Artikel top billede

ATP frygter stor-udskiftning af KMD-systemfolk

Myndigheden Udbetaling Danmark kommer til at mangle hundredvis af system-kyndige medarbejdere. Derfor skal moderkoncernen ATP i gang med at tiltrække medarbejdere til Udkantsdanmark.

Når ATP med den offentlige myndighed Udbetaling Danmark fra 2012 årligt skal udbetale 140 milliarder kroner til to millioner danskere på overførselsindkomst, så venter en stor personaleopgave forude. 

Læs også: Sådan udbetaler ATP 140 milliarder til danskerne 
 
For godt 1.500 kommunale medarbejdere tilknyttet arbejdsopgaver med overførselsindkomsterne skal overveje, om de vil være ATP-ansatte og flytte med ud i et af de fem Udbetaling Danmark-centre.

Centrene er fra politisk hold placeret i henholdsvis Frederikshavn, Holstebro, Haderslev, Vordingborg og Hillerød.
 
Det betyder eksempelvis, at en kommunal medarbejder i Århus - ud over at være tvunget til at skifte arbejdsgiver - skal tilbagelægge 119 kilometer på fire hjul for at komme på arbejde.  
  
Mangler kompetencer
"Opgaven med at tiltrække medarbejdere vil vi naturligvis påtage os," siger Hans Christian Jelstrup, der samtidig fastholder mantraet med, at hele Udbetaling Danmark først og fremmest handler om sikker drift ved at udbetale overførselsindkomsterne til de tiden. 

For at understøtte den sikre drift, er det ifølge Hans Christian Jelstrup meget vigtigt, at så mange kommunale medarbejdere med deres faglige kompetencer og daglig erfaring med de kommunale it-systemer hopper med over i de nye centre. 

Det skyldes, at ATP/Udbetaling Danmark fastholder de eksisterende KMD-systemer fra kommunerne med meget få modifikationer. 

Gang i gætteriet

"Vi gætter rigtigt meget på, hvor mange medarbejdere, der flytter med over. Men vi er ikke blinde for, at vi skal have folk ansat i en periode på korttidskontrakter," siger Hans Christian Jelstrup, som ikke vil gætte på et tal i al offentlighed.
 
Fagforeningen HK har talt om flyttetal helt nede omkring 10 procent - svarende til 150 personer.
 
"Vi vil ikke få alle medarbejdere med, det er helt sikkert. Derfor står vi over for en stor rekrutteringsopgave," lyder det fra Hans Christian Jelstrup, som dog kan glæde sig over, at 2.000 kommunale medarbejdere har tilmeldt sig Udbetaling Danmarks informationsmøder, der sluttede den 29. november i København. 

Borgerne skal ikke mærke noget

Nye medarbejdere skal igennem en kombination af fremmødekurser, løbende træningscamps, sidemandsoplæring, mentorordninger og e-learning for at kunne betjene borgerne. 

"Vi har defineret en uddannelsesstrategi med det mål, at borgerne ikke skal kunne mærke en nedsat service," forklarer Hans Christian Jelstrup om uddannelsesforløbet.

De nye medarbejdere træder med tiden over på ATP-overenskomst, som på nogle punkter adskiller sig fra de kommunale overenskomster.

"Men alt i alt stilles medarbejderne ikke ringere med ATP's vilkår," bedyrer ATP's underdirektør Hans Christian Jelstrup.

Det store HR-projekt

Med den store rekrutteringsopgave som et af de helt centrale elementer i etableringen af Udbetaling Danmark, fremhæver underdirektøren den kommende myndighed som et stort HR-projekt. 

ATP har på nuværende tidspunkt 30 mere eller mindre fuldtidsmedarbejdere i sving med at komme godt fra land.
 
"Vi skal oprette fem mellemstore virksomheder i Danmark," siger han og fortæller, at ATP samarbejder med blandt andre KL og Pensionsstyrelsen om opgaven.
 
Når bygningerne er fundet, skriveborde og computere indkøbt samt medarbejderne er flyttet ind, er det samtidig meningen, at borgerne på de fem berørte ydelser skal have mindre ansigt-til-ansigt hjælp.
 
De nye ATP-medarbejdere skal derimod primært hjælpe borgerne med spørgsmål over telefon eller på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere