Test: Vi tæmmer Nvidias sværvægter af et grafikkort

Vi har ventet i over et halvt år på, at Nvidia fik udviklet sin dugfriske GeForce-chip. Nu gør det både hurtige og dyre GeForce GTX 480 omsider sit indtog - men er vi tilfredse med resultatet? Få svaret her.

1. Test: Vi tæmmer Nvidias sværvægter af et grafikkort

AMD har gennem de seneste syv måneder lanceret intet mindre end syv forskellige ATI Radeon HD 5000-grafikkort.

Ræset handler om at få bedst muligt greb om det indbringende marked for DirectX 11-grafikkort - en ny grafikkortgeneration, der har den hardwaremæssige kompetence til at køre de nyeste computerspil med størst visuelt udbytte.

Link: Læs om mulighederne i DirectX 11

AMD's produktionsapparat har bevæget sig med en sådan hast, at aktuelle Radeon-kort i dag omkranser samtlige brugsbehov på markedet, uanset om det gælder kompakte, støjsvage grafikkort til mediecentre eller kobberholdige klepperter, der skal levere bedst mulig spilydelse - og så kan prisen og støjniveauet ellers være bedøvendes lige meget.

Link: Læs om tre fornuftige grafikkort i Radeon HD 5000-serien

Vi har rost flere af de nye ATI-kort her på PC World og understreget, at Nvidia virkelig har behov for at bringe attraktive alternativer på banen.

Nu er det møjsommeligt udførte arbejde i kulissen så erstattet af håndgribelige produkter, som du ifølge Nvidia selv vil kunne købe inden for godt to uger.

Og det er vel at mærke grafikkort, der er rettet mod de fermeste entusiaster, som ikke mangler penge på kistebunden. Mere prismæssigt overkommelige kort følger senere.

Her er Fermi

Navnet på den nye grafikchip er GF100, mens selve arkitekturen går under kodenavnet Fermi.

Vi har tilbragt de seneste uger med at måle og veje GeForce GTX 480, som er det kraftigste og dyreste kort i Nvidias nye grafikkortfamilie, der også tæller det lidt mindre GTX 470, der ikke lænser bankkontoen i helt samme grad som storebror.

Se her om ydelse, strømforbrug og pris går op i en højere enhed, og om vi generelt er tilfredse med Nvidias længe ventede udspil.

2. Muskelbundtet Fermi

Med det fysiske produkt mellem hænderne er det på høje tid, at vi får rygter og spekulationer manet i jorden.

I alt 1.536 megabyte GDDR5-hukommelse på GeForce GTX 480 - på en 384-bit bred databus - betyder, at Nvidia har overgået de nærmeste konkurrenter baseret på en enkelt grafikprocessor med en pæn margin, ligesom frekvensen på 924 megahertz, 3,7 gigahertz effektivt, befinder sig i de absolut højeste luftlag.

Kortets kerne, GF100-chippen, er med cirka tre milliarder strømførende transistorer også i front, når det gælder kompleksitet.

Dette taget i betragtning overrasker det næppe, at strømforbruget ligger i den høje ende og lyder på maksimalt 250 watt for ét GeForce GTX 480.

Det er en stigning på knap en tredjedel i forhold til det hurtigste ATI-kort med en enkeltstående grafikprocessor, Radeon HD 5870.

Store strømkrav betyder, at din computers strømforsyning spiller en nøglerolle. GTX480 kræver både 6- og 8-pins tilslutninger, så du skal væbne dig med en relativt ny og frem for alt god strømforsyning, hvis du vil tæmme grafikkortets kræfter. Nvidias anbefalinger lyder på mindst 600 watt.

Gratis førstegradsforbrænding

Til trods for chippens fabrikationsstørrelse på 40 nanometer ligger varmeudviklingen også i den høje ende. Det var ikke unormalt, at grafikchippen i løbet af testperioden nåede en temperatur på knap 95 grader i nogle spil, og selvom Nvidia forsikrer os om, at grænseværdien lyder på hele 110 grader, tillader vi os at være kritiske.

Retfærdigvis må vi dog tilføje, at også de kraftigste ATI-kort døjer med brandvarme chips.

Temperaturen til trods var stabiliteten ikke et problem, men det er alfa og omega, at dit kabinet har virkelig god udluftning. Har du været nærig med blæsere, kan det altså være en god idé at finde kreditkortet frem.

Støjsvagt?

Når Windows 7-desktoppen pryder din fladskærm, gør GTX480-kortet ikke det store væsen af sig. Computerspil får til gengæld ikke kun din strømmåler til at eksplodere - blæserens omdrejningshastighed stiger tilsvarende, og pludselig kan det være en god idé at finde et headset frem, for det her kort vil bare ikke tie stille.

Vi oplevede også ved flere lejligheder, at blæseren larmede pænt, selvom vi slet ikke udnyttede grafikkortet.

