Avatar billede Lucky_Mik Nybegynder
18. september 2012 - 17:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

php eller javascript genereret html?

Det almindelige er vel, at man bruger php så meget som muligt, og så bruger js når man er nødt til det. Men man kan vel godt nøjes med at bruge php til at hente data fra databasen og så videregive data til js, som så genererer sidens html. Og når man skal aflevere data f.eks. fra formularer til db bruger man så php igen. På den måde vil man vel kunne aflaste webserveren, som ikke skal generere html ud fra php-koden. Til gengæld skal brugerens computer via js generere den html, som skal bruges.

Men er det noget nogen gør? Eller skal man holde sig til kun at bruge js, når man er nødt til det.

Vh Kim
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
18. september 2012 - 18:45 #1
Jeg fortrækker at bruge PHP til at lave alt det man kan.

Der er så meget der kan gå galt med Javscript.

Men du kan jo bruge det der AJAX hvor en formular kan sendes og man modtage data uden at forlade siden, har godt nok ikke brugt det selv. Men hvis man kun bruger HTML og PHP så skulle man jo sende forumluraen og vente på at hele siden blev bygget op igen.

Kommer jo an på hvad du vil have.
Avatar billede olebole Juniormester
18. september 2012 - 18:57 #2
<ole>

@Lucky_Mik: Det er en yderst fornuftig betragtning - og i den retning moderne webudvikling har bevæget sig en hel del år, efterhånden. Webserveren er altid det første led, man bør aflaste - og kan man kode JS, er der ikke så meget, der kan gå galt.

Dog skal du altid være meget forsigtig med at bruge Ajax til indhold, som skal indekseres. Du kan bruge Ajax til alm. indhold, men du skal have et rigtig godt overblik for ikke at tabe søgemaskinerne.

/mvh
</bole>
Avatar billede tjens Nybegynder
19. september 2012 - 22:31 #3
Jeg bruger selv teknikken, når det er en side, der ikke skal indexeres af søgemaskinerne, som Ole nævner.

Her er en demo, hvor javascriptet, der skal modtage data og danne HTMLen, ikke hentes til browseren, før data hentes første gang: http://tjens.dk/html5/dom01/demo05/Demo.html
Det betyder at hverken server, netværk eller klient belastes, før det er brug for javascriptet i klienten.
Brug f.eks. MSIEs F12 funktion og Netværks-fanen, for at se javascriptkoden og data.

Et alternativ til javascript er XSLT. I denne demo http://tjens.dk/eksperten/xsl03/showvotes.html indeholder siden næsten ingen HTML, med javascript henter i stedet en XML-fil og en XSL-fil. Sidstnævnte transformerer XML-data til HTML.
Demoen udnytter at XSL også er et XML-DOM dokument, så XSLen kan manipuleres via javascript, og transformeringen startes forfra:
Prøv at klikke på overskrifterne: Der sorteres uden henvendelse til serveren efter nye data.

Endelig kan man skrive spil eller applikationer i javascript.
Demo, der slet ikke kontakter serveren efter første load: http://tjens.dk/pokersimV1.21.html
Avatar billede Lucky_Mik Nybegynder
20. september 2012 - 00:24 #4
Jeg er først lige startet med js, så der er stadig et(langt) stykke til den rigtige måde at gøre  tingene på.

Selvfølgelig skal man altid tænke på søgemaskiner, men i dag er der mange om buddet alle steder m.h.t. SEO, så meget kendskab(måske 80-90% ?) til sites bliver vel egentlig bygget op på andre måder.

Den første demo, det lyder helt rigtigt, og det er et skridt videre i.f.t. det jeg tænkte, det lyder ret fantastisk.

Demo 2: endnu mere fantastisk...

Sidste demo er i samme stil som demo 2, også helt suveræn.

Nu er jeg jo kun lige startet med js, så jeg kan forestille mig, at koden bag disse demoer må være rigtig uoverskuelig? Det er måske fordi jeg ikke kender måden, men at lave større ændringer eller fejlfinde må være rigtig svært. Det må kræve rigtig meget viden og rutine i alle disse teknikker. Og har man ikke rodet med koden i 6 mdr eller er det en anden der skal rette, så må det da være meget vanskeligt. Og bliver det rent faktisk brugt, den måde at kode på? Det kan ikke være mange personer i DK, der virkelig har helt styr på det?

Men utroligt spændende, synes jeg.
Avatar billede olebole Juniormester
20. september 2012 - 00:50 #5
Mere end 80% af trafikken til et gennemsnitssite kommer stadig fra søgemaskiner, så det er overordentlig uklogt at negligere SEO  =)

"Det kan ikke være mange personer i DK, der virkelig har helt styr på det?" >> Webudvikling er et fag på lige fod med andre fag. Har man webudvikling som fag, er koderne bag demoerne ganske simple.

Prøv at gå til Google og højreklik et sted på siden. Vælg så 'Show Source', eller hvad det nu hedder i din browser. Enkel side - kompleks kode  *o)
Avatar billede Lucky_Mik Nybegynder
20. september 2012 - 01:08 #6
Ja, så er det selvfølgelig rigtigt vigtigt, når det er over 80% fra SEO. Men skal man så tage det med i betragtningen, når man laver AJAX, j, det bliver det ikke lettere af. Godt jeg kun er hobbyprogrammør, jeg tror aldrig jeg ville kunne finde ud af det :-)

Og Googles kilde er rigtig lang, det kan jeg se, det er ikke bare en formular og et par sinple menuer....

For sjov tjekkede jeg den lige i w3c's validator, den fandt 27 errors ;-) (hvis jeg tjekkede på den rigtige måde). Det er måske fordi det er svært at lave koden, så sidens kilde kan valideres.
Avatar billede olebole Juniormester
20. september 2012 - 01:49 #7
Nej, det er ikke svært. I Google's tilfælde er der hovedsageligt tale om gammelt slam fra tidligere versioner, samt manglende URL-encodings. Det kan sagtens undgås
Avatar billede Lucky_Mik Nybegynder
24. september 2012 - 21:06 #8
Tak for svarene, det var rigtig interessent. Dem der vil have point, kan lagge svar, så bliver de fordelt, det kan man vist godt.

Så vil jeg gå videre med js....

Vh Kim
Avatar billede Lucky_Mik Nybegynder
28. september 2012 - 08:47 #9
Jeg svarer selv :-)