Avatar billede snigeren Nybegynder
25. februar 2014 - 17:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af RAID 1: bios vs win7 opsætning?

Jeg har lige købt to 3tb seagate diske jeg skal have i RAID 1. Ikke mere datatab til mig! :D

Hvilken af de to metoder til opsætning jeg har til rådighed pt. er bedst? Bios eller direkte i win7?

Jeg læste at bios opsætningen kunne skabe lidt problemer hvis man skifter bundkort engang?

Mit spørgsmål lyder så, hvad er hurtigst og er der problemer ved at bruge windows metoden? Jeg tænker mest på hvis jeg f.eks. geninstallere windows (som ligger på min ssd) er der så problemer med at få den til at fatte at to af diskene sidder i RAID 1?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på? Vil helst gerne undgå flere tabte data :)
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. februar 2014 - 18:15 #1
Snigeren du skal lige gøre op med dig selv om du ønsker "BACKUP" eller "REDUNDANS".

Det du har gang i er "Redundans Array of Independent Discs" og har intet til fælles med backup ...

så ønsker du backup skal du tage en BACKUP via de værktøjer der findes i Windows eller via 3. parts software...

at lægge 2 diske i samme computer hjælper jo ikke mod vandskade, brand, tyveri osv ... det vil heller ikke hjælpe mod en motherboard fejl (hvis du bruger motherboard) eller generelle softwareproblemer hvis du bruger "Windows Dynamic drives" ...

BACKUP = data der kopieres til flytbart medie og gemmes på alternativ placering ...

dvs:
* flytbar harddisk
* optisk medie, CD/DVD/BD/TAPE
* Cloud løsning (Google drive f.eks)
Avatar billede jjam Juniormester
25. februar 2014 - 19:02 #2
Hvis du skal vælge mellem software RAID (opsat i windows) eller hardware RAID (sker i controler) så bør du vælge hardware RAID, da beregningerne sker på controler belaster det ikke system på samme måde.
Jer fortolker opsætning i BIOS som at der er en RAID controler på bundkortet.
Og som #1 skriver disk spejling er IKKE en erstatning for backup.
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2014 - 19:25 #3
#2 De fleste bundkort har ikke en dedikeret controller, så der er man bare ude i "fake raid". På trods af at opsætning sker i bios, så vil beregningerne stadig belaste systemet. Det værende sagt, så er det minimalt.

Jeg er tilhænger af #1. Raid er ikke backup. Tænk på backupreglen:
3 kopier
2 formater (f.eks. ekstern disk + cloud)
1 offsite

Såfremt det skal være raid alligevel, så ville jeg vælge software.
Det belaster systemet minimalt (kører selv raid0 software og der er absolut ingen tab af ydelse andet end minimalt målbart der aldrig ville kunne mærkes). Dertil er der den kæmpe fordel, at raid-setup kan flyttes fra system til system, uden at der er krav om at det skal være den samme controller.
Avatar billede snigeren Nybegynder
25. februar 2014 - 22:27 #4
Jeg ved godt at backup ikke er det samme som raid. Mit problem er at jeg indenfor relativ kort tid har mistet to harddiske, heldigvis ikke med de aller vigtigste data på...

Det jeg bare gerne vil er at have to harddiske med samme indhold på altid, så hvis den ene dør kan jeg bare købe en ny disk (forhåbentlig) og sætte den i raid 1 så jeg igen har to diske der er spejlede.

Da jeg aldrig har prøvet at sætte raid op før vil jeg bare lige sikre mig at jeg gør det rigtigt :)

Så jeg må bare håbe mit lejlighed ikke brænder eller nogen bryder ind eller lignende.. eller lave noget backup ;)

Problemet med backup er bare at det jo ikke lige er noget ret mange husker at gøre ofte... inkl. mig :/

Ellers gode idéer til hvordan jeg sætter raid 1 op windows 7? Kan windows selv eller skal man have 3. parts program?

Lige for en god ordens skyld, hvis jeg laver raid i windows er det vel fuldstændig lige meget om man geninstallerer win (på et andet drev end raid drevene) eller hvis jeg engang vil flytte de to drev over i en ny comz?

Eller hvis jeg vælger ikke at have dem i raid længere er det vel bare to diske med det samme indhold på?
Avatar billede chalde Seniormester
26. februar 2014 - 08:33 #5
Problemet med backup er bare at det jo ikke lige er noget ret mange husker at gøre ofte... inkl. mig :/
Brug en automatiseret løsning. Personligt bruger jeg Crashplan (35kr/måned, ubegrænset plads http://www.crashplan.com/ ).

Ellers gode idéer til hvordan jeg sætter raid 1 op windows 7? Kan windows selv eller skal man have 3. parts program?
Windows kan selv: http://www.howtogeek.com/howto/36504/how-to-create-a-software-raid-array-in-windows-7/

Lige for en god ordens skyld, hvis jeg laver raid i windows er det vel fuldstændig lige meget om man geninstallerer win (på et andet drev end raid drevene) eller hvis jeg engang vil flytte de to drev over i en ny comz?
Ja, af samme grund til at jeg kører software. Du skal muligvis ind og sætte dit array op i det nye OS/efter reinstallation, men data vil være intakte (igen, backup er altid godt, alt eller intet kan gå galt).

Eller hvis jeg vælger ikke at have dem i raid længere er det vel bare to diske med det samme indhold på?
I teorien ja, har aldrig selv prøvet det, men det burde være muligt at bryde array'et ud fra en google på det (igen som før, backup er godt).
Avatar billede snigeren Nybegynder
26. februar 2014 - 09:36 #6
Ok, tak for input :)

Jeg prøver at se hvad der sker.

Nogen der vil have nogle point? chalde kom med det mest uddybende svar :)
Avatar billede chalde Seniormester
26. februar 2014 - 10:01 #7
Ingen point til mig tak :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
03. marts 2014 - 17:20 #8
ok så lukker jeg og slukker :)