Avatar billede petert Forsker
27. januar 2012 - 13:15 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til lopslag formel.

Hej alle
Er der nogle der kan hjælpe mig med en formel med lopslag, og forklarer mig princippet i den
Det ireterer mig meget jeg ikke behersker dette, således at jeg bliver nød til at ulejlige en masse rare mennesker der tidligere har hjulpet mig.
Jeg har en mappe med 3 ark. Dokument,Tekster,Adresser.
Formlen skal stå i B14 ark dokument. i A14 Dokument skriver jeg et tal Eks 103. formlen i B14 skal så gå til ark Tekster og i kolonne A finde 103 og hente den tekst der er i Kolonne B ark tekster ud for 103.
MVH
Petert
PS jeg bruger 2010.
Er der nogle steder hvor der findes videoer til at lære dette.?
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. januar 2012 - 13:22 #1
youtube vlookup (det hedder det på engelsk)
youtube lopslag
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. januar 2012 - 13:23 #2
Indsæt understående i B14
=LOPSLAG(A14;Tekster!$A:$B;2;FALSK)
Avatar billede petert Forsker
27. januar 2012 - 13:25 #3
Tusind tak for hurtigt kommentar, har du også et bud på formlen.
Kan du det med lopslag?
Avatar billede petert Forsker
27. januar 2012 - 13:27 #4
Det går stærkt.
Er der noget med jeg skal navngive et område før det virker?
Avatar billede petert Forsker
27. januar 2012 - 13:31 #5
Det virket næsten 100%, hvordan undgår jeg at hvis eks A14 er tom
at der så ikke skrives #I/T i B14
Avatar billede Thorp Praktikant
27. januar 2012 - 13:32 #6
=LOPSLAG("OpslagsVærdi";"OpslagsMatrix";"KolonneIndex";[Lig_Med])

"Opslagsværdi" er reference (A14) til din værdi i Kolonne A (103)

"Opslagsmatrix" er reference din tabel i Ark Tekster eks. "Tekster!$A$1:$B$100"

"KolonneIndex" er nummeret på den kolonne som resultatet skal hentes fra i din "Opsalgsmatrix" her (2) = Kolonne B i dit eksempel.

"[Lig_Med]" er en optional værdi som kan sættes til Sand (1) eller Falsk (0). Jeg sætter altid denne til 0 - betyder "Nøjagtigt match" - så behøver listen nemlig ikke at være sorteret i stigende rækkefølge.

Din Formel i ark dokumenter B14 bliver derfor:

=LOPSLAG(A14;Tekster!$A$1:$B$100;2;0)
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. januar 2012 - 13:33 #7
Forklaring:

=LOPSLAG(1;2;3;4)

1: Værdi som du gerne vil finde et andet sted. Det kan være et tal: 1, eller en tekststreng: "tekst", eller en cellereference: A14.

2: Den tabel som du gerne vil finde værdien fra 1 og de værdier du gerne vil returnere via værdien fra 1. LOPSLAG kigger altid KUN i første kolonne efter værdien fra 1.

3: Skal altid være et heltal. Det er nummeret på den kolonne hvorfra værdien skal returneres. I en tabel kaldet A1:D3, vil tallet 1 returnere værdier fra A, 2 returnere værdier fra B, 3 returnere værdier fra C, 4 returnere værdier fra D, 5 vil forsøge at returnere værdier fra E, men det vil give en fejl, da kolonne E ikke findes i tabellen A1:D3.

4: Skal være SAND eller FALSK. SAND er upræcis og FALSK er præcis. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har brugt SAND. Jeg bruger altid FALSK.
Avatar billede Thorp Praktikant
27. januar 2012 - 13:34 #8
Brug

=HVIS.FEJL(LOPSLAG(A14;Tekster!$A$1:$B$100;2;0);"")
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. januar 2012 - 13:36 #9
Hvis den ikke må returnere en fejl ved manglende match kan du lave følgende:

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A14;Tekster!$A:$B;2;FALSK));"";LOPSLAG(A14;Tekster!$A:$B;2;FALSK))

"" kan også erstattes med: "Værdien kunne ikke findes" eller en anden tekst.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
27. januar 2012 - 13:36 #10
Der lærte jeg da noget ;-)
Avatar billede petert Forsker
27. januar 2012 - 14:05 #11
Lige en detalje.
Hvordan gør jeg så den tekst jeg indsætter iB14 auto tilpasser sig i den bredde jeg vil have og så rækkehøjden forøges hvis der er mange linjer tekst
Avatar billede iver_mo Nybegynder
28. januar 2012 - 09:53 #12
Hvis det skal fungere automatisk tror jeg kun du kan gøre det med en makro, men jeg er ikke sikker. Har ikke lige en Excel ved hånden...
Avatar billede petert Forsker
28. januar 2012 - 10:16 #13
Hej
Når du kommer til en EXCEL vil du så prøve om det kan lade sig gøre, eller om der er en anden måde.?