Det er svært at sige, om det skyldes, at vores kort er en såkaldt referenceudgave, eller om det bare er kendetegnende for serien.

Uanset hvad kan vi ikke lægge skjul på, at vi ser frem til de første producenttilpassede kølerløsninger, som forhåbentlig i højere grad vil prioritere støjsvag drift.

3. Funktioner og tilslutninger

PhysX og CUDA er to Nvidia-teknologier, som vi tidligere har omtalt her på PC World.

Førstnævnte er et sæt redskaber - en "værktøjskasse", om man vil, som spiludviklere kan tage i brug for dermed at implementere en mere virkelighedstro gengivelse af fysikkens verden i computerspil.

Sidstnævnte har hidtil mest været brugt til at accelerere almindelige programmer med grafikprocessoren for at opnå en mærkbar hastighedsgevinst, men med de nye GeForce-kort gør CUDA også indmarch i computerspil.

Metro 2033 og Just Cause 2 - begge helt nye spil - har for eksempel fået tilføjet et par hotte effekter, som naturligvis kun lader sig vise på et GeForce GTX 470- eller 480-kort.

Endelig skal vi naturligvis ikke glemme tessellation, som er den måske vigtigste funktion i Microsoft-hardware-API'en (Application Programming Interface) DirectX 11.

Ligesom ATI HD 5000-serien kan de nye GeForce-kort skabe flottere spiluniverser med en hidtil uset grad af detaljer.

Nvidia bedst til 3D-fjernsyn

Kortets bagside er i vores referencekorts tilfælde udstyret med to Dual-Link DVI-I-tilslutninger og et enkelt mini-HDMI-stik - sidstnævnte opgraderet til version 1.4, hvilket betyder, at kommende 3D-fjernsyn kan spille sammen med GeForce GTX 480. Til sammenligning har AMD's grafikkortsortiment indtil videre kun HDMI 1.3.

En umiddelbar ulempe for de brugere, der foretrækker at køre med flere skærme, er, at du får brug for to GeForce-kort til en SLI-opsætning (Scalable Link Interface), hvis du vil se dine spil og programmer på tværs af tre skærme.

Afvikling af spil og applikationer med tre skærme er netop, hvad AMD gør muligt med Eyefinity-teknologien, som har den klare fordel, at et enkelt kort er nok. Selv det billige Radeon HD 5670 er med på noderne.

Link: Lær mere om AMD's Eyefinity-teknologi

Alternativet, hvis du er til Nvidias løsning, hedder Nvidia 3D Vision Surround, og bag det vederstyggeligt lange teknologinavn gemmer sig muligheden for at opstille tre skærme med en opdateringsfrekvens på 120 hertz. Det er desuden påkrævet at benytte Nvidias eget bud på et sæt 3D-briller.

Link: Nørd-news: Nvidia genopliver 3D-brillerne

PC World har fået en demonstration af teknologien, som imidlertid også kan fungere som et alternativ til Eyefinity med almindelige skærme uden 3D-effekt.

Mens det i et spil som Battlefield Bad Company 2 er en tæskelækker oplevelse, er der andre spil, som bare ikke fungerer i 3D-versionen. Forestil dig at drible bolden i nettet i en 3D-version af Fifa 2010. Nej, vel?

4. Testkonfiguration og effektforbrug

PC Worlds testbænk er denne gang konfigureret med en Intel Core i7-975XE-processor monteret på et Intel X58-baseret bundkort med seks gigabyte ram. Styresystemet er Windows 7 Ultimate 64-bit.

Vi har testet med opløsningerne 1.920 x 1.200 og 2.560 x 1.600. De tårnhøje opløsninger er nødvendige, for at vi kan presse kortene til deres yderste og dermed give en korrekt repræsentation af, hvordan ydelsesbilledet forholder sig.

Hvis du bruger mindre skærmopløsninger, vil ydelsesforskellene være knap så udtalte.

Følgende kort har været en tur på testbænken:

• ATI Radeon HD 5870
• ATI Radeon HD 5970
• Nvidia GeForce GTX 295
• Nvidia GeForce GTX 480

Vi har testet i følgende fem spil:

• Batman: Arkham Asylum
• Crysis: Warhead
• Dirt 2
• Resident Evil 5
• Stalker: Call of Pripyat

Vores Call of Pripyat- samt Dirt 2-benchmarks er afviklet i DirectX 11-versionen, så vi lægger maksimalt pres på testens kort. Samtlige spil er afviklet med absolut højeste kvalitetsindstillinger samt varierende grader af kantudjævning, kendt som anti-aliasing.

For at udføre testen har vi bevæbnet os med de nyeste drivere. For Nvidia GeForce-kortenes vedkommende er det ForceWare 197.17, mens vi til ATI-kortene har installeret ATI Catalyst 10.3a.

AMD nåede lige akkurat at levere driveren, inden vi sparkede vores testforløb i gang, så benchmark-tallene repræsenterer ydelsesbilledet, som det ser ud netop nu. Det bliver som altid løbende justeret i takt med, at nye driverversioner ankommer.

Rekordhøjt strømforbrug

Inden vi kaster os over de konkrete spiltest, har vi sat os for at måle testkonfigurations effektforbrug i to scenarier. I det første forholder grafikkortene sig passivt på desktoppen i Windows 7, mens det andet scenarie viser det absolut maksimale strømforbrug, vi oplevede, da vi afviklede vores benchmarks.

Testens GeForce GTX480 formår med kortets tre milliarder transistorer at overgå selv det kraftige Radeon HD 5970 med to grafikprocessorer.

Det imponerer os ikke, fordi den gennemsnitlige ydelse er lavere end ATI's bedste kort. Samtidig kan vi ikke benægte, at strømforbruget med GTX480-kortet er ret højt, når computeren er inaktiv. Mens maskinen med et Radeon HD 5870 lader sig nøje med 142 watt, lægger maskinen beslag på knap 160 watt, når vi har et GTX 480 installeret.

6. Benchmark-tal: 1.920 x 1.200

GeForce GTX 480 er markant på banen i forhold til det billigere Radeon HD 5870, men ydelsesforskellen retfærdiggøres ikke helt af merprisen, når den benyttede skærmopløsning lyder på 1.920 x 1.200.

7. Benchmark-tal: 2.560 x 1.600

Den tandudtrækkende opløsning på 2.560 x 1.600 pixels, der er standard på en 30 tommer pc-montor, viser, at Nvidias nye monsterkort i visse scenarier sniger sig tæt på Radeon HD 5970.

Men for at udnytte de mange hestekræfter skal du altså investere i en pebret skærm, der kan håndtere opløsningen, som overgår fuld HD.

Bemærk at vi med den ekstremt høje opløsning har udeladt at benchmark-teste med Crysis: Warhead, fordi spillet gik ned ved flere lejligheder og langt fra kørte stabilt.

8. Opsummering: Så hurtigt er GTX 480

Vi har udregnet det gennemsnitlige antal billeder per sekund, testens tre DirectX 11-grafikkort præsterer i de udvalgte spil - for begge skærmopløsningers vedkommende.

GeForce GTX 480-kortet er det hurtigste af de testkandidater, der er baseret på en enkelt grafikprocessor, men Radeon HD 5970 er stadig førstevalget for de mest kræsne entusiaster.

9. Konklusion

Der hersker ikke tvivl om, at GTX 480 er et kraftigt kort, men har det været værd at vente på? Og hvordan er det prissat?

Karaktergivningen handler hovedsagelig om pris kontra ydelse, men effektforbrug og støjniveau er ligeledes vigtige bedømmelseskriterier.

Selvom kortet i sjældne tilfælde overgår ATI Radeon HD 5870 med næsten 30 procent, er situationen i andre udvalgte testspil, at ydelsen ikke varierer nær så meget.

Du kommer ikke uden om at skulle investere i en dyr og stor pc-monitor, hvis grafikkortets muskler virkelig skal skinne igennem, og selv her kan det synes ulogisk at flå foret ud af tegnebogen - for er det i virkeligheden så vigtigt, om rallyspillet Dirt 2 fra Codemasters kører over målstregen med 96 eller 78 billeder per sekund? Og er monsterkortet HD 5970 alt taget i betragtning ikke mere oplagt, hvis du allerede har valgt at lægge godt 4.000 kroner på disken?

For langt de fleste kræsne entusiaster vil 5870 - selv nu hvor Fermi har set dagens lys - stadig være det oplagte valg. Vi synes også, at GTX480 ydelsesmæssigt placerer sig et knap så fordelagtigt sted, der ligger mellem 5870 og 5970 - til trods for at prisen er på 5970-niveau!

Det er centralt, at Nvidia får nedjusteret prisen hurtigst muligt, for lige nu er det svært at anbefale GTX480 til andre end GeForce-fans med smag for spilafvikling i 3D. Imidlertid vil selv hårdnakkede fans protestere, når de oplever blæserstøjen og ser strømforbruget.

Vi er klar med karakteren tre ud af seks til GeForce GTX 480, der først for alvor bliver interessant, hvis prisen daler i kølvandet på lanceringen. Vi bliver også nødt til at holde øje med tilgængeligheden, som især i begyndelsen var et problem for Radeon HD 5000-kortene, der næsten var umulige at få fat på.

Radeon-kortene står altså stadigvæk stærkt og forbliver vores anbefaling, hvis du vil give din stationære computer en indsprøjtning grafikydelse her og nu.

Nvidia GeForce GTX 480

Specifikationer: Læs mere her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere