Avatar billede Polle Juniormester
19. maj 2024 - 09:13 Der er 8 kommentarer

Antivirus til en Linux Mint computer?

https://spywareinfo.dk/er-det-noedvendigt-med-antivirus-paa-en-linux-computer/

Jeg kan ikke finde ud af om et antivirus program er godt eller dårligt for min Linux Mint pc.!

Der står i linket at det både er godt og ikke så godt på Linux computere?

Hvad mener I og har I antivirus program på Linux pc?

https://da.safetydetectives.com/best-antivirus/linux/

Der anbefales:

ESET NOD32 Antivirusprogram til Linux — det bedste program til nye Linux-brugere (til hjemmet)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
19. maj 2024 - 12:45 #1
Brugte Linux i 13 år og har ikke en eneste gang haft brug for antivirusprogram

Helle ikke andre jeg kendte har brugt antivirusprogram.

De enkelte virus der er lavet  til Linux er ufarlige.
Avatar billede ejvindh Ekspert
19. maj 2024 - 17:03 #2
Antivirus til Linux er nok mest interessant, hvis du bruger din maskine som server. Så er det til gengæld også rimelig vigtigt.
Avatar billede Polle Juniormester
20. maj 2024 - 15:04 #3
Ok! - Tak for jeres svar her!

Jeg vil så glemme alt om antivirus til min nye Linux Mint computer!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
21. maj 2024 - 13:57 #4
Uanset operativ system, så tror jeg at det sted, hvor der er størst risiko for at hente filer der indeholder malware, er i internet browseren. Det er altid en god ide at installere Adguard eller lign browserudvidelse, så man mindsker risikoen for at hente og herefter videredele malware-inficerede programmer til andre.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. maj 2024 - 15:59 #5
#0: Btw, vil bare lige nævne, at selvom spywareinfo.dk i gamle dage (fra 0'erne og ca. 10 år frem) var et fint "goto" når man skulle forstå, hvordan man sikrer sig imod virus o.lign (dengang det var ejet af Anette Behrendt fra spywarefri), så vil jeg ikke længere betragte det som en troværdig ressource til dét. Siden er helt åbenlyst i mellemtiden overtaget af andre ejere (ligesom det også er sket med spywarefri), og jeg synes i bedste fald rådene på spywareinfo.dk er upræcise.
Avatar billede Polle Juniormester
22. maj 2024 - 08:27 #6
Javel blød trafikant - Man gør altså klogt i at installere Adguard forsvar alligevel!
Hvordan gør man det i Firefox browseren som Linux jo kører med?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. maj 2024 - 10:38 #7
Gå ind på følgende side i Firefox.... (Kopiér evt adressen)

https://addons.mozilla.org/da/firefox/

Søg på adguard adblocker

Tilføj den til Firefox

Til orientering, så behøver du ikke bruge Firefox i Linux Mint.
Du kan installere andre browsere som f.eks. Chromium og Opera, hvis du ønsker en anden browser.

Det gøres lettest via Programhåndtering under Administration via Menuknappen nederst til venstre

Du kan søge efter den ønskede browser i søgefeltet og installere den direkte via Programhåndtering.
Avatar billede Polle Juniormester
23. maj 2024 - 09:07 #8
Tak for svar!
Jeg vil overveje disse ting!