Nokia til Apple og Google: Nu starter mobil-krigen

Den finske telemastodont blæser til angreb mod smartphone-udfordrere som Apple og Google.

Artikel top billede

Det kan godt være, at det er Apples iPhone og de mange nye smartphones med Googles Android-styresystem, der stjæler det meste af rampelyset på smartphone-scenen i disse år.

Det er imidlertid stadig Nokia, der fylder langt det meste på verdensmarkedet, og som har en erfaring med mobiltelefoner og smartphones, kun de færreste selskaber kan matche.

Det synes i hvert fald at være holdningen i Nokia-land og
i et blogindlæg
, der er blevet postet på den officielle Nokia-blog.

"The fightback starts now," indleder Anssi Vanjoki, der er ny Executive Vice President for Mobile Solutions.

"Jeg har ingen illusioner; Det er ingen nem opgave," skriver han om at skulle sikre, at Nokia forbliver en leder på markedet.

Anssi Vanjoki skriver, at Nokia i de kommende måneder vil sætte fart på projekter og simplificere måden, der arbejdes på, for at kunne levere produkter og services i et højere tempo.

"Jeg er engageret i, måske endda besat af, at få ført Nokia tilbage til at være nummer et inden for high-end-enheder … Vi har alle aktiverne - inklusiv R&D og produkt-udvikling - til at producere killer-smartphones og mobile computere, der ændrer markedet," lyder det selvsikkert fra Anssi Vanjoki.

Nokia i alvorlig krise

De flotte ord fra Nokia-chefen ændrer dog ikke ved, at selskabet i de senere år har befundet sig i en alvorlig krise, hvad angår både high-end-telefonerne og regnskaberne.

Ifølge Gartners blev der i 2009 i alt solgt 172,4 millioner smartphones på verdensplan, 23,8 flere end året før.

Det var specielt Apples iPhone, Reseach In Motions Blackberry og de mange nye Android-telefoner, der kunne tage æren for den flotte vækst.

Fra 2008 faldt Symbians markedsandel fra 52,4 procent til 46,9 procent på markedet for smartphone-styresystemer. Til gengæld steg Research In Motions andel fra 16,6 procent til 19,9 procent.

Apple iPhone OS sneg sig ind på tredjepladen ved at øge 2008-markedsandelen på 8,2 procent til 14,4 procent i 2009. Også Androids markedsandel voksede fra 0,5 procent til 3,9.

Nægter at skrotte Symbian

De faldende markedsandele er dog ikke Nokias største problem. Værre er det, at Nokias high-end-telefoner i de seneste år slet ikke har kunnet matche den megen hype omkring specielt iPhone og Android.

Markedsleder eller ej, så er det ikke optimalt for et selskab for Nokia.

Det har tidligere fået en af Gartners topanalytikere, Nick Jones, til at stille spørgsmålet, om manglende markedsføring er ved at kvæle Symbian og dermed også Nokia?

Nokia er allerede i færd med at redesigne Symbian-platformen, hvilket også er tiltrængt, hvis man skal tro udviklerne.

Eller som Mary McDowell, Executive Vice President og Chief Development Officer hos Nokia, udtrykte det, da Computerworld sidste år sammen med 120 journalister fra hele verden besøgte Nokias hovedkvarter i Espoo, Finland.

"Hvad gør du, når du sidder på toppen af den verden, der hurtigt ændrer sig? Du er selvfølgelig også nødt til at ændre dig selv. Og det gør Nokia også," sagde Mary McDowell.

Afviser at have kig på Android

I sit blogindlæg skriver Anssi Vanjoki, Executive Vice President for Mobile Solutions, at Nokia nu er på vej med Nokia N8, den første smartphone med operativsystemet Symbian^3. Samtidig har selskabet travlt med for alvor at få styresystemet MeeGo på markedet.

"Symbian og MeeGo er den bedste software for vores mest smarte enheder. Derfor har vi ingen planer om at bruge anden software. Til trods for rygter om det modsatte er der ingen planer om introducere en Android-enhed fra Nokia," skriver han.

"Symbian er vores valg af platform til Nokia-telefoner. Symbian har fået en del kritik på det seneste - noget af den er fair, noget ikke. Men hvad der konsekvent overses er, at Symbian stadig står for mere end to-femtedele af det globale smartphone-marked," skriver Anssi Vankori.

"Der er ingen benægtelse af, at vi som udfordrer nu har en kamp, der skal kæmpes. Det første slag handler om at bringe dig produkter og services, du vil ønske at eje og anvende, at inspirere dig til at skabe og gøre nye ting i denne evigt ændrende digitale verden."

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly