.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2024 - 22:05 #13
#2 Der findes flere forskellige metoder at installere win 11, på pc.er der ikke opfylder kravene.
Jeg har prøvet flere af dem, og de virker fint.
https://www.youtube.com/results?search_query=install+win+11+without+tpm
Avatar billede valby Ekspert
18. maj 2024 - 22:28 #14
#13
Nå på den måde, ja det vidste jeg godt. Men det ville jeg aldrig stole på i længden.
Man ved ikke, hvad Microsoft kan finde på. :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. maj 2024 - 17:10 #15
Personligt anbefaler jeg ofte xubuntu eller lubuntu hvis man gerne vil prøve at køre Linux på en gammel computer. Linux Mint kan også være fint, men så vil jeg nok anbefale udgaven med XFCE-desktoppen.

https://lubuntu.me/
https://xubuntu.org/
https://www.linuxmint.com/rel_vanessa_xfce_whatsnew.php

Når du skal vælge mellem disse, vil jeg sige, at du skal tænke på, hvor meget "overskud" du vil have. Lubuntu er lavet til maskiner med de "dårligste" specifikationer. Den vil køre rigtig godt på den hardware du nævner, til gengæld er nogle af de standard-apps som er installerede så også lidt skrabede. Xubuntu og Mint-XFCE er nogenlunde sammenlignelige hvad angår forventet computerkraft, her er den hovedsagelige forskel noget omkring æstetik og hvor meget systemet ligner Windows. Mint går for at være lettest at gå til, hvis man kommer fra Windows -- tilgengæld synes jeg personligt dårligt om æstetikken. Men det er jo en smagssag :-)
Avatar billede Jan Post Mester
21. maj 2024 - 13:24 #16
Jeg har installeret Zorin og det kører fint. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2024 - 14:11 #17
Velbekomme